Effektkurvor

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 28 feb 2008 17:01

Ok... Då är det ju inget fel. Jag har helt enkelt inte tagit in hela 3-fasteorin. :oops: Jag trodde man vann 1,73 gånger spänning jämfört med en enfasare.

Nåväl, inget ont som inte har något gott med sig. :P
Eftersom effektkurvan passade för min 1 metersturbin satte jag på den på 3-fasgeneratorn. Ganska blåsigt här idag och jag mätte stundtals över 12 Amper och 13,5 Volt till batteriet vilket ger 162 Watt. Så även om jag missförstått 3-fas är jag ganska nöjd i alla fall. Tack för att du rätade ut frågetecknet!

bilden tagen med mobilkameran blir något märklig i full snurr :lol:
Bild
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 28 feb 2008 18:23

Menar du att 3-fasgeneratorn gav 162 watt med 1-metersturbinen? I så fall har du ju slagit nytt rekord med 3-fasgeneratorn redan på första försöket. :P

Häftig bild!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 28 feb 2008 19:22

Menar du!? :D

Men jag hoppas att det stämmer så det inte blir någon Hanevindsiffror om du räknar på resultatet 8)

Jag kopplade 3-fasgeneratorn till min "gamla" 1-metersturbin. På batteriet fick 13,5 V och samtidigt 12 Aper, men jag vet inte vid vilken vind.
Så verkningsgrad vet jag inget om...

Men en liten fråga återstår idag.

Om jag mäter motståndet i bara mätkablarna visar instrumentet 0,5. Med tre seriekopplade spolar dessutom visade instrumentet fortfarande 0,5 Ohm.
Alltså kan man inte mäta något med mindre motstånd? Vilket motstånd är det jag mäter egentligen?

Nu har jag även hunnit göra ett test i fartvind!
Bild

(De här inläggen kanske inte passar under rubriken. Du får gära flytta dem om du vill, till 3-faskoppling)
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 29 feb 2008 00:03

Nu är vi inne på elektronik och då blir jag osäker, men jag tror att det är en motståndsbrygga (eller vad det heter) man använder när man vill mäta låg resistans, för det går inte med en vanlig multimeter.
Nu måste jag gissa och jag tror att man rattar in motståndet på bryggan tills man har halva spänningen över bryggan. Då vet man att man har samma resistans i generatorn som i motståndsbryggan.

Imponerande siffror du får ut ur din 1-metersturbin och den nya 3-fasgeneratorn! Faktiskt så höga att jag misstänker att hastighetsmätaren i din bil visar för lite, trots att det brukar vara tvärt om. Hur som helst ger den ju över 200 watt!
Nå, har du ändrat uppfattning om 3-fas nu? :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav PowerMizer 29 feb 2008 00:17

Hej!

Att mäta lågohmiga resistanser är inget man gör med en vanlig multimeter. Jag har en "Fluke 79 III" och den har "lågohm's-område", men resistanser under 1 ohm vill jag nog inte mäta med den!

När man mäter kontaktresistansen i förband, brytare och frånskiljare i ställverk och liknande används en microohmmeter. Det är en pryttel som skickar på en stor ström genom mätobjektet och samtidigt mäter spänningen över mätobjektet. Via uträkningen U/I=R får man fram ett rättvisande resultat på displayen. Som kuriosa kan nämnas att världsledaren "Programma" har sitt ursprung här i Västerbotten! :mrgreen:
Har man en kasse pengar över kan man ju köpa en "Mjölner 200" som mäter mellan 0-999,9 mOhm (ström: 5-200 A)
Mjölner200.jpg
Mjölner200.jpg (25.4 KB) Visad 4691 gånger


Annars går det med en batteriladdare (eller nått) och en Voltmeter/Amperemeter och sen lite U/I=R....

Hoppas jag tillfört nått vettigt i tråden! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Effektkurvor

Inläggav PowerMizer 29 feb 2008 00:18

Jaha... Göran var snabbare att svara! :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 29 feb 2008 00:22

Tack för svar om motstånd! :)

Jo jag gillar 3-fas men jag tror mycket har att göra med tråddiametern, tror du inte?

Jag vet faktsikt inte vad bilens hastighetsmätare visar, för denna gång hade jag min båt GPS som angav hastigheten i Knop som jag antar visar mera korrekt.
Fast det är otroligt svårt att hålla koll på jämn hastighet på smala grusvägar och samtidigt läsa av GPS och Apermeter. Jag var tvungen att få hjälp med körningen.
Men kurvan ger väl en liten vink kanske om relationen mellan effekt och vind.
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 29 feb 2008 00:45

PM, det är väl klart att det går fort att svara när man gissar. :P

Visst är det trådarean, Tompa och ju lägre resistans desto högre ström och effekt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 29 feb 2008 09:59

Även om man kan få samma effekt seriekopplat var "gången" med 3-fas väldigt mjuk. När jag kortslöt generatorn och snurrade den för hand kändes bara ett mjukt motstånd utan någon som helst kuggning. Serikopplad stator hackar förfärligt när man snurrar den.
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 29 feb 2008 10:49

Ja och sedan kräver ju en 1-fasare grövre tråd för samma effekt som en trefas och det kanske inte får plats.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 01 mar 2008 13:05

Grejen är, att om man vill höja effekten ytterligare måste man ha större rotor. En större rotor snurrar långsammare och kräver flera lindningsvarv i statorn utan att minska på tråddiametern. Det blir alltså en utrymmesfråga, hur mycket tråd som får plats helt enkelt. Jag får inte plats med så mycket mer tråd.

Ett alternativ vore kanske att använda en större stålskiva och fästa magneterna på. På så sätt blir magneterna placerade längre ifrån varandra och ger utrymme för mer tråd.

Någonstans borde det finnas en begränsning ändå, men var?
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 02 mar 2008 22:17

Det går säkert att bygga större än det här också, men skapligt stor är den här generatorn. :P

Bild
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 03 mar 2008 13:02

Ha den där bilden har jag också sett. Det kan man kalla varken pannkaka eller dasslock. Det är något ännu större!

men jag utgick från mina runda magenter. Om man placerar dem glesare på en större skiva får man ju plats med mer tråd. Ett anstånd mellan magneterna som du har på dina skivor.
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster