Kabel till liten vindsnurra

Re: Kabel till liten vindsnurra

Inläggav Bittämjaren 04 jul 2016 20:32

Jaa det här ser ut att kunna fungera även om den längre sträckan har lite klenare kabelarea,.. men så får det bli med det man lyckats "gräva fram ur gömmorna" :wink:
Men sista sträckan mellan regulator och batteri; 6kvmm, den kan bli lite varm (inte het, bara varm) om det blåser hårt och batteriet samtidigt tar emot all ström till laddning efter lång urladdningstid.

Alla regulatorerna parallellkopplade till batteriet,... jaa det borde fungera de också, men eftersom regulatorn till snurran antagligen är av shunttyp kan det uppstå en del intressanta effekter med de andra två som är kopplade till batteriet om den är inställd på en lägre spänning än de andra.

Men 2,5kvmm kabel till en kortslutande (huvud) brytare för att bromsa generatorn kan bli (onödigt) varm, gå upp till 6kvmm här om det är möjligt att skruva fast i brytaren.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Kabel till liten vindsnurra

Inläggav jonnyf 05 jul 2016 14:44

Regulatorn kortsluter vid full laddning, hoppas att det inte blir så knasigt.

Anledningen till 2.5mm på huvudströmbrytaren är att det inte går att få in mer i plinten, hade önskat en 32A brytare med 6mm2 men nu har jag bara en 16A. Ska se om jag kan trolla lite med lödkolven för att få in en extra 2.5mm på varje, blecken verkar ju väl tilltagna så jag tror inte att brytaren i sig är för vek.

Men om man leker med tanken att man sätter ett separat batteri till vindsnurran, kan man då inte sätta en regulator mellan det batteriet och den stora batteribanken? Då borde de kanske inte störa ut varandra så mycket? Ett annat alternativ är ju att man kopplar bort solpanelerna med några reläer när vindsnurran laddar, men det är ju trist att inte ta tillvara på all laddning som kommer så att säga.
jonnyf
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 jan 2013 22:13

Re: Kabel till liten vindsnurra

Inläggav Bittämjaren 05 jul 2016 19:42

Nej låt det va enkelt ! Koppla in allt som du har tänkt men ställ in shuntregulatorns spänning lite högre än de andra regulatorernas spänning så tror jag du får en utmärkt funktion på anläggningen
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Kabel till liten vindsnurra

Inläggav jonnyf 08 aug 2016 16:58

Allt inkopplat sedan 3 veckor tillbaka.

Ett par saker kvarstår dock, jag måste ha ett sätt att mäta effekten. Tänkte beställa samma wattmeter som till solpanelerna för detta. Antar att det bästa stället att mäta på är mellan regulatorn och batteriet för att se laddningen?

En annan mysko sak, om man mäter spänningen mellan två faser före regulatorn så är det mellan 40-70v beroende på hur mycket det blåser. Betyder det att spänningen är 120-210v över tre faser? Jag får inte riktigt ihop det i huvudet, normalt så finns det ju en jord att mäta mot, men det gör det ju inte här.
jonnyf
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 jan 2013 22:13

Re: Kabel till liten vindsnurra

Inläggav Bittämjaren 08 aug 2016 20:09

40-70V mellan 2 faser behöver inte inte vara knasigt även om jag tycker det låter högt men det beror på regulatorns konstruktion.
Det är samma spänning över vilket faspar som helst, alltså du borde få samma mätvärde med vilken kombination som helst på faserna.
Så 120-210V existerar inte någonstans.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Kabel till liten vindsnurra

Inläggav b.nelzon 15 okt 2016 11:59

Låter intressant, är batteripacket på 12V? Regulatorn till vindsnurran, är den av mppt-typ, så den kan omvandla 40-70 AC, med låg ström till 14,4V DC med hög ström, och därmed ta vara på all energin från snurran? :lol:
b.nelzon
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 feb 2015 15:08

Re: Kabel till liten vindsnurra

Inläggav Asson 18 okt 2016 15:46

Intressant, sitter och letar vindsnurra själv just nu, mest för skoj skull,
kan bli nåt köp om det inte blir för dyrt.

vad är det för märke/modell?
Vart köpte du din?
vad kostade den?
är du nöjd?
hur ser effekt uttaget ut, går den bra även vid lite vind?
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster