EnergyTower

Re: EnergyTower

Inläggav PowerMizer 23 jan 2008 09:41

Hej Robban!

Såhär i stridens hetta är det sååå lätt att glömma bort att effekten avtar katastofalt vid halvering av vindhastigheten! Om den ger 6 kW vid 16 m/s så borde den ge ~ 250 W vid 4 m/s (om jag räknat rätt). (Halv vindhastighet --> 8 ggr lägre uteffekt.) Skulle bli rätt usel elpatron för mej med en medelvind på ca: 3 m/s... :roll:

Varningens syfte: Kasta inte ut pengar på nått som ger önskad uteffekt bara några få dagar/timmar per år. :wink:

Jag vill inte stoppa din iver och kreativitet, bara se till att du har koll.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: EnergyTower

Inläggav Robband 23 jan 2008 23:25

Hej på er!

Jag har kollat på massor med sidor om olika lösningar, alla lösningar är ju dom bästa enligt dom som säljer sina prylar!
Jag tänkte prov lite olika vertikal rotorer själv i helgen.
Två cykel hjul diameter 62 cm 1m i mellan, lite pappskivor, vp rör, tejp, + div. Sedan en fläckt, generator, vind mätare, varvräknare, volt och ampere mätare och ett vridmotstånd. Det blir nog ett plock med mycket klipp och klistra.
Jag tänkte sedan att göra olika tester vid olika vind styrkor och belastningar, lika på alla rotor konstruktioner.
Tror någon att det skulle funka??

Vet någon vad man kan tänkas ha för generator??
Sedan skulle jag vilja ha tips på olika konstruktioner helst med bra bilder?!

Jag har gått igång som fan på dom här tankarna om vind kraft har haft dom länge men inte engaskerat mig.
Kollade klockan sista gången i natt när den visa 03.05 och sedan ringde klockan 05.30, var inte riktigt på hugget idag i kabel schakten!!

Mvh Robban
Robband
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jan 2008 04:29
Ort: Linköping

Re: EnergyTower

Inläggav PowerMizer 23 jan 2008 23:43

Tja!

Tycker det låter kul! Visst kan det flyga iväg en kartongbit, men men...

Du kanske skulle ski..strunta i generatorer och spänningar och göra en momentvåg till att börja med!?!
Det är inte direkt "my cup of tea", men Göran vet råd!

Så länge du kryper och är kabel-apa spelar det väl ingen betydelse (medveten ordvrängning), men låt bli plintarna och apparatskåpen såna trötta dagar! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: EnergyTower

Inläggav Göran 24 jan 2008 00:02

Det skulle säkert funka och det är väl så man gör för att testa något, för även om det ser ut att fungera i teorin vet man inte hur det går i praktiken och då är det bara att testa. Jag har varit inne på liknande tankar och nästan börjat jaga en höfläkt för att alltid ha samma vindförutsättningar i labbet. Kan man styra motorn är det bara att blåsa på tills man själv knappt står kvar längre. :P

Kan du inte mäta utan generator och bara köra bromsbänkstester? Jag mätte vridmomentet på vattenhjulet med en 1 meter lång aluminiumprofil och en fiskevåg. Sedan är det bara att bromsa till olika varvtal, mäta vridmomentet och räkna ut effekten. Gör du så här är det turbinens verkliga effekt du mäter och då får du även fram turbinens verkningsgrad, annars påverkas resultatet av generatorns verkningsgrad och den kanske man inte vet. Om du bromsar turbinen och räknar ut verkningsgraden enbart på den, då kan du ju jämföra din turbin med andra typer av turbiner. Att bromsa en axel, mäta vridmoment och räkna ut effekt och verkningsgrad är busenkelt och det kan vi hjälpa dig med om du väljer att göra så och skippar generatorn så länge.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: EnergyTower

Inläggav Göran 24 jan 2008 00:04

Nu hann du svara för mig PM och det missade jag för jag var tvungen att vara social en stund och natta tanten mitt i inlägget. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: EnergyTower

Inläggav Robband 24 jan 2008 00:14

Det skulle ju kanske funka om man tog ett bakhjul till en cyckel (det har ju en broms). om man låser drevet och sätter dit en 1m lång hävarm på den delen som vanligt vis sitter fast i ramen med en dynamomer i änden.
Ska kolla det.

Hur tillverkar man magneter???
Gjuter man dom?? i så fall skulle det vara möjligt att smälta ner flera små magneter och gjuta om. Och då sammtidigt som det svalnar ha en väldigt stark elektromagnet som ställer elektronerna åt rätt håll i den nya magneten????

Kanske en jätte dum tanke, men frågar man inte får man inget veta!
Robband
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jan 2008 04:29
Ort: Linköping

Re: EnergyTower

Inläggav Göran 24 jan 2008 01:08

Om man låser drevet, kommer bromsen att funka då?

Om magneter...
http://www.kunskapsbanken.su.se/VisaFraga.asp?Index=8838
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: EnergyTower

Inläggav Robband 25 jan 2008 15:06

Ne det funkade inte att använda cykelbromsen, men det går att lösa ändå.
Robband
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jan 2008 04:29
Ort: Linköping

Re: EnergyTower

Inläggav richard 21 feb 2008 19:44

Robband skrev:Hej igen!

Har hittat en annan typ som ser någolunda lätt ut att bygga
Bild
http://www.quietrevolution.co.uk
Vet inte om det funkar men om man tittar på den så ser det ut som bladen nästan har samma form runt om så det vore kanske inte så svårt att lösa.
Fick också en autocad ritning hem laddad, kan inte riktigt autocad så jag får fråga någon av mina bröder för att kunna tyda det.
3m i diameter 5 meter hög 4-16m/s 6Kw, om det stämmer kan man ju minska den lite och fortfarande ha effekt till en el patron.
En annan fråga, skulle man kunna få generatorns effekt kurva att följa vindens genom att reglera belastningen med flera el patroner som kopplas in beroende av spänningen. Eller om man Y D kopplar generatorn och eller elpatronen efter behov.

Ska försöka sova nu med allt detta i huvudet!!

Mvh Robban

Den här type har vingar i samma form som en flyggplansving.
Det är en Gorlov Helical.
Dem är inte lätt att bygga själv,balansen är viktigt vid en lift type turbine.
Turby och Windwall är av samma type.
Sista är mycket interessant,diam och längd spelar ingen roll vingar har altid samma form,bara kopla ihop fler för att få mer KW.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster