Små vindkraftverk

Små vindkraftverk

Inläggav Sven-Åke 08 dec 2012 10:26

Hej nu har det varit alldeles för tyst i det har forumet under en längre tid, så vad händer med alla som häller på med småskalig vindkraft just nu ?
Själv är jag just nu i England där det är ett helt annat drag efter förnyelsebara energi lösningar, mycket tacka vara feedin tarifferna som gör att en investering faktisk kan betala sig på 3-5 år
Mitt uppdrag just nu är att designa ett antal verk på 5.5kW - 30kW med lite olika optioner på generatorerna, 1Fas, 3Fas med och utan inverter
Det första verket som är på 5.5kW kommer att monteras vid kusten med en medel vind på 6.5 m/s
Det andra verket kommer att vara på 25kW och beräknas snart vara klart även det
Vid sidan om detta tar vi även fram hydrauliska torn på upp till 20m för att slippa kran bilar mm vid installationerna
Jag är även inblandad i ett EU-projekt som ska montera två verk frö att testa en ny typ av generator och nya vingar, de verken kommer att monteras i Barcelona och Nederländerna
Dessa verken ska efter alla tester sedan vara en sorts mall för småskaliga vindkraftverk och kunna tillverkas på licens över hela världen
Medverkande i detta projekt är en massa universitet, forskare och en del företag
Sven-Åke
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 apr 2009 17:14
Ort: Kristianstad

Re: Små vindkraftverk

Inläggav smidy 08 dec 2012 15:27

väntar väl mest på inspiration.....tror jag lyckats samla på mig det mesta för att starta byggandet. har nu en utväxling (ked i oljebad) 6:1, generator (4kw induktionsmotor 3fas 1500rpm) stora delar av masten, har nu toppbiten tvådelad från triangel till runt rör och har option på att få köpa resten av masten också som då blir ca 18m, problemet där är att den finns på en ö här i närheten så jag hoppas på bra is så man slipper flotta hem den...det som är kvar att skaffa är yttre biten från en bakhjulsdriven bil bakaxel, som jag tänkte ha som yttre lagring och nödbroms också allt svetsmaterial för att bygga i hop alla delarna. ja kanske kan vara bra att berätta att det är tänkt att kopplas till en elpatron. bladen har jag inte funderat så mycket på ännu då jag kommer att provköra det på traktorns pto först så man får fram "cut in" varvtalet på ingånde axel, men dom kommer att tillverkas i trä och troligtvis plastas för att förlänga livslängden. elmotorn kommer att få en liten magnet för att säkerställa mgnetisering och kondensatorer, har redan provkört motorn på pto med kondensatorer och last och det fungerade bra, men känns sådär att lita på att den självmagnetiserar när den är 18m upp så därför blir det en liten magnet också sätter jag nya lager i den när den ändå är i sär.rodret blir "otherpower style" helt enkelt för att det är en simpel fungerande patent. lägger nog upp en tråd när jag får tummen ur...
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Små vindkraftverk

Inläggav deepforest 08 dec 2012 17:49

det som är kvar att skaffa är yttre biten från en bakhjulsdriven bil bakaxel

Ett tips: En bakaxel från Ford transit eller liknande med obelastad drivaxel. Se mitt bygge: viewtopic.php?f=16&t=324&st=0&sk=t&sd=d&start=255
Det står fö. helt still pga. moment 22. Jag har inga pengar att fortsätta och utan verk har jag hög elräkning...... :cry:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Små vindkraftverk

Inläggav smidy 08 dec 2012 18:11

tack för tipset deepforest. får se vad det blir för bil som får bistå, själv hade jag tänkt på rysk kvalite :shock: nämligen lada då den har bromstrummor av aluminium, är lixom ingen nackdel att försöka håla ner vikten lite på grejorna, och som sagt bromsen skall bara användas som nöd/parkeringsbroms, skulle bromsen användas till driften också så skulle jag nog sikta på lite mer high performance än lada.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster