Blanda vind och sol

Blanda vind och sol

Inläggav jonnyf 13 nov 2013 20:49

Hej.

Har under sommaren uppgraderat stugan med 4x100w solpaneler och 30A MPPT regulator. Kör allt på 12 volt.

Det räcker tyvärr inte riktigt till ändå så nu har jag börjat fundera på en vindsnurra på runt 500w.

Har hittat ett färdigt paket med vindsnurra och regulator som jag tänkte slå till på.

Kan man bara lägga in båda regulatorerna parallellt på batteribanken och hoppas på det bästa? Jag sökte igenom samtliga inlägg om vindkraft, och frågan verkar konstigt nog inte ha ställts förut (eller så är jag kass på att söka). Helst så vill jag inte köpa en svindyr regulator som hanterar både sol och vind utan hålla dem separat.

mvh Jonny
jonnyf
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 jan 2013 22:13

Re: Blanda vind och sol

Inläggav smidy 14 nov 2013 15:56

borde inte vara några problem. det en regulator gör är att inte överladda batteriet, men sol och vind gör på olika sätt, solregulator kopplar helt enkelt bort solpanelerna vid toppspänning (ex 14.4v) vindregulator startar en förbrukare (vanligtvis värmeresistor som i ditt fall borde vara på 500w eller mer) vid toppspänning (ex 14.4v) för att sedan koppla bort resistorn genast när spänningen sjunkit under toppspänningen. sol och vindregulatorer koppas in på olika sätt, solregulator mellan solcell och batteri, vindkraftregulatorn kopplas in efter batteriet (vindkraftverk-batteri-regulator) men det finns inget som hindrar att blanda vind och sol, det enda som kan hända är att vindregulatorn kan börja dumpa solenergi om toppspänningarna skiljer ex om solregulatorn har toppspänning på 14.4v och vindregulatorn har toppspänning på 14.2v, då kommer aldrig batterispänningen att komma upp i 14.4v då solregulatorn kopplar från solcellerna då vindregulatorn gör vad den kan för att hålla spänningen under 14.2v, i ett sådant senario så måste man vara säker på att vindregulatorn klarar av att dumpa all energi som produceras, i ditt fall minst 900w (400sol+500vind), men det är nog det enda som man bör tänka på, alltså är det att föredra att solregulatorn kopplar ifrån solcellerna vid en lägre spänning än vad vindregulatorn börjar dumpa vid.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Blanda vind och sol

Inläggav Fritte 14 nov 2013 19:44

Är det inte rekommenderat att koppla både vind och sol direkt mot batterierna och dumpa allt överskott med en shunt?
På så vis kan man även nyttja överskottet av solenergi.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Blanda vind och sol

Inläggav jack 14 nov 2013 22:17

Det finns även andra typer av regulatorer för vindkraft som bromsar (kortsluter tre faser) vid för hög spänning...
Exempel bilden nedan...
Bilagor
0483.jpg
0483.jpg (56.29 KB) Visad 10608 gånger
0480.jpg
0480.jpg (52.22 KB) Visad 10609 gånger
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Blanda vind och sol

Inläggav Bittämjaren 17 nov 2013 13:05

smidy du säger bl.a. "i ett sådant senario så måste man vara säker på att vindregulatorn klarar av att dumpa all energi som produceras, i ditt fall minst 900w (400sol+500vind), men det är nog det enda som man bör tänka på, alltså är det att föredra att solregulatorn kopplar ifrån solcellerna vid en lägre spänning än vad vindregulatorn börjar dumpa vid."
Men om nu solregulatorn är 14,4V och vindregulatorn är 14,2V, så händer väl följande när vindregulatorn inte klarar att dumpa all energi att spänningen stiger till solregulatorns spänningsnivå då den börjar koppla bort solcellerna.
Fritte det tycker jag också och då skulle jag ställa in så att vindregulatorn är ställd på den lägre spänningen så att den jobbar i första hand, kopplad till en "värmepatron" i panna / varmvattenberedare.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Blanda vind och sol

Inläggav smidy 17 nov 2013 18:42

så sant bittämjaren. men jag grundade min teori på att det var en sommarstuga utan behov av tillskottsvärme dvs ingen varmvattenberedare eller vattenburen värme, men såklart om man ändå värmer vatten så är det nästan självklart att dumpa överskotts energi till vattenmagasin.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Blanda vind och sol

Inläggav Göran 29 dec 2013 00:35

Är det bara sommartid stugan nyttjas är det bättre att komplettera med fler solpaneler, det ger mer för pengarna än ett vindkraftverk. Solpaneler går dessutom aldrig sönder, men det gör vindkraftverk, så vill man inte ha ett vindkraftverk bara för att det är roligt, satsa på solpaneler.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster