Hur stoppa eller kortsluta vindgenerator

Hur stoppa eller kortsluta vindgenerator

Inläggav Pelo1 19 jul 2013 20:36

Hej
Är på G att resa min nya fackkverksmast inkl vindkraftgenerator.
Undrar nu hur jag får generatorn att stå still innan jag monterat styrelsystemet. Vill inte att generatorn snurrar fritt ( höga varv kanske?) eller ger mig obehagliga strömstötar.
Har läst om att kortsluta generatorn men har inte förstått hur. Har 3 kablar ut från generatorn är det att koppla ihop dessa 3?
Mekaniskt stopp funderar jag också på men är rädd för att det kan skapa problem
Gärna några råd
Per
Pelo1
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jun 2013 09:11

Re: Hur stoppa eller kortsluta vindgenerator

Inläggav smidy 20 jul 2013 12:52

det är så enkelt som du tror, dvs sätt ihop alla 3 kablar från generatorn. när du skriver fackverksmast så antar jag att den är klättringsbar, då är det enkelt att knyta fast ett blad i masten med ett snöre så är man ännu säkrare än att kortsluta generatorn. vill (vågar) man inte klättra så är det möjligt att ha snöret gå ner till marken och göra "ryck upp" knutar så man kan knyta upp från marken, men då gäller förstås att man tänker igenom att snöret inte kan trassla in sig på något vis utan faller hela vägen ner till marken.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hur stoppa eller kortsluta vindgenerator

Inläggav Pelo1 24 jul 2013 07:54

Tack för infot
Fungerade väl
Per
Pelo1
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jun 2013 09:11

Re: Hur stoppa eller kortsluta vindgenerator

Inläggav smidy 24 jul 2013 14:46

blev det kortslutning eller snöre? både och kanske?
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hur stoppa eller kortsluta vindgenerator

Inläggav Pelo1 24 jul 2013 22:54

Gick bra att kortsluta. Stod bra still.Tog lite tid innan den gick igång efter att jag släppt kortslutningen
Letar nu efter inkopplingen manualer för min inverter och windgenerator styrning. Köpt beg utan instruktioner. Är av fabrikat Tanfon vilket verkar vara ett vanligt märke. Dock svårt att hitta instruktioner på nätet eller via deras hemsida
Har problem att komma in i menyn för windsryrningen och har svårt att förstå hur inverten skall ge energi ut till mitt egnas nät.
Per
Pelo1
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jun 2013 09:11


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster