Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 01 sep 2011 18:32

Henrik skrev:Hej Malevolent77!

Det är intressant att följa ditt projekt! Jag är nyfiken på hur du skall bygga själva verket, typ turbin, transmission, generator mm mm. Kan du berätta lite mer om det? Och var har du hittat turbinbladen? Kan man beställa större blad tror du?

/Henrik


Tjena Henrik,

Tack! Jag ska försöka uppdatera mig så snart något händer.
I helgen är det dags att trycka ner armering i berget och svetsa fast dessa i brickor som kommer fast med en stor mutter mot mina gängstänger som redan sitter i berget. :)
Men - jag ska uppdatera efter helgen med eventuella bilder likaså.

Själva turbinen har jag bara lösa idéer på ännu gällande konstruktionen - och jag har en granne som lustigt nog (fick jag reda på i förra veckan) arbetar som forskare på Chalmers med Vindkraft. Så - jag tror att jag kommer få lite tips och tankar från honom - hoppas jag nu.. Jag återkommer med det inom några veckor! :)

När det gäller generator - så köpte jag en tillverkad och klar.
Jag vill gärna börja utforska vindkraften med något som med all säkerhet kommer generera NÅGOT innan jag ger mig på att bygga om den till en helt egentillverkad snurra.

Både bladen och generatorn är inhandlade via eBay.
Pris för generator inklusive frakt: 2.750kr, och pris för bladen, hub och nos inklusive frakt: 2.490kr

Större blad vet jag inte om du hittar.
Borde ju finnas - men bekymret kommer definitivt bli frakten som "små-säljarna" direkt börjar gnälla om.

Vad funderar du på att bygga själv?
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 01 sep 2011 18:45

OlleP skrev:Det är ett jävla pickel att blanda flera hundra liter betong.
Jag har testat och konstaterat, aldrig mer.

Men, jag trodde all betong var frosthärdig, måste jag uppdatera mig på den punkten?


Hehe.. Jag klandrar dig inte för fem öre!!

Hmm.. Näe - tyvärr är inte all betong frostbeständig.
När vatten fryser ökar volymen med 9% (om jag inte är felinlärd), och om betongen är indränkt i vatten, och att sedan kylan kommer och lägger sin mantel över fukten - så måste betongen klara av att motstå volymökningen.
När sedan volymen av vattnet (isen) ökat så trycks vattnet in i luftfyllda porer i betongen - och detta görs inte helt utan motstånd. Därmed så blir det inre spänningar i betongen.

Det som man vill göra är att se till att avståndet mellan dessa luftfyllda porer inte är för långt - vilket annars skapar dessa bekymmer - och man gör det oftast genom en tillsats, men man kan även tillverka en EXTREMT tät betong med lågt VCT/VCTekv -värde - vilket gör att det blir väldigt lite frysbart vatten i betongen. Den mest vanliga metoden är tydligen att använda en tillsats (enligt de som pysslar med sånt här). :)

/Peter
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Henrik 02 sep 2011 07:58

Mitt projekt har hamnat under tråden "Mettal till rotor", viewtopic.php?f=3&t=1856
Är dock sugen på att bygga ett verk med 5-6 meters turbin. Det hade varit kul, men tiden räcker knappt till. "Familjemässigt" så är oftast dessa projekt lågprio... och då tar det tid.
Men det är nog bara att köra på, det finns ju timmar på natten också. :)
/Henrik
Henrik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 nov 2010 08:32

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav deepforest 02 sep 2011 10:04

Kan man beställa större blad tror du?


Jag har formar till 2,5 m blad vilket ger en turbindiameter på ca 5,5-6 m.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 02 sep 2011 10:32

Henrik skrev:Hej Malevolent77!

Kan man beställa större blad tror du?

/Henrik


Ett ytterligare svar till din fråga:
:)

http://www.blocket.se/skaraborg/Turbin_ ... ?ca=13&w=1

Kanske inte vad du tänkt dig, men i alla fall ett exempel som ligger lite närmre än att leta på eBay!

/Peter
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 03 sep 2011 22:21

Ännu ett litet framsteg..

För några veckor sedan var jag lite missnöjd med min första insats till att fästa mina M30-gängstänger om 1m styck i berget.
Jag hade slagit ner dessa i berget c:a 60-65 cm. Men - limmade inte tillräckligt, och en av dem inte alls. Det håller för ett par hundra kilo, eller kanske ett par ton i bästa fall - beroende på vilket håll tornet skulle drutta.

Så - efter lite hjälp från medmänniskorna på forumet (TACK!) så har jag lyckats nå mitt egna krav på hållfasthet av gängstängerna i berget.

Innan jag med bild och ord förklarar det jag gjort, så kommer jag bara rekommendera JULA gällande hammarborrmaskin.
Jag var själv MYCKET tveksam då jag läste i något forum att det fanns Hammarborrmaskin på JULA som skulle fixa bergsborrning. Och dessutom att det kostade knappt 700kr. Yeah right!

Det blev i alla fall en maskin för endast 345kr (med SDS-fattning), och köpte med ett borrset med tio delar för endast 99kr.
Tänkte mest att man kanske riskerar att köra maskinen sönder och samman.. Men.. Raka motsatsen.. Den körde sönder berget för mig. Enkelt och utan anmärkningar!!

Använde tre borr för att gör det så kvickt som möjligt. 16, 18 och 20mm borr användes, och jag kom ner till dryga 25cm djup vid varje borrhål.

Här är oraklet:

1.jpg
Jula is shit.. Men ibland är Jula THE SHIT! Hammarborrmaskin för 345kr + borrset med sammanlagt 10 borr för 99kr. Bilden visar det jag använde!
1.jpg (237.15 KB) Visad 13492 gånger


När jag väl fått mina (sammanlagt) nio hål, så var det dags för Ankarfix (se tidigare inlägg med bild).
Detta lim använde jag för att fästa alla armeringsjärn i berget, och nu var det dags att böja och svetsa fast dem.

Måste dock flika in, att jag försökte (som tidigare medlem på forumet bad mig testa) använda en domkraft för att få upp gängstängerna.
En av gängstängerna kom upp - så denna är nu sedemera ordentligt limmad i berget.
De två andra var HELT OMÖJLIGA att få upp med domkraften som skulle fixa två ton. Inte en millimeter rörde sig stängerna. Så - jag är nöjd med dessa två.

Så - dags för svetsning alltså.
Jag hade under tiden lyckats tillverka sammanlagt 10st brickor om 100mm x 100mm, med ett hål om 32mm i mitten. Brickorna är 15mm tjocka.
Så - vad jag hade tänkt att göra var följande:

svetsning.jpg
Så här var det tänkt...
svetsning.jpg (18.18 KB) Visad 13669 gånger


Ovan ser man gängstången som man sedan trär på den fyrkantiga brickan på.
Under brickan sitter en mutter som man spänner upp EFTER man svetsat fast armeringen i brickan.

Här är svetsningen påbörjad....

2.jpg
Svetsning pågår.. Hade med en liten kompressor och blåste ut hålen ordentligt för att bli av med lös skit som förhindrar vidhäftningen av limmet.
2.jpg (173.33 KB) Visad 13709 gånger


...och här lite närmre..

6.jpg
Svetsning pågår... stör ej!
6.jpg (126.62 KB) Visad 13655 gånger


Och här är resultatet....

3.jpg
En av mina tre grundpelare (gängstänger) som kommer se till att tornet står kvar där jag ställer det... (är tanken)..
3.jpg (134.93 KB) Visad 13648 gånger


...och resultatet igen i närbild..

4.jpg
Närbild på en av de tre gängstängerna. Du ser en M30 gängstång. En egentillverkad "bricka" på 15mm. Under den finns en stor mutter som spänner upp armeringen. Och - armeringen naturligtvis som är limmad i berget.
4.jpg (107.25 KB) Visad 13481 gånger


Nu ser jag fram emot att "städa berget".
Det ska vara VÄLDIGT rent. Inget smuts på berget om det finns möjlighet att bli av med det.
Fram med Ajax, Jif, Mr Muscle och allt vad det heter... Här ska svabbas berg!!! :)

Återkommer när det är dags att kladda ner skottkärran med betong!

/Peter
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav PowerMizer 04 sep 2011 09:49

Snajdigt värre!

Det verkar bli hel-bra, och testet med domkraft var ju kanon! :wink:

Naturligtvis hade jag dom kritiska ögonen på, men hittade bara en liten detalj: A-måttet vid svetsningen. A-mått=styrka.
Om du bygger upp (pendlar med elektroden) svetsfogarna mera och svetsar mera "runt om" anliggningsytan så blir det stadigare.
Jag vet inte om det är kritiskt, men det skadar inte med lite overkill.

Det blir hur som helst väldigt intressant att följa projektet! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav smidy 04 sep 2011 10:48

nu ser det mycket bättre ut! kommer att bli starkt som brännvin när du får packa in ditt underverk med betong :!:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 04 sep 2011 11:51

PowerMizer skrev:Snajdigt värre!

Det verkar bli hel-bra, och testet med domkraft var ju kanon! :wink:

Naturligtvis hade jag dom kritiska ögonen på, men hittade bara en liten detalj: A-måttet vid svetsningen. A-mått=styrka.
Om du bygger upp (pendlar med elektroden) svetsfogarna mera och svetsar mera "runt om" anliggningsytan så blir det stadigare.
Jag vet inte om det är kritiskt, men det skadar inte med lite overkill.

Det blir hur som helst väldigt intressant att följa projektet! :D


Tackar! :)

Och - ja, jag hoppas att testet med domkraft var tillräckligt för att se att det kommer räcka med armeringen som tar resten av kraften.

Vad det gäller svetsningen får jag nog dessvärre hoppas på att det håller.
Har återlämnat svetsen tyvärr. Tror du det kan klara sig ändå?

Tack för dina tankar om svetsningen. Vid mer svetsning så ska jag definitivt ta med det du sa!!

/Peter
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 04 sep 2011 11:57

smidy skrev:nu ser det mycket bättre ut! kommer att bli starkt som brännvin när du får packa in ditt underverk med betong :!:


Thanks! :)

Ja, jag hoppas verkligen på att det blir tillräckligt bra nu.
Det kommer bli en fröjd att få hälla i betongen i hålet - men jag är just nu lite nojjig över att få tillräckligt rent på berget så att betongen fäster tillräckligt bra även där.

Utöver det så måste jag skaffa en del armering så att jag inte riskerar sprickningar. Och dessutom vara noga med på vilken höjd jag lägger armeringen..

Det blir bergstvätt under veckan och betong förhoppningsvis inom de närmsta 10 dagarna.. :)

/Peter
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 20 sep 2011 10:48

Så där ja!
Nu var det gjutet och klart! :)

För att få rent i gropen plockade jag fram en bred stålborste och slet som ett djur i lite drygt en timma.
"Soprent" är ordet som slår mig just nu! Inga problem för betongen att fästa i berget!

Så här såg det ut strax innan gjutningen...

Armering.jpg
Armering för att binda betongen mellan gängstängerna!
Armering.jpg (170.34 KB) Visad 13584 gånger


Jag hade ju (som bekant) beslutat mig för att gjuta med färdigblandad betong - och jag är supernöjd med det valet!
Betongbilen körde fram till garaget, och därifrån gjorde jag själv jobbet. Inget skottkärre-race med grannarna. Bara jag.
Och för att klara det så enkelt som möjligt med ett par armar av överkokt spagetti, så passade jag på att besöka Jula på morgonen och införskaffade den här för endast 599kr:

Skottkärra.jpg
Inköpt på Jula för 599kr - rymmer 100 liter!
Skottkärra.jpg (175.07 KB) Visad 13597 gånger


Det behövdes bara c:a 12-14 vändor - så var det klart, och med dubbla hjul så blev jag ju knappt varm av besväret!

Här är resultatet;

Gjutet.jpg
Helhetsbild...
Gjutet.jpg (137.07 KB) Visad 13584 gånger


Gjutet_närbild.jpg
Och en närbild...
Gjutet_närbild.jpg (134.49 KB) Visad 13582 gånger


OBS! Om du ska gjuta ett fundament hemma - skaffa en vibrator - alternativt kör fattigmansvibratorn, vilket är en lagom stor regel som man trycker ner i betongen och drar upp MASSVIS gånger på samma ställe - och sedan flyttar du den en liten bit, och repeterar fram till dess att du täckt hela området. Detta gör man för att få bort så mycket luft som möjligt ut betongen så att den inte spricker av DET skälet sedan.

Nu så ska jag inom relativt snar framtid skruva på en mutter på varje ben, lägga på en bricka som är 15mm tjock på varje ben, och sedan trä på mitt triangulära fundament tillhörande masten.
Därefter blir det återigen en bricka på varje ben, och slutligen en mutter på varje ben likaså för att dra fast det triangulära fundamentet tillhörande masten mot betongfundamentet.

Äntligen börjar det gå mot att man kan få upp masten - men... Jag kommer självfallet låta betongen bränna ordentligt först.
Det är snart en vecka sedan jag gjutningen blev utförd - så... Det går åt rätt håll!
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav deepforest 20 sep 2011 16:49

Ser bra ut. Rinner regnvatten av?
Och glöm inte undergjutningen sedan du riktat in masten.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 20 sep 2011 17:00

Tack!

Regnvatten kommer rinna av. Jag kommer dränera plattan i två hörn - vilket blir en enkel operation eftersom det börjar en sluttning om några få grader precis vid plattans slut.
Än så länge har jag inte hunnit dit än bara. Jag ville ha plattan under jord eftersom jag ska på med den triangulära basen som är dryga 15cm hög också, och den ville jag ha i (ungefär) markhöjd, och sedan täcker jag plattan med jord.
Men - det krävs ändå att det är dränerat eftersom jorden kommer vara mjukare ovan plattan än vid sidan av densamma..

Absolut.
Så snart jag skruvat fast - och noga kontrollerat våg på masten - så ska jag göra undergjutningen. :)
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav Malevolent77 26 sep 2011 12:28

GÖTT!!!

Äntligen har jag fått upp fundamentet (betong OCH basen till tornet).
Därtill har jag även test-rest den FÖRSTA sektionen av masten för att se att tornet står SPIKRAKT i våg - lodrät linje.
Och - det gör det!!!

Tyvärr blev min gjutning lite drygt 1 cm för hög, vilket gjorde att en av mina gängstänger som sitter i berget var för kort (dvs. för långt nertryckt i berget).
Det i sin tur gjorde att inte riktigt hela muttern kunde skruvas på gängstången.. Men - det gick att lösa enkelt genom att ta fram vinkelslipen och kasta på en diamant-klinga.
Sen var det bara att spåra ur betongen med vinkelslipen så att min triangulära bas kunde sänkas ner c:a 1,5 - 2 cm ner i betongen.

Men satan va' betongen var hård. Slet nästan ut en klinga på att bara försöka göra ett spår.
Å andra sidan är jag glad för att det är så hårt som det är. 2 timmar senare så kunde jag i alla fall sänka ner basen c:a 1,5 cm..

Så här ser det ut:

Fundament.jpg
Basen som nu ligger på betongfundamentet, men masten vilar dock på rejäla muttrar och stora brickor till de gängstänger som går ner i berget.
Fundament.jpg (158.21 KB) Visad 13416 gånger


Nu är i alla fall alltså första fyrameterssektionen på plats. Och jäklar va' stabilt det var när man klättrade upp på denna första sektion. Hoppas att det känns lika stabilt när ytterligare 12 meter placerats ovan dessa första fyra meter. :?

Masten ska snart fällas ner igen för att kunna montera på de övriga tre sektionerna.
Som man kan se på bilden nedan, så går masten just NU till strax över syrénträden, men med ytterligare tre sektioner så kommer jag vara LÅNGT över närmsta trädtopp!!! :)
Dessutom ska en toppmast upp på ytterligare 3 meter! :)

Här har vi en bild på åbäket som gömmer sig ganska väl i naturen!!

Mast.jpg
Göm masten i naturen - ett gott incitament för att frun i huset ska tycka att det inte är så farligt med vindkraft!
Mast.jpg (201.6 KB) Visad 13410 gånger
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Mitt första verk - 3,2m vingar, 18,5m torn, 2kW generator

Inläggav smidy 26 sep 2011 14:37

ser bra ut :!: lite otur där med den för korta gängstången, men det löste sig ju galant :!:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

FöregåendeNästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster