Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav Malevolent77 02 aug 2011 01:08

Hej,

Ny på forumet, och ville börja dela med mig av vad jag gör, samt förhoppningsvis få lite hjälp på vägen av de (ni) som redan har gjort eller tänkt.. ;-)

Jag har börjat samla (köpa) på mig det som ska bli min första vindsnurra.

:: 2kW PMA Generator (Permanent Magnet Alternator) 12-48V
:: 3st blad som ger mig en rotordiameter om 3m
:: HUB
:: Noskona
:: Fackverksmast om 4 meter x 4 sektioner = 16 meter. Tresidig med en bas som är en meter per sida, och behåller måtten till toppen.
:: Hjälpmast för att resa fackverksmasten samt en vinsch

Det saknas lite prylar från listan, men de kommer tids nog...

Först och främst så ska jag gjuta ett fundament, och resa masten.
Jag vill nämligen få upp masten på sina 16 meters höjd, och göra vindmätningar medan jag tillverkar en toppmast på 2,5 meter så att jag får mina 18,5 meter till navets mitt, och att vingarna når upp till max 20m ovan mark.

Hur som helst så var jag idag och inhandlade bultar för över 1.000kr för att få allt väl ihopsatt och helst även så att det står kvar efter jag hissat upp masten.
En massa M16-bultar håller ihop de fyra sektionerna, och jag har även en triangulär bas som väger dryga 90kg som masten ska stå på. Även denna monteras med en M16-bult i vardera av de tre "ben" som masten har.
Under denna triangulära bas, så finns det fästmöjligheter för M36-bultar (en i vardera "hörn" på triangeln). Till dessa har jag tre järnplattor (c:a 1cm tjocka och 25x25cm i storlek) med en fastgjuten M36-bult i mitten.
Dessa järnplattor har i sin tur även fyra hål (ett i vardera hörn) med plats för varsin M16-bult.

Har ni hängt med fram hit? Om inte - så kommer jag lägga upp bilder så snart jag kan.
Jag fortsätter så länge;

Jag bor längst upp på ett berg, och det är 73m över havet.
Detta betyder att jag inte har långt ner till berget för att fästa masten.
Jag var ute idag och började gräva i trädgården, och hittade förutom en begravd barncykel, att det bara är 56cm från markytan till berg.

Så - är det någon som har ett tips på hur jag ska (säkrast) få tornet att stå kvar där jag ställer det? (Inga staglinor!)

Jag köpte 12st 240mm långa M16 som jag kan gjuta fast i betongen (upp och ned) så att bara 3-4cm sticker upp så att jag kan skruva fast järnplattorna i dessa..
Skulle det räcka?? Eller - behöver jag ÄNNU längre M16-bultar?

Och - ska jag använda armeringsjärn i gjutningen - samt i så fall HUR?
Är lite "dum" när det kommer till dessa funderingar känner jag. Vet inte riktigt vad som är bäst, och jag har INGEN erfarenhet.
Så - jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få.

Mvh,
Peter
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav Malevolent77 02 aug 2011 01:19

Förra ägaren till masten skickade mig denna bilden tidigare, och jag kan lika gärna bifoga den i tråden så att man får ett humm om vad jag pratar om i mitt inlägg..

mast_basen.jpg
Bild på mastens triangulära bas, och tittar man noga, så kan man även se de rödfärgade fyrkantiga järnplattorna som är under "hörnen" på basen.
mast_basen.jpg (112.44 KB) Visad 9402 gånger
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav Karro 02 aug 2011 08:56

Har du berg, ska du vara glad, för det är det enklaste sättet att fästa en mast (har det sagts till mig). Borra bara hål i berget och använd speciella bult, så fäster du masten direkt i berget.
Är berget 50 cm ned, då vet jag inte riktigt hur man gör, om man inte vill bulta fast masten där nere.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav deepforest 02 aug 2011 10:33

OBS! Din mast är gjord för att ha staglinor då det bara är en M16 bult i varje hörn.
Min mast som är gjord för att vara fristående fästs med 9 st M27 bult av hög hållfasthet (3 i varje hörn) och i skarven mellan sektionerna är det också 9 bult M24.
Sen går det inte att få ut 2 kW ur en 3 m snurra annat än vid orkan......
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav Malevolent77 02 aug 2011 16:03

0010.jpg
De tre järnplattorna som ska vara under den triangulära basen.
0010.jpg (228.12 KB) Visad 9538 gånger


0012.jpg
Närmare bild på en av de tre järnplattor som ska vara fästet för den triangulära basen
0012.jpg (166.54 KB) Visad 9354 gånger


0014.jpg
En bild på ett hörn från den triangulära basen. En av de tre järnplattorna kommer att fästas genom hålet i underkant på basen. Samma sak i de två övriga hörnen.
0014.jpg (123.64 KB) Visad 9343 gånger
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav Malevolent77 02 aug 2011 16:13

Karro skrev:Har du berg, ska du vara glad, för det är det enklaste sättet att fästa en mast (har det sagts till mig). Borra bara hål i berget och använd speciella bult, så fäster du masten direkt i berget.
Är berget 50 cm ned, då vet jag inte riktigt hur man gör, om man inte vill bulta fast masten där nere.


Tack för ditt svar Karro.
Jag är definitivt glad för att jag har berg så nära, men jag blir lite osäker på hur jag bäst ska göra.
Sänker jag ner masten en halvmeter, så kommer jag få ett litet helsike att få bultarna som ska sättas i berget perfekt i linje för att "bara" kasta upp masten.
Så - jag är lite bekymrad över hur detta ska gå till.

Eventuellt kanske jag kan borra ner armeringsjärn i berget som jag både limmar och gjuter.
Och därefter får upp en gjuten platta till markhöjd. Det blir ju trots allt 0,8 kubik cement som väger 280kg om man tar EPS-betong, eller 1,840kg om man tar armerad betong.
Så - jag tror att det blir en relativt stabil bas oavsett, men jag vill ju gärna att betongen fäster så bra som möjligt i berget (vilket man kanske lyckas med om man använder armeringsjärn). Tips mottages tacksamt!! :-)

Och därutöver är jag nyfiken på om min tanke med 12st 240mm långa M16 räcker för att fästa basen i cementfundamentet? Eller behöver jag längre doningar?
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav Malevolent77 02 aug 2011 16:28

deepforest skrev:OBS! Din mast är gjord för att ha staglinor då det bara är en M16 bult i varje hörn.
Min mast som är gjord för att vara fristående fästs med 9 st M27 bult av hög hållfasthet (3 i varje hörn) och i skarven mellan sektionerna är det också 9 bult M24.
Sen går det inte att få ut 2 kW ur en 3 m snurra annat än vid orkan......


Tack för ditt svar DeepForest!

Som lite extra information till vad jag skrivit ovan, så är masten använd under fem års tid som fristående, och den hade då 3st 3 meters blad (diameter på strax över 6m). Alltså helt utan staglinor.
Så - jag tror att masten ska klara av det. Den har stått ut med en hel del under dessa fem år som förra ägaren hade den.

Vidare så är jag inte ute efter 2kW - även om det skulle vara kul.
Har aldrig menat att det skulle låta så i mitt inlägg och beklagar om jag inte uttryckte mig klarare.

Jag är ute efter att (någon dag) utvinna 700W.
Om jag lyckas växla upp min generator (3:1), och kan utnyttja min vindsituation (årsmedelvind på 7 m/s) - så har jag i alla fall en rimlig chans.
Kan hända att jag får utöka vingarna i ett senare läge, men generatorn ska klara det - och det var tanken med att jag skrev "peak" för generatorn.

Ska jag vara noga, så klarar generatorn vid 4500 rpm att ge mig MAX 50 Ampere vid 48 Volt = 2400 Watt.
Men - som sagt.. Jag är inte ute efter de siffrorna, och jag hade i så fall satsat på större prylar.

Vad jag hoppas på - är att kunna växla upp (enligt hur tillverkaren påvisar) generatorn till 3:1.
Jag kommer säkerligen få sämre siffror än jag hoppas, men faktum är att om jag lyckas med att nå 200W till att börja med - så är jag tillräckligt nöjd för att kunna justera mitt lilla verk till dess fulla potential vid höjden som jag kan nå utan bygglov.

Just det. Höll på att glömma gällande staglinor.
Jag är helt enkelt tvungen att skippa dessa. Anledningen är helt enkelt att jag inte har plats.
Så - jag tar chansen att det borde fungera lika bra som det gjorde hos förra ägaren. :-)
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav krooken 02 aug 2011 21:41

Några M16 skruvar med skruvskallen ingjuten i betong håller absolut inte. För några år sen byggde jag ett markfäste av betong till en telelänkmast av liknande storlek, där berget låg ca 50 cm under markytan, betongklumpen va ca 1.5x1,5 m och ca 1 m hög den fästes i berget med 25 mm grova armeringsjärn som borrades ner i berget ca 6 meter och gjöts fast med betek som är en expanderande cementvälling som blir väldigt stark, järnen kröktes i U-form i överänden och armerades in i den övriga armeringen. Jag kommer inte ihåg dimensionen på fästbultarna men neränden hade påsvetsade järn som armerades ihop med den övriga armeringen. Kom ihåg att man måste dimensionera för storm och inte för medelvind
//krooken
krooken
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 okt 2008 11:52

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav Malevolent77 02 aug 2011 22:26

krooken skrev:Några M16 skruvar med skruvskallen ingjuten i betong håller absolut inte. För några år sen byggde jag ett markfäste av betong till en telelänkmast av liknande storlek, där berget låg ca 50 cm under markytan, betongklumpen va ca 1.5x1,5 m och ca 1 m hög den fästes i berget med 25 mm grova armeringsjärn som borrades ner i berget ca 6 meter och gjöts fast med betek som är en expanderande cementvälling som blir väldigt stark, järnen kröktes i U-form i överänden och armerades in i den övriga armeringen. Jag kommer inte ihåg dimensionen på fästbultarna men neränden hade påsvetsade järn som armerades ihop med den övriga armeringen. Kom ihåg att man måste dimensionera för storm och inte för medelvind
//krooken


Hej - och tack för dina tankar om vad jag pysslar med. :-)

Okej - då ska jag undvika att sätta fast min bas med M16 i alla fall.
Men 6 meter ner i berget? För mig låter det som en vansinnig längd. Och - att man dimensionerar för apokalyps snarare än storm.
Du kanske å andra sidan hade större diameter på bladens arbetsyta?
I ditt fall så måste ju betongen förmodligen vägt nästintill det dubbla av mastens vikt - vilket kräver hårda vindar i sig för att välta (om det är ovan mark).
Om det därtill är armerat till berg - så måste ju de svagaste länkarna redan befinna sig på bultarna - långt innan man borrat ner 6 meter.
(OBS! Jag resonerar inte mot ditt tidigare bygge - utan ifrågasätter om jag verkligen behöver gå till en sådan extrem i MITT bygge)..

Jag är fullt medveten om att man ska dimensionera med god höjd för det sämsta vädret.
Samtidigt som jag vill vara resonlig i vad som borde krävas - så jag hoppas att du inte tar illa upp för att jag ifrågasätter. :-)

Det låter som en väldigt bra idé att trycka ner armeringsjärn i berget, och gjuta fast detta med betek.
U-form på järnen och in i övrig armering låter också som en väldigt god idé.

Då är därefter min "svaga länk" mina M16-bultar som förbinder varje sektion, samt som förbinder basen med masten.
Kanske skulle fixa vinklade järn som håller sektionerna, likt dessa tecken: [
...och skruva fast dem i vardera sida...?
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav deepforest 03 aug 2011 12:06

Varför inte köpa gängstång M36 och borra ner i berget (limma) och skippa plattorna?
Jag fäste en radiomast med gängstång vi borrade ner ca 80 cm och limmade.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav lillmalen 03 aug 2011 17:24

Djupet på hålen bör vara i rimlig proportion till diametern på gängstången.
M36 och 80cm låter rimligt.
M24 borde räcka med ca 60cm inte 6m.
Den "limmade" arean behöver inte ta mer last än vad bulten tål, det är liksom onödigt.....
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav krooken 03 aug 2011 20:14

M36 tycker jag låter vettigt, nerborrat i friskt berg och fastgjutet. 6 meter ner i berget va nog från en typritning som dåvrande televerket hade så att det ska räcka även om berget är sprickigt, men masten står kvar än efter dryga 20 år :)
krooken
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 okt 2008 11:52

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav Malevolent77 03 aug 2011 23:19

deepforest skrev:Varför inte köpa gängstång M36 och borra ner i berget (limma) och skippa plattorna?
Jag fäste en radiomast med gängstång vi borrade ner ca 80 cm och limmade.


:-) Låter faktiskt som en riktigt god idé. Tack, DeepForest!
Vad skulle du rekommendera för lim?

Och - en annan fråga.
Jag har ju som sagt M16-bultar i varje hörn för varje sektion.
Det har fungerat under fem års tid - men bör jag se över det med att stärka på något vis?
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav Malevolent77 03 aug 2011 23:32

lillmalen skrev:Djupet på hålen bör vara i rimlig proportion till diametern på gängstången.
M36 och 80cm låter rimligt.
M24 borde räcka med ca 60cm inte 6m.
Den "limmade" arean behöver inte ta mer last än vad bulten tål, det är liksom onödigt.....


Tack för ditt svar, lillmalen!

Jag ska se till att det blir proportionerligt.
Jag använder de existerande hålen, så det får bli en gängstång (36mm). :-)

Och sen.. Samma fråga som till DeepForest ovan..
Jag har ju som sagt M16-bultar i varje hörn för varje sektion.
Det har fungerat under fem års tid - men bör jag se över det med att stärka på något vis?
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Re: Stå kvar är du snäll (fackverksmast) och 2kW-snurra!

Inläggav Malevolent77 03 aug 2011 23:34

krooken skrev:M36 tycker jag låter vettigt, nerborrat i friskt berg och fastgjutet. 6 meter ner i berget va nog från en typritning som dåvrande televerket hade så att det ska räcka även om berget är sprickigt, men masten står kvar än efter dryga 20 år :)


Ahh! :-)
Jag förstår.

Jag tror att jag försöker hamna på ungefär en tiondel av det då jag tror att det borde klara sig - inklusive betongplattan ovanpå.
Gällande armeringen - hur la du den? Nät eller stag?
Och.. hur?
Malevolent77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jul 2011 20:39

Nästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster