DC/AC konverter 12V----> många volt !!

DC/AC konverter 12V----> många volt !!

Inläggav MantaMania 14 dec 2012 17:26

Sitter och tänker på min gamla Windcharger-snurra nu i midvintertider när solcellerna inte gör någon nytta.
Jag tog ner snurran förra året i samband med omläggning av ett tak. Den har suttit på taket mest som prydnad (farsans id'e)
Har tänkt att frächa upp generatorn och få upp den på en mast till sommaren, men, för att få en någorlunda vettig placering ur
vindsynpunkt hamnar den för långt bort från batterierna.
Skulle det vara möjligt att använda en DC/AC converter som växlade upp spänning och frekvens för att på så vis kunna
använda klenare ledare och 100m senare ta ner till DC och ladda batterierna för att minska förlusterna ?
Vore kul om någon som är kunnig på elekronik kunde förklara !
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: DC/AC konverter 12V----> många volt !!

Inläggav lillmalen 14 dec 2012 19:09

Inverter som gör 230V vid snurran, kabel till lämpligt ställe, och en 230V batteriladdare vid ditt huvudbatteri.

Möjliga problem: Krävs det ett batteri vid snurran oxå för att stabilisera spänningen? Hur undvika att detta dör vid dålig vind, nån slags automatisk bortkoppling av invertern? En del invertrar har inbyggd sådan tror jag, men kanske väl låg ställd, borde väl ligga uppåt 13.4-13.7V för att hålla extra batteriet på gott humör.
Vad händer med laddaren när 230V sinar? Behövs bortkoppling här med?

Nu är jag ingen elektriker, men det låter bra!
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: DC/AC konverter 12V----> många volt !!

Inläggav Jonas L 14 dec 2012 20:10

Jag tycker du ska använda en DC/DC istället. Det borde bli bättre verkningsgradsmässigt än en inverter. Framförallt blir det möjligt att reglera. Kör du en inverter så kommer batteriladdaren inte veta hur stor effekt den får ta ut. Tar den ut för stor effekt så stänger invertern ner och allt dör. Eller låter du laddaren ta ut alldeles för lite effekt. Då fungerar det men det blir väldigt dåligt utnyttjande av anläggningen. De här komponenterna tycker jag du ska använda (men jag vet inte om de går att få tag på):

1. DC/DC-omvandlare för att höja spänningen ute vid verket. Denna måste ha en undervoltage lockout och helst en justerbar sådan. Det är en klar fördel om den klarar av att reglera ner effekten när inspänningen är för låg istället för att bara stänga av vid underspänningsgränsen.

2. Högspänningsdelen borde nog inte vara på mer än 100-150 V DC. Jag säger absolut inte att detta är en ofarlig nivå, men högre spänning är farligare. Om du hanterar detta som om det vore 230 så ligger du ganska bra till (alltså inga bil-kablar som är tänkta för 12 V). Eftersom vindsnurran då inte blir riktigt isolerad ifrån högspänningen bör du stänga av DC/DC:n innan du rör vindsnurran. Det kan behövas en rejäl packe kondensatorer på högspänningen för att stabilisera.

3. Isolerad DC/DC för att sänka spänningen inne vid batteriet. Detta kan vara en vanlig batteriladdare, om den går att köra på DC. Precis som den andra DC/DC:n är det väldigt bra om den hanterar låg spänning på "rätt" sätt, dvs att den drar ner effekten när inspänningen är låg.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: DC/AC konverter 12V----> många volt !!

Inläggav MantaMania 14 dec 2012 23:05

Hej grabbar !

Ser man på, lite fart på 24V.....
Jonas, du verkar ha koll, varför är det bättre att köra DC/DC ----->DC/DC än DC/AC---->AC/DC ?

Visst, att att skruva upp spänning och frekvens från 12-24V dc till några tusen volt och kanske 40kHz kan vara ohällsosamt.
Det är alltså i dom nivåerna jag tänkte mig. Redan på det glada -70talet jobbade jag på ett kraftlab där vi lekte med sån't !
Det måste ju vara energisnålt, inga burkar som "käkar upp moset"
Men det borde hänt lite sen sist, set jag är sugen på är lågbudgetgrejor som kan funka.
Allt annat är ointressant om man har en vindsnurra som som bäst kanske ger 2-300W.

(jodå, har elbehörighet mm.)
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: DC/AC konverter 12V----> många volt !!

Inläggav Jonas L 15 dec 2012 12:13

Jaha, jag hade inte koll på att du hade....öh....koll på säkerheten. Men i så fall är det lugnt. Då kanske du skulle satsa på lite högre spänning, t.ex. 300-350 V. Då fungerar de flesta elektroniska saker som är tänkta att drivas från elnätet (dock inte sådana som har en konventionell trafo, dessa går sönder).

Verkningsgraden är bättre på DC/DC eftersom DC/AC alltid har en standbyförbrukning för att hålla igång AC:n. Det finns alltid kapacitanser som ska drivas i ett elnät. Även om det är ideala förlustfria kapacitanser blir det förluster i invertern när den tvingas driva denna ström fram och tillbaka.

Om man hittar rätt grejer så är det lågbudget. Tvingas man koppla ihop en massa komponenter själv så är det svårare att hålla budget eftersom det är så enorma mängdrabatter på elektronikkomponenter. Förutom den egna tiden då, men den antar jag är på "nöjeskontot".
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: DC/AC konverter 12V----> många volt !!

Inläggav Göran 21 dec 2012 23:43

Det enklaste är att försöka hitta lite grövre kabel och även om man inte gör det, så är det inte ofta det blåser så mycket att förlusterna blir något stort problem. Största delen av tiden torde vindkraftverket ge mellan 0 och några tiotal watt och till det behövs för övrigt inte grov kabel.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron