Effektkurvor

Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 26 feb 2008 11:33

Jag har med ett program räknat ut generatoreffekt för mina två generatorer med samma propeller. Den vänstra är den fungerande med spec 32 varv/Volt och ca 4 ohm. Den till höger visar den generatorn som inte fungerade ihop propellern. Den gör 15 varv/volt med 2,3 ohm.

Den blå kurvan som visar min beräknade generatoreffekt ger mer än vad propeller kan producera med 30% verkningsgrad (rosa kurva)i det högra diagr. Den blå kurvan korsar den rosa vid ca 18m/s. Skulle vindgeneratorn teoretiskt fungera då?

Bild
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 26 feb 2008 23:04

Ja, men bladen har stallat och tappat lyftkraft och de kommer igång igen, vet jag inte. Kanske, kanske inte, men jag tror att chansen finns. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 27 feb 2008 09:09

Jag tror inte det fungerar riktigt så i verkligheten men rent teoretiskt. Generatorn kan och får inte ge mer än rotorn kan producera
Jag gissar att generatorns effektkurva bör hålla sig under rotorkurvans.
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 27 feb 2008 12:01

Ja, det ska den göra och egentligen är det ointressant om bladen kommer igång och producerar mer än generatorn först vid 15 m/s, för då är det ändå för sent. Du börjar få bra kläm på hur det hela funkar. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 27 feb 2008 13:29

Att jag börjar få kläm är att ta i, men man lär sig något nytt hela tiden. Till helgen ska plocka ihop min 3-fas pannkaka och göra beräkningar på prestanda , om jag lyckas koppla den rätt :?

Hur går det själv med all elektronik :?:
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 27 feb 2008 16:50

Jag jobbar stenhårt med norrlandsengelskan och den nya generatorn just nu, så det har inte blivit så mycket tid över för annat. :P

Elektroniken får vänta ett tag för det är ju ganska mycket att lära sig just inom den biten.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 28 feb 2008 00:08

Hallå!

Nu har jag testat min 3-faskopplade generator utan att imponeras. Jag har kollat kopplingarna flera gånger och det verkar stämma. Nu orkar jag inte mer idag.
Jag har lindat 9 spolar, 30 varv med 1,4 mm tråd. Motståndet i varje fas är 0,5 Ohm så totalt blir det 1 Ohm om jag förstår rätt? Med skruvdragare 300 rpm blir Emk 6,5 Volt

Därför kommer det att vara värdelöst med en 2-metersturbin. Beräknat på min 1-meters ser det däremot ut att fungera bra i vindar över 6 m/s med effekt på nästan 200W vid vindhastighet 11,2 m/s... :shock:
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 28 feb 2008 01:52

Hur mäter du då? Det sticker ju ut 3 trådar ur generatorn om du kopplat ihop dem (Y, eller D). Mäter du på två av trådarna mäter du bara över en fas och i så fall får du multiplicera 6,3 med 1,73 = 10,9 volt. Detta multiplicerar man igen med 1,56 (likriktade toppvärdet) = 17 volt. Normalt är det likriktade värdet 1,41 ggr högre, men det brukar inte stämma och jag har själv mätt 57% högre toppspänning på oscilloskopet.

Sedan undrar jag vad du använder för magneter och hur tjocka de är?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 28 feb 2008 10:34

God morgon

Jag har lindat och kopplat så som jag fått beskrivet tidigare, Y-kopplat

Bild
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 28 feb 2008 10:51

Lite andra bilder...

En mall som göra att de nio spolarna hamnar rätt.

Bild

Samma gamal vanliga magneter jag använder, 30*5 mm

Bild

Spolar lindade 30 varv med 1,4 mm tråd. Det är inte perfekta spolar men tycker att det borde fungera bättre.

Bild
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 28 feb 2008 13:54

Vid en okulärbesiktning :P av spolar och rotorskivan med magneter, så ser det lite svettigt ut.
Hålet i spolen ser häftigt stort ut. Gör hålet lika stort som magneten och med samma form, runda hål med diametern (30 mm i diameter). Att hålet är runt har nog ingen betydelse i det här fallet för tråden får nog plats i alla fall.

Hur stor är diametern mellan magneternas ytterkant, som jag ritat in på bilden?

bild1.jpg
bild1.jpg (70.03 KB) Visad 6283 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 28 feb 2008 13:57

Glöm det jag sa om spolarnas form, det ska fungera ändå, men får jag magneternas diameter ska jag rita upp det hela för att kolla hur det passar ihop.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Tompaiuppsala 28 feb 2008 15:28

Jag har kollat och kollat och hittar inte något uppenbart fel i min 3-fasare. Som jämförelse kan jg nämna att jag tidigare gjort en pannkaka med 12 spolar i serie, även de lindade 30 varv. Den ger betydligt högre Emk/rpm.

12 spolar i serie.
Bild

Magnetskivans diameter är 17,5 cm och jag tycker inte spolarna ser för stora ut. Uppifrån ser man precis hela magneten.
Bild

...och det här är kopplingen till likriktarna. Svårt att se om det är rätt kopplat men skickar med en sån bild också.
Bild

Om jag inte får ordning på det här skickar upp generatorn till dig. så får du ställa feldiagnos! :?
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 28 feb 2008 16:21

Det där ser ganska bra ut och vad jag var inne på var att avståndet mellan magneterna kanske var i minsta laget.

Visst får du högre spänning med 1-fas när du har 12 spolar kopplade i serie. Vid trefas har du bara 3 spolar i serie, som man sedan multipliderar med 1,73 vid Y-koppling. Nu är det ju inte spänningen som avgör hur effektiv generatorn är, så först måste du få upp din 3-fasare i samma spänning som 1-fasaren, först då kan du göra jämförelsen mellan generatorerna, vem av dem som är bäst.

1-fasaren har bara en spänningstopp och en spänningsbotten, 3-fasaren har tre stycken och spänningens medelvärde blir därför högre. Om de båda generatorerna ger samma spänning kommer 3-fasaren att ge mer must i batteriet och det laddas snabbare, därför är den bättre.

Öka antalet lindningsvarv tills du får ca: 1,7 volt från en spole vid 200 rpm, då kommer det att funka bättre än din enfasare. Egentligen bör spolen ge 1,85 volt, men toppvärdet brukar vara högre än 1,41 x RMS-värdet för den här typen av generatorer, men det beror på antalet lindningsvarv, hur magneterna hamnar under spolarna o.s.v. och det är svårt att veta utan oscilloskop.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Effektkurvor

Inläggav Göran 28 feb 2008 16:23

När du lindat dit de antal lindningsvarv som krävs kanske spolarna inte får plats och det var därför jag frågade om diametern på rotorskivan. Det börjar bli mycket att tänka på nu. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Nästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster