Nybörjare - vertikalt kraftverk på 3kw

Nybörjare - vertikalt kraftverk på 3kw

Inläggav bjornpersson 21 sep 2019 21:57

Hej!

Jag råkade köpa ett litet vertikalt kraftverk på 3kw som på levererar på 3 faser med 48 volt.

Min huvudsakliga plan är att testa vad det kan ge under vintern mest som test. Verket kommer att placeras ca 2m över nock på en ekonomibyggnad. 13 meter till nock. Det blåser mkt där jag bor.

Rakt nedanför ha jag en lokal med värmebehov. En tanke är att låta allt bli värme på enklast möjliga vis. Enklast vore då att försöka få tag på någon form av radiator som tar denna ström rakt av. Näst enklast är kanske att värma vatten med 48V-värmeelement i en tank och sedan värma med ett konvektorelement. Ideer på det?

Men. Så har jag sett att det finns små växelriktare för vindel. Både kina-saker för 3-5 tusen och betydligt dyrare. Jag sprang på en SMA Windyboy 6kw tex som också kanske kan få min lilla snurra att leverera till nätet. Då kan jag ju dra nytta av den luftvärmepump som redan sitter i lokalen. Problemet verkar vara att en Windyboy 6 kräver ca 200 volt DC in för att starta. Finns det bra, pålitliga lösningar för små verk på 48 volt AC att steppa upp till 2-300 volt DC?

Sen klurar jag på kabeldimension från snurran. Tot 3000W på tre faser. Jag behöver dra ca 15 meter om jag ska ha elektroniken inomhus.

Tack på förhand!
bjornpersson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 mar 2019 20:36

Re: Nybörjare - vertikalt kraftverk på 3kw

Inläggav m_robban 27 sep 2019 21:42

Vad är det för verk du köpt? Rekommenderar tillverkaren någon regulator/växelriktare?
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster