Göran skrev:I så fall bör ca: 155 rpm vara ett ganska bra varvtal vid startvind, 3 m/s = minst 30 volt vid det varvtalet/vindhastigheten.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka generatorsiffrorna som anges, men hur som helst får jag svårt att få ihop det.
Hej Göran,
Får jag lov att störa dig med lite funderingar?
Jag har inte kommit fram till denna vetenskapen (och vetskapen) förrän nu. Satsade allt på att fixa torn och få det uppställt först och främst på en bra plats.
Samtidigt köpte jag lite delar, vilket jag eventuellt skulle väntat med - men nu sitter jag ju här - så det är väl bara till att se vad jag kan göra med allt detta.
Först (innan frågorna), så är här en video som visar upp vad generatorn presterar - men det gäller att (förmodligen) både ha hög vind och uppväxling för att få det att komma i närheten.
Därutöver kanske jag behöver skaffa den "multi voltage switch" man kan ha till denna generator? Hur som helst.. Videoklippet:
http://www.youtube.com/watch?v=3wcLHLPIUY0Nu till funderingarna;
Du skrev 155 rpm vid 3 m/s (startvind) baserat på vingarna (antar jag).
Om man kikar på filmen, så visar de att vid 150 rpm så ger generatorn 12VDC.
Du skrev att den borde vara minst 30V..
Jag tror att jag FÖRST och främst är lite frågande kring att generatorn är märkt 12V.
Vad har den siffran för relevans om man nu (kan) få ut 30V vid 155rpm (om vi nu ponerar att det går)?
Och - vad skulle då en Multi Voltage Switch göra för mig? Den dubblar vad generatorn ger vad jag förstod - men.. Hjälp!! Jag är extremt förvillad av detta!!!
Om allt nu är som det visar på videon, dvs. att jag får ut 12V vid 150 rpm, och om man följer kalkylatorn här på sidan samt TSR för de vingarna jag har, så får jag vid "lätt belastning" (TSR 8:1) (vad det nu innebär med "lätt belastning"):
143 rpm @ 3m/s
191 rpm @ 4m/s
238 rpm @ 5m/s
286 rpm @ 6m/s
334 rpm @ 7m/s
382 rpm @ 8m/s
429 rpm @ 9m/s
477 rpm @ 10m/s
och vid "tung belastning" (TSR 6:1):
107 rpm @ 3m/s
143 rpm @ 4m/s
179 rpm @ 5m/s
214 rpm @ 6m/s
250 rpm @ 7m/s
286 rpm @ 8m/s
322 rpm @ 9m/s
358 rpm @ 10m/s
Vart går gränsen för "tung belastning"? 10m/s? 15m/s?
Eller har detta att göra med "uppväxling" om det är "lätt" eller "tung" belastning?
Sen har jag en tabell som berättar lite "max" för generatorn:
* 12V DC, 125 RPM, MAX 20 AMP, MAX 300W vid 15V laddning
* 12V DC, 250 RPM, MAX 40 AMP, MAX 600W vid 15V laddning
* 24V DC, 250 RPM, MAX 20 AMP, MAX 600W vid 29V laddning
* 24V DC, 500 RPM, MAX 40 AMP, MAX 1.200W vid 29V laddning
* 48V DC, 500 RPM, MAX 20 AMP, MAX 1.200W vid 56V laddning
* 48V DC, 1.000 RPM, MAX 40 AMP, MAX 2.400W vid 56V laddning
* Full effekt vid 4.000 - 4.500 RPM = 2.400Watt
Hur som helst.. Om jag nu får 12V vid 150 rpm, så behöver det alltså "flåsa" 6m/s för att uppnå 286 rpm ("lätt belastning" antar jag att man menar då).
Enligt tabellen alldeles ovan, så skulle jag kunna få ut MAX 600W när generatorn står på att köra 12V.. Men den ger bara 15V laddning. Det räcker ju inte för Ginlong's inverter... Eller - är jag HELT ute och cyklar nu?
Jag är oerhört tacksam om någon kunde räta ut huvudet på mig, för jag får snart ont när jag försöker tänka!!
Och - hur kan jag räkna ut vad en startvind skulle vara om jag nu skulle växla upp mitt verk 2:1 resp. 3:1 ?
Jag har en årsmedelvind som ligger nära 7,5 m/s tydligen. Och jag har en vindmätare uppe i mitt torn just nu som bara visar glada siffror - så det kanske ÄR värt att växla upp...?
Men det innebär väl också mer underhåll? Skulle en smörjningsfri skoterkedja vara ett alternativ - eller är det bara korkat? osv...
Mycket fundersam just nu!