Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 18 aug 2011 01:28

deepforest skrev:Svetsa aldrig i gängstången. Svetsa armeringen i en bricka, och mycket riktigt så är det bättre att böja armerings så som du ritat.

Fv=P x V\2 x A

Denna formel kan användas vid vindstyrkor upp till märkvind. Vid höga vindstyrkor ger denna formel orimligt höga belastningsvärden, med tanke pa att vindturbinen verkningsgrad sjunker drastiskt. Vid stormstyrkor antas därför formelns halva värde att gälla (vilket säkerligen är ganska högt räknat).

Detta ger vid 20 m/s vindstyrka ett vindtryck på ca 250 N/m2 och vid 40 m/s vindstyrka ett vindtryck på ca 1000 N/m2. För att få fram totala tryckkraften skall dessa vindtryck multipliceras med ytan på den vindturbin man har.

Det värde som här kommer att användas är 500 N/m2. Till detta kommer säkerhetsfaktorer på 2 - 3 för kritiska delar.

Arean på din 3 m turbin är (Pi x R\2) 3,14 X 1,5\2 = 7,065 m\2. Detta ger ett sidotryck på tornet från turbinen på 500 X 7,065 = 3532N
Detta med en hävstång på 18,5 meter ger en dragbelastning på en hörnbult på 3532N X 18,5 = 65350 = ungefär ( 9.81 N = 1 Kg) 6661Kg! Alltså nästan 7 tons drag i bulten!!
Till detta kommer ju som sagt säkerhetsfaktorer på 2 - 3 för kritiska delar. = 21 ton!

Din M30 bult (kvalitet 10:9 antar jag) har en brottgräns på 583000 N = 59429 Kg = 59 ton så den håller, men håller fastsättningen?
De hade ju valt en M36 bult tidigare som har en hållfasthet på ca 85 ton!

Som jämförelse så är min mast förankrad med tre M27 bult ( 3x 48 ton= 144 ton) i varje hörn och den är 15 meter. Detta enl rekommendation från VIBE.


Okej - jag ska söka upp en tillräckligt kraftig bricka för svetsningen av detta.

Kikade lite på hållfastheten i armeringsjärnet, och det verkar som om 10mm klarar 34,1 x 500 = 17.050 N = 1.738kg. Detta om man utnyttjar full längd som den kan utnyttja vid ingjutning (220mm). Om jag använder mig av 16mm armering istället så får jag 4,4 ton per Armeringsjärn vid 45 cm ingjutet djup.

Borde jag inte då sätta i alla fall tre armeringsjärn per gängstång?
Då får jag i alla fall 5 ton per ben (vid 10mm armering) eller 13,2 ton per ben (vid 16mm armering) + den kraft som redan existerar i den nertryckta halvlimmade gängstången? Vid 16mm armering med tre järn per gängstång borde jag alltså ligga på den dubbla kraften (14 ton), och med hjälp av kraften som gängstången har ner i berget, så borde det vara lite mer än den dubbla kraften. Så - då borde det väl vara ganska bra? Jag vet att det kan vara ännu bättre om jag bränner på med 20mm armering vilket ger mig 5,7ton per armering = 17,1 ton per ben. Men... För mig räcker det med 13,2 plus gängstängerna, samt att betongen gör sitt likaså.

En annan sak gällande brickan jag ska svetsa fast järnet i.
Ska jag sätta en mutter ovan och en under som håller brickan på plats, eller vad rekommenderar du?
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav deepforest 18 aug 2011 11:41

Låt göra en bricka med tre hål för armeringen och ett i mitten för stången.
En mutter på undersidan räcker så du kan "spänna" upp järnen sedan.
Tänk på att köpa svetsbara armeringsjärn.
Bilagor
nast4.png
nast4.png (7.36 KB) Visad 13983 gånger
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Sumpfan 18 aug 2011 13:32

Enligt mina beräkningar är motståndet vid 40m/s 20°C =4197,144Nför hela turbinen. Med en "Drag coefficient" på 1,05. Vet inte vad kooficienten är för en vindturbin men den borde ligga runt 0,7 typ eftersom det inte är en vägg. Med Cd 0,7 blir kraften 2798,096N
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Sumpfan 18 aug 2011 14:23

Cd för en vindturbin ligger på 0,9. Fd blir då 3597,5N. Samma som föregående talare.
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 19 aug 2011 15:02

deepforest skrev:Låt göra en bricka med tre hål för armeringen och ett i mitten för stången.
En mutter på undersidan räcker så du kan "spänna" upp järnen sedan.
Tänk på att köpa svetsbara armeringsjärn.


God idé!

Tack för hjälpen hitintills! :)
Ska försöka ordna med detta under den kommande veckan.
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Martin 19 aug 2011 17:35

Ska du inte ha någon typ av furling eller liknande? Ett furlingsystem reducerar även axialkrafterna. Säg att turbinen börjar furla vid 12m/s, mer behövs ju knappast eftersom generatorn på 2kW sätter den övre gränsen, då minskar belastningen på masten dramatiskt även vid vindstyrkor på 40 m/s.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 19 aug 2011 17:38

Martin skrev:Ska du inte ha någon typ av furling eller liknande? Ett furlingsystem reducerar även axialkrafterna. Säg att turbinen börjar furla vid 12m/s, mer behövs ju knappast eftersom generatorn på 2kW sätter den övre gränsen, då minskar belastningen på masten dramatiskt även vid vindstyrkor på 40 m/s.


Hej Martin,

Du får gärna förklara mer om vad detta är - alternativt om du har någon länk på nätet där jag kan läsa om det.
Nu är nämligen första gången som jag läser ordet! :shock:

Låter som om det är något som jag ska lära mig mer om så att jag kan ta ett vettigt beslut om det.
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav smidy 19 aug 2011 17:58

gå in på fieldlines.com och sök på "furling" så kommer du att få mer information än du kan ta in :D har också för mig att dom har en artikel på otherpower.com (huvudsidan till fieldlines.com) om furling, längst ner på sidan finns menyer, leta under Wind. furling är att på ett eller annat sätt vrida verket ur vind när maxeffekt på generatorn är uppnådd, finns väl generellt 3 olika sätt, vrida verket sidvägen, tilt upp(låta rotorn tilta från horisontalt till vågrät) eller vrida bladen till en ogynsammare vinkel, eller nått annat, huvudsaken är att tillförd effekt aldrig överstiger vad generatorn klarar, och ja tillförd effekt är vind, en högst svårkontrollerad energikälla :D
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 19 aug 2011 18:02

smidy skrev:gå in på fieldlines.com och sök på "furling" så kommer du att få mer information än du kan ta in :D har också för mig att dom har en artikel på otherpower.com (huvudsidan till fieldlines.com) om furling, längst ner på sidan finns menyer, leta under Wind. furling är att på ett eller annat sätt vrida verket ur vind när maxeffekt på generatorn är uppnådd, finns väl generellt 3 olika sätt, vrida verket sidvägen, tilt upp(låta rotorn tilta från horisontalt till vågrät) eller vrida bladen till en ogynsammare vinkel, eller nått annat, huvudsaken är att tillförd effekt aldrig överstiger vad generatorn klarar, och ja tillförd effekt är vind, en högst svårkontrollerad energikälla :D


Okej - tack!

Jag ska ta en närmare titt på detta!
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Martin 19 aug 2011 19:01

Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 25 aug 2011 15:15

Har suttit och jämfört lite priser för gjutning av mitt fundament, och det kanske intresserar fler än mig - så jag delar med mig;

Tanken var att köpa betong som bara behöver blandas med vatten.
Enkelt och smidigt tänkte jag - men.. glömde att ta med i beräkningen att jag behöver hyra tombola, och en kärra att frakta tombolan på - och därefter en hel del tid dessutom att utföra allt på.
Och eftersom det inte finns någon trefas i närheten, så blir det en liten tombola - vilket gör att jobbet blir än tråkigare..

Och - det uteslöt att jag ens ville tänka tanken att blanda grus, sand och cement själv för att tillverka betong.
Speciellt när man vill uppnå ett resultat som håller mot kylan, och som är vettigt baserat på hur högt/djupt jag ska gjuta.

Kontaktade istället en firma som har färdigblandad betong och som gärna levererar.

Räknat på en kubik, så skulle det betyda 77 säckar betong på t.ex. Hornbach för 45kr/st = 3.465kr

Motsvarande mängd - med BÄTTRE kvalitet (se nedan), kostar 2.219kr per kubik FÄRDIGBLANDAT!!! (tillkommer gör utkörningskostnad på 900kr i detta fallet).
5 kubik klarar lastbilen av, och tar man så mycket så slipper man utkörningskostnaden. Sedan blir den dyrare ju mindre man köper..

Jämför då 3.119kr (färdigblandad betong - hemkörd och klar), mot att blanda själv, hyra kärra och tombola för 3.465kr + tombolans kostnad och släpkärran = ungefär 3.800kr.
Visst blir det billigare med att själv hitta en liten formel med sten, sand och cement - men en fasligt massa jobb - och sen gäller det att verkligen få det korrekt med VCT och gärna lyckas pricka in C28/35.

Jag väljer betongbilen!!!

Jag får alltså 1 kubik betong med 0,55 VCT hållfasthet C28/35 (garanterad tryckhålfasthet).
Den är frostbeständig, och det ska vara 25mm sten (om armeringen tillåter - annars väljer man 16mm). För min del: 25mm!
Koncistensen ska vara: "Lätt koncistens" för att den inte ska bli för svår att hantera i ett fall så som mitt.
Och - man använder här "anläggningscement" då den tillverkas.

Kostnad: 3.119kr - inklusive moms, hemkört och klart!
Det JAG behöver göra - är att se till att armeringen är på plats, och sen bjuda in alla grannar till ett skottkärre-race!
Har tyvärr bara tre grannar, och tre skottkärror - och varje kärra tar c:a 40 liter - vilket ger oss c:a 8 vändor var!

Överkomligt! :)
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav deepforest 25 aug 2011 17:34

Konstruktioner utsatta för vattentryck.
Vattenbassänger, badbryggor, körbanor och källarmurar under grundvattennivå.

· 1 säck cement 25 kg.

· 40 liter grus, 0-8 mm.

· 35 liter sten, 8-16 mm.

· 11 liter vatten.

Super betong

· 1 säck cement 25 kg.

· 35 liter grus, 0-8 mm.

· 30 liter sten, 8-16 mm.

· 9 liter vatten.

Vilket ger ca 70 liter färdig betong.
1 m\2 behöver 14 säckar cement.
Var fick du 77 ifrån?
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 25 aug 2011 17:56

deepforest skrev:Konstruktioner utsatta för vattentryck.
Vattenbassänger, badbryggor, körbanor och källarmurar under grundvattennivå.

· 1 säck cement 25 kg.

· 40 liter grus, 0-8 mm.

· 35 liter sten, 8-16 mm.

· 11 liter vatten.

Super betong

· 1 säck cement 25 kg.

· 35 liter grus, 0-8 mm.

· 30 liter sten, 8-16 mm.

· 9 liter vatten.

Vilket ger ca 70 liter färdig betong.
1 m\2 behöver 14 säckar cement.
Var fick du 77 ifrån?


Säkerligen en bra blandning om man inte tar med frostbeständigheten, samt att det är över 20cm i tjocklek.
Du behöver ju t.ex. tensider (tillsats) för att skapa luftbubblorna i betongen så att den blir frostbeständig. Krävs rätt mängd för detta också så klart.
Och - om någonting skulle kunna orsaka spjälkning, så ska ju plastfibrer tillsättas. Likadant där - rätt mängd.
Finns dessutom fler tillsatser att använda för att få "rätt recept" och att skakning ska kunna undvikas för att få en grund som inte spricker efter 5 eller 10 år..
Man ska (tydligen - enligt experten) inte använda sig av något under 16mm sten om man gjuter något som är tjockare än 20 cm. Helst inte ens 16 tydligen.
Och det gällde också på grund av tryckhållfastheten som krävdes.

Inte min domän detta - men jag har fått lära mig lite de senaste dagarna i alla fall - så jag tror att jag blir nöjd med en bil som levererar önskad kvalitet istället för att eventuellt missta mig på en blandning av 10 eller 15 blandningar som man behöver stå och tillverka (beroende på tombolans storlek)..

Menar inte på att man inte kan göra en egen bra blandning - men alla ska bli lika bra, och det känns totalt meningslöst att ens bry mig om att lägga ner så mycket tid på något som kommer ta mig en timma för någon tusenlapp mer.

När det gäller 77 säckar så skrev jag om betong som bara behöver vatten tillsatt.
1 säck ger 13 liter färdig betong. 77 x 13 = 1001 liter (1 kubik).
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Henrik 01 sep 2011 16:01

Hej Malevolent77!

Det är intressant att följa ditt projekt! Jag är nyfiken på hur du skall bygga själva verket, typ turbin, transmission, generator mm mm. Kan du berätta lite mer om det? Och var har du hittat turbinbladen? Kan man beställa större blad tror du?

/Henrik
Henrik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 nov 2010 08:32

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav OlleP 01 sep 2011 18:05

Det är ett jävla pickel att blanda flera hundra liter betong.
Jag har testat och konstaterat, aldrig mer.

Men, jag trodde all betong var frosthärdig, måste jag uppdatera mig på den punkten?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

FöregåendeNästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster