Vindkraft

Vindkraft

Inläggav Karro 11 aug 2012 07:22

Jag har seglat en del nu under sommaren, och upptäckt att det faktiskt inte behövs mycket vind alls för att båten ska röra på sig och också att det faktiskt blåser lite varje dag. När jag suttit i båten har jag tänkt lite - men man borde kunna få ut energi ur det här!

Så jag har tänkt om lite om att man behöver massvis med konstant vind för vindkraft. Istället borde man kunna utnyttja vinden som man använder vid segling och som verkar blåsa nästan hela tiden.
Inte heller att man nödvändigtvis måste ha mycket höga torn, för seglet på en segelbåt sitter ju väldigt nära marken, och går som högst kanske 10 meter upp, och det fungerar.

En 3 meters diameters vindturbin, på en kanske 5-10 meter hög mast, borde räcka för att ge tillräckligt med energi. Med tanke på att "löptalet" för ett segel är väldigt låg, borde man kanske inte stirra sig blind på det heller.

Det viktiga är nog att få upp arean på turbinen, så en 3 meters turbin, av vilket slag som helst som snurrar, borde kunna ge rejält med energi.

Just nu sitter jag och tänker lite - vilken är den absolut enklaste och billigaste vindturbinen att göra, om man räknar med 2 helst 3 meters "diameter" för bygglovsfritt?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vindkraft

Inläggav TonyMontano 11 aug 2012 09:02

Det borde ju blir VAWT du har ju bara en roterande del, opelnavet tex. Sen är ju generatorn under turbinen så den blir ju ganska skyddad samt att du kan ju bygga turbinen 3m i diametern men 5m hög :D

eller får du plats på en segelbåt med en VAWT :S
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Vindkraft

Inläggav m_robban 14 aug 2012 22:40

Glöm inte att det krävs väldigt lite effekt för att dra fram en liten segelbåt i låg fart.

Vindens energiinnehåll är såpass lätt att räkna på att det inte finns någon anledning att gå på känsla där.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Vindkraft

Inläggav McB 15 aug 2012 10:33

VÄDERKVARN Karro Stor yta, lågt varvtal och storkraft.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster