Rutland 913 haverade i stormen

Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav rdos 28 nov 2011 10:17

Jahapp, så har även ett icke-hemmabyggt vindkraftverk havererat för mig. Igår vid 21-tiden så slets hela vingpaketet av med ett brak. Det lustiga var att verket jobbade med kraftig belastning (1 ohm), och egentligen inte borde snurrat speciellt mycket alls. Strax innan det havererade så hördes att det gick på extremt högt varvtal emellanåt. Jag tror att den termiska säkringen löst ut, varefter verket börjat snurra frigående. Då det var mycket turbulens, så misstänker man att det var snabba vridningar i sidled av rotorbladen som knäckte konstruktionen. Detta fenomen har jag tidigare observerat.

Enligt tillverkaren så ska verket klara stormvindar, men att så inte är fallet är nu visat. :evil:
rdos
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 aug 2011 21:44

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav rolle50 28 nov 2011 12:08

Jag använder ochså rutland 913 och den har suttit uppe i 3 år nu och stormen igår,så klarade den sig mycket bra.Har lite turbulens,så det är samma hos mig.Jag använder en regulator och batteri 250 AH Timmar.Tycker faktiskt synd att något sådant inträffar.Har aldrig tidigare hört talas om detta.mvh:Rolle50
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav rdos 28 nov 2011 22:53

Det var mitt under stormens maximum som den pajade. Jag trodde faktiskt att den skulle klara stormen, så det var nog ett gränsfall. Kanske det gått om jag kortslutit den innan stormen istället, då skulle nog aldrig den termiska säkringen ha löst ut. Själva regulatorn var halvt ur funktion då den satt ett börvärde på 6v. Var din 913 igång mot batteriet under stormen?

Det tråkigaste med det här haveriet är inte bara att verket kostade drygt 6000 kr, utan också problematiken kring monteringen och resningen. Jag hade inte räknat med att behöva ta ned masten igen, och vet inte riktigt hur det ska gå till utan att skada omgivningen. Möjligt att man istället kan ta sig upp i den, men det har oxå sina sidor då den är 9m över marken.

Det känns inte heller som man kan sätta upp ett nytt verk utan att kunna reda ut vad som gick snett, och hur man undviker liknande haverier. Ska försöka leta upp vingarna till helgen.
rdos
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 aug 2011 21:44

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav cman 28 nov 2011 23:42

rdos skrev:.. Ska försöka leta upp vingarna till helgen.


Jag är ledsen, och förstår att det är väldigt jobbigt, skit tufft läge, men som du formulerade dig, satt jag böjd av skratt! Kan se dig springa omkring och fråga grannarna om de sett en vinge. Sorry, det är inte elakt menat!
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav rolle50 29 nov 2011 06:47

rdos skrev:Det var mitt under stormens maximum som den pajade. Jag trodde faktiskt att den skulle klara stormen, så det var nog ett gränsfall. Kanske det gått om jag kortslutit den innan stormen istället, då skulle nog aldrig den termiska säkringen ha löst ut. Själva regulatorn var halvt ur funktion då den satt ett börvärde på 6v. Var din 913 igång mot batteriet under stormen?

Det tråkigaste med det här haveriet är inte bara att verket kostade drygt 6000 kr, utan också problematiken kring monteringen och resningen. Jag hade inte räknat med att behöva ta ned masten igen, och vet inte riktigt hur det ska gå till utan att skada omgivningen. Möjligt att man istället kan ta sig upp i den, men det har oxå sina sidor då den är 9m över marken.

Det känns inte heller som man kan sätta upp ett nytt verk utan att kunna reda ut vad som gick snett, och hur man undviker liknande haverier. Ska försöka leta upp vingarna till helgen.



Hej igen !
Det laddade upp mot 10 amp använde strömtång.Tråkigt när saker går sönder det är ju både dyrt och tidskrävande
oo.jpg
Använder denna regulatorn HRSI
oo.jpg (29.99 KB) Visad 14109 gånger
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav rdos 29 nov 2011 09:59

cman skrev:Jag är ledsen, och förstår att det är väldigt jobbigt, skit tufft läge, men som du formulerade dig, satt jag böjd av skratt! Kan se dig springa omkring och fråga grannarna om de sett en vinge. Sorry, det är inte elakt menat!


Nja, det är nog ingen risk att de hamnat hos grannen. Det är flera 100 meter till närmaste granne. :mrgreen:

Fast tur i oturen är iaf att de inte verkar slagit sönder något annat, typ solpanelerna.
rdos
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 aug 2011 21:44

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav rdos 29 nov 2011 10:18

rolle50 skrev:Hej igen !
Det laddade upp mot 10 amp använde strömtång.Tråkigt när saker går sönder det är ju både dyrt och tidskrävande
oo.jpg


Om man ska "extrapolera" utifrån de värden jag tidigare postade, där ca 6 m/s, gav 40W, kring 10 m/s gav 200W, så borde ca 25 m/s ge 3000W. Fast då är spänningen långt över de 24v som ett batteri skulle begränsat den till.

Vad jag inte helt förstår är varför vindkraftverket plötsligt började gå till synes utan belastning. Antingen var det ett fel i styrsystemet, eller att den termiska säkringen löste ut.

Då elpatronen som var inkopplad är på 24v/600W, så är det är också tänkbart att vinden var så stark att den kunde driva elpatronen hela tiden, och att då effekten steg till flera tusen watt, vilket kan varit en bidragande orsak till haveriet.
rdos
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 aug 2011 21:44

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav rdos 03 dec 2011 10:22

Jag har hittat delar av vindkraftverket. Inte vingarna, utan delar av generatorlindningen, och den bär tydliga spår av överhettning. Jag tror faktiskt att generatorlindningen blivit överhettad, och därefter så har infästningarna smält, och det är då själva haveriet inträffat.

Men enligt tillverkare så ska det finnas en termostat:
High winds – in high winds the windcharger’s built-in thermostat may
operate to prevent the generator overheating. In this mode the output will
cease and the turbine will temporarily speed up until such time as the lower
level temperature is reached and the generator is once again connected and
charging. This may be seen to cycle in prolonged high winds particularly in
high ambient temperatures. If safely accessible you may prefer to temporarily
secure the turbine.


Denna kan ju inte ha fungerat här. Dock var ingen säkring heller inkopplad, vilket möjligtvis skulle kunna ha undvikit överhettning av generatorlindningen.
rdos
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 aug 2011 21:44

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav lillebrormats 15 feb 2012 18:59

Min Black 300 tvärnitade också, har inte orkat kolla vad som är fel, mer än att jag klättra upp och drog runt för hand.
Gick mycket tungt så jag hoppas på lagerhaveri. Jag får se till våren!
lillebrormats
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 mar 2010 22:45

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav Göran 21 feb 2012 01:45

lillebrormats skrev:Min Black 300 tvärnitade också, har inte orkat kolla vad som är fel, mer än att jag klättra upp och drog runt för hand.
Gick mycket tungt så jag hoppas på lagerhaveri. Jag får se till våren!

Förmodligen är det statorn som blivit överhettad. Varför den sitter fast kommer du att se när du öppnar den, men öppna generatorn med de bakre skruvarna, annars kommer magneterna att slå ihop. Hör av dig när det är dags.

black300stator.jpg
black300stator.jpg (63.82 KB) Visad 13424 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav Raptor50 11 mar 2012 02:11

Tråkigt när sånt händer.. :(
Jag vet inte hur det står till på min egen stuga med vindgenerator eller något annat för den del..
Sist jag var på stugan var i december, så jag bara hoppas.. :)
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Rutland 913 haverade i stormen

Inläggav Raptor50 13 mar 2012 00:35

Allt var bra på min stuga i dag. Masten har fortfarande inte knäckt och vindgeneratorn snurrade och solpanelen ladda så fint i brisen i dag.
Kort kan ses på projekt under sommaren..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron