Vindkraftsindustrin är bankrutt!

Vindkraftsindustrin är bankrutt!

Inläggav tompas11 05 maj 2012 23:30

Vindkraftsindustrin är bankrutt.
I ett öppet brev till regeringen kräver de nu mer subventioner av oss konsumenter. :evil:
http://www.svensk-vindkraft.org/images/ ... 20brev.pdf
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Vindkraftsindustrin är bankrutt!

Inläggav RÖD@nörd 06 maj 2012 10:52

Subventioner ges även till en välmående vattenkraftindustri men jag har inte hört dig klaga på det. Varför då klaga på vindkraft som behöver dessa subventioner för att komma igång och bli konkurrenskraftig?

Jämför de vindkraftverk som utvecklades och producerades för tjugo år sedan mot de som tillverkas i dag så kan du se det har hänt åtskilligt både prestanda och kvalitetsmässigt. Produktutveckling kostar massor av pengar och därför behövs dessa subventioner. Tack och lov har tekniska högskolor bidragit mycket och med det även väckt människors intresse.

Det här är ett forum för alternativ energi. "Kärnkraftvänner" har säkert sina forum någon annanstans. Där kan dom sitta och nicka tillsammans med sina "ekonomitänkande" (penning) vänner och förneka sina miljöhot som hotar allt levande. Tänk efter tompas11, titta på bilderna från Japan Fukushima och tänk efter tompas11 :o

En bra ekonomi är en god hushållning! :wink:

Jag känner en egenföretagare som så här vid pensioneringen har både pengar och en del ork kvar. Han funderar starkt på att sätta upp ett vindkraftverk (något större sådant) på sina ägor. Så klart man visar intresse och uppmuntrar honom till det. :wink:

Tyvärr kan jag inte läsa din pdf:are för jag har kastat ut både Adobe Reader och Flash Player för dom segar datorn och så kan dom innehålla sådant som hackare stoppar dit och annat man helst inte vill ha....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vindkraftsindustrin är bankrutt!

Inläggav Karro 06 maj 2012 12:57

Vad kostade utvecklandet av det första kärnkraftprogrammet Sverige? Då uppkom aldrig frågan om vinst. Men idag ska det tjafsas om vinst på allt, och naturligtvis, på det sättet utvecklas ingenting nytt.

Man kan fråga sig hur mycket utvecklandet av kärnkraften kostade Sverige/staten, och om de pengar någonsin har återbetalats?

Nej, naturligtvis inte. Statsmakten är till för att satsa pengar för landets framtid. Det hänger på politikerna att satsa pengarna på något som kan förbättra Sverige i framtiden, i stället för att bara titta på det omedelbara, och strunta i framtiden.

Just framtidssatsningar var det som upphöjde Sverige från U-land till dagens Sverige, och just bristen på sådana framtidssatsningar får landet att stagnera.

Kärnkraften är en avknoppning av Sveriges atomvapenprogram. Tack vare det totalt misslyckade och endast kostnadsslukande atomvapenprogrammet byggdes det upp kunskap om kärnkraft och det gav oss dagens kärnkraftverk. Men det var för 50 år sedan. Vad gör staten idag, som kommer att visa sig vara lyckokast i framtiden?

Så naturligtvis ska det ges statsbidrag för eventuell framtida energi, det ska forskas i det, även om det idag enbart är ett totalt pengahål. Det är statens uppgift, det måste den göra för att vi ska ha en framtid och inte sacka efter till de länder som bara får smulor från bordet från de längder som leder in i framtiden.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vindkraftsindustrin är bankrutt!

Inläggav RÖD@nörd 06 maj 2012 13:56

Jo, jag kommer ihåg det. Atomvapen var målet och kärnkraften med sin energi var vägen dit... Två flugor i en smäll och Palme drog ett djupt bloss på sin cigarett...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vindkraftsindustrin är bankrutt!

Inläggav tompas11 06 maj 2012 15:18

Jag har inte med en stavelse nämnt ordet kärnkraft i mitt inlägg utan endast vindkraft.
Vad händer?
Jo, genast så dyker det upp inlägg om kärnkraft.
Varför då kan man undra? :o

De som vill sätta upp och köra sitt eget vindkraftverk ska självfallet få uppmuntran för att göra detta.

RÖD@nörd, här har du en pdfläsare som fungerar kanonbra.
http://www.foxitsoftware.com/Secure_PDF_Reader/
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Vindkraftsindustrin är bankrutt!

Inläggav RÖD@nörd 06 maj 2012 15:51

Tack, tompas11 :D

Kan väl hålla med om att vindkraftverken haft problem med havererade växellådor och allt möjligt annat men med tiden har de blivit bättre och bättre och ett vindkraftverk som bytts ut i dag levererar ibland tio gånger mer energi än det som fanns där innan. En kompis till mig gick med som andelsägare i ett vindkraftverk på Gotland för något tiotal år sedan och det har gett honom betydligt lägre elpris sedan dess. Han får också hela tiden veta ekonomin, vad som händer, reparationer, ombyggnader m.m. Det liknar en del som att bo i en bostadsrätt.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron