Savoniusrotorn

Re: Savoniusrotorn

Inläggav Anders J 31 jan 2008 22:18

PowerMizer!

Det är väl litet off-topic, men ville bara meddela att jag också kör Windowsfritt och ubuntu 7.10. Men detta med kuben och annan Eye-candy har jag stängt av helt. Jag sysslar till vardags med elektronikdesign och med många tunga applikationer (inkl Eagle) igång så är det helt enkelt inte stabilt. Egentligen skulle man ju köra det minimalistiska xfce istället (nya KDE kanske blir bra när det satt sig), men eftersom jag inte hade tänkt att bli programmerare också så har jag valt att hålla mig till standard 32-bits ubuntu med Gnome och bara låta uppdateringarna komma när de kommer. Konstiga applikationer har hängt sig, men man behöver aldrig boota om om man inte vill stänga av, det är så skönt att slippa allt elände med minnesätande, DLL:er, virusprogram, defragmentering och alla annan skit som hör Windows till. Plus detta att programmen från pyttemjuk ju betingar en ansenlig kostnad om man behöver t ex kontorspaketet.
Anders J
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jan 2008 02:02
Ort: Stockholm

Re: Savoniusrotorn

Inläggav PowerMizer 01 feb 2008 00:31

Jag kör inte helt Windozefritt, Har dualboot på min AMD64, men startar 9 ggr av 10 Ubuntu (gratis)...

Redigerar webbsidor med "Netobjects Fusion" (gratisversion), och jag duger inte till att få det att fungera under "Wine" ( gratis Windowsemulator). Har nu löst problemet genom att installera WinXP (kostar pengar) på en virtuell dator i Linux via "VirtualBox" (gratis) och där köra Windowsprogram.

VirtualBox finns för både Windows och Linux och kan rekommenderas!!

Adobe Photoshop CS funkar klockrent med Wine. Har igår installerat "CrossOver Linux Professional" (som Wine, men inte gratis) och då funkar ju "alla" Windowsprogram direkt på Linuxskrivbordet! Får prova och se!

Håller med dej om stabiliteten!! Jag har hamnat i läget att jag snärjt in mej i fönster och roterande kuber så att jag inte ens kan komma åt "Kill-ikonen", men då är ju Ctrl-Alt-Backspace klockren (Dödar det grafiska gränssnittet så att man får logga in på nytt, men allt går fortfarande)!

Sen Antivirus, Trojaner och sånt har man nästan glömt vad det är!! Körde en grundläggande översyn enligt The Big Ol' Ubuntu Security Resource och hoppas det är OK med det!

Officeprogram finns det ju för många versioner av (gratis, såklart)! Nöjer mej med "OpenOffice" men har alltid gillat "Gnumeric" (Kalkylblad)

Har hört talas om Eagle... Är den lätt att komma igång med för en simpel nybörjare? :oops: Har du "proffsversionen"? Gratisversionen tror jag räcker för mej!!!

Sist över till det mest fantastiska i Ubuntu:
Klicka på Program->Lägg till/ta bort och välj bland tusentals olika program för alla möjliga (och massvis med omöjliga) ändamål! GRATIS!!

kub3.jpg
Linux Ubuntu 7.10 (Gutsy) med Frostwire (fildelning) till höger och VirtualBox med Windows XP (MED Antivirusprogram) till vänster.
Linux har INTE installerat antivirusprogram!
kub3.jpg (59.01 KB) Visad 2082 gånger


Glömde att säga att jag har en annan Linuxburk som intern webbserver, brandvägg, webmail, spam-filter, fillagring, antivirus för eposten, group office-server med mera. Och en tredje liten Linux-NAS (NAS=Network Attached Storage=Fillagring) med USB-diskar. Det är dock en helt annan historia!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Savoniusrotorn

Inläggav Anders J 01 feb 2008 13:08

Ska jag vara riktigt ärlig så har jag en Windoze-burk också, kör med en KVM-switch när jag behöver den. Använder den till Handelsbanken (inget alternativ finns), till NXP:s utility för att programmera deras ARM7-processorer och till att köra Atmels AVR-studio för att programmera deras AVR. Kör Eagle standard (max 100 x 160 mm och två lager), ca 7000 SEK inkl allt.

Eagle har väldigt låg inlärningströskel och det finns vansinnigt mycket symboler "out there".

Om du jämför VirtualBox och Crossover, ger Crossover bättre funktion?
Anders J
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jan 2008 02:02
Ort: Stockholm

Re: Savoniusrotorn

Inläggav PowerMizer 01 feb 2008 14:57

Har inte hunnit kolla in Crossover än, men det är säkert mera lättdrivet. VirtualBox kör ju WinXP på riktigt!

Har funderat på en KVM-switch, men ska försöka mickla igång dubbla skärmar på denna dator också, vore kul att köra virtuellt XP på skärm 2!!

De där NXP, AVR och annat gör bara så att man blir nyfiken på ditt yrke... :D Rena grekiskan om du frågar mej! :roll:

Ska försöka installera Eagle... Har en dröm om små enkla elektronikexperiment! :oops:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster