Min första vindsnurra

Inläggav Göran 12 nov 2007 09:18

Staren, hur funkar de där inbyggda centrifugalbromsarna i vingarna?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav mixter 13 nov 2007 01:39

:( typiskt när allt ser som bäst ut så kommer alltid käppar i hjulet.
Om du kopplar in kondingar på motorn/generatorn så kan du köra den mot tankarna, om Norton ser detta får han gärna komplettera med storlekar mm
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: Min första vindsnurra

Inläggav PetterJ 22 jan 2008 11:09

Wow staren! Det här var verkligen fängslande läsning. Riktigt imponerande och inspirerande när jag just gett mig i kast med att bygga mitt första vindkraftverk.

Keep up the good work!
PetterJ
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jan 2008 13:10

Re: Min första vindsnurra

Inläggav HJFF1969 22 jan 2008 16:00

Mycket imponerade bygge!

Kondingar funkar men bör väl kopplas in i flera steg och finnas i sån kapacitet att dom pallar för vad verket kan ge annars slutar dom magnetisera och verket bör bromsas för att inte skicka vingarna i omloppsbana, nån som kan räkna på sånt här?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Min första vindsnurra

Inläggav PRIUS 23 jan 2008 14:54

Här på sidan 42 och framåt kan man läsa hur man räknar på motorkondensatorer till asynkronmotorn som generator.Har motorn tidigare gått som generator fins det magnetism kvar så att den blir självmagnetiserad vid starten,ingen belastning får ligga på från början så att magnetiseringen kan komma igång.Någon typ av spänningskännande relä bör klara detta.
http://www.angelfire.com/ct3/143278-mk/guideni.doc
PRIUS
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 jan 2008 22:19

Re: Min första vindsnurra

Inläggav PowerMizer 23 jan 2008 23:27

Tack för en mycket bra länk!! BildBildBildBildBildBildBild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min första vindsnurra

Inläggav PRIUS 27 jan 2008 20:30

Jo redan på åttiotalet så sa man att det enkelt med modern elektronik skulle gå att ändra kapacitansen vid olika varvtal och få bättre verkningsgrad.
HJFF1969 skrev:Mycket imponerade bygge!

Kondingar funkar men bör väl kopplas in i flera steg och finnas i sån kapacitet att dom pallar för vad verket kan ge annars slutar dom magnetisera och verket bör bromsas för att inte skicka vingarna i omloppsbana, nån som kan räkna på sånt här?
PRIUS
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 jan 2008 22:19

Re: Min första vindsnurra

Inläggav staren 11 feb 2008 20:55

Hallå igen
jag har stått på huvudet i annan bröte ett tag, gammla Hammondorglar och rörförstärkare men har nu jobbat undan lite.
Centrifugalbromsarna har lite mindre effekt än jag hoppats på men hindrar
verket från att skena obelastat vid 7-8 s/m i alla fall (har inte vågat testa detta mer).
Stora kondingar blir de
staren
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 okt 2007 14:45
Ort: Vårgårda

Re: Min första vindsnurra

Inläggav PowerMizer 11 feb 2008 22:21

Jaaaa! Hej igen! :D Förstod att det var nått annat som kommit ivägen!

OFF TOPIC:
Jag har hört att riktiga Hammond-orglar har "roterande" högtalare!? Stämmer det, och hur funkar det i så fall?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min första vindsnurra

Inläggav ingvar 12 feb 2008 22:55

Hejsan, Kan undra vilket verk som är ditt tro..Jag har haft grisar uthyrda till Vårgårda, så jag har åkt där rätt mycket och noterat att där är två stillastående verk i krokarna, har funderat på att titta in och höra om nåt är till salu.. :) Men det jag undrar över är formarna till vingarna, har du gjort dom själv, eller var kan man få tag på såna?. Grunnar lite på ett verk liknande ditt, men det är just nu vingarna som är det stora bekymret, vill ju ha någorlunda vettig form på dom om man ska lägga ner en massa jobb på att få till ett bra verk... :idea:
ingvar
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 feb 2008 00:49

Re: Min första vindsnurra

Inläggav staren 16 feb 2008 00:04

när det gäller formarna till mina turbinblad så ligger dom här på rännet
det är bara till att låna för den som vill.
staren
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 okt 2007 14:45
Ort: Vårgårda

Re: Min första vindsnurra

Inläggav Theladon 23 feb 2008 20:53

Det var som fasen...finns alltså fler hemifrån här.. :)

Har nog åkt förbi det där verket hundra gånger men hade ingen aning om att du hade byggt det själv..
Nu slog det mig att jag har ju tom varit på kräftskiva hos dig en gång..


Och undrar du vem jag är så kan jag väl säga att jag jobbar som elektriker och att du nästan ser hem till farsan.. ;) (som förövrigt också är elektriker)

HaDé
Användarvisningsbild
Theladon
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 feb 2008 20:56
Ort: Vårgårda, västergötland, sweden, jorden, universum

Re: Min första vindsnurra

Inläggav PRIUS 01 mar 2008 20:40

Här ser man ett enkelt sätt att få vindkraftverket att stå rätt i vinden,slipper ha en motor för innställningen.
http://www.windsofchange.dk/WOC-danturb.php
Bilagor
Erini.png
Erini.png (86.2 KB) Visad 5198 gånger
PRIUS
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 jan 2008 22:19

Re: Min första vindsnurra

Inläggav ingvar 03 mar 2008 14:51

Vilken fantastisk sida den där länken gick till! :) Jag satt ett par timmar igår på Söndagen och plöjde igenom företagets historia. Tala om pionjärer! Och vilken strid hela tiden, blev ständigt nekade lån för att det inte fanns nån framtid i att bygga blad till vindkraftverk :roll: ..konkurser och nystartande igen..och sen på slutet så började dom bekanta namnen dyka upp som kunder; Vestas..Bonus..mfl , ja det var verkligen roligt att läsa..
ingvar
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 feb 2008 00:49

Re: Min första vindsnurra

Inläggav ingvar 06 sep 2008 15:21

Jag var förbi dig i Fredags och kollade på ditt verk lite..(ja,från vägen alltså)..Tänkte tittat på dom där formarna, men tyvärr var ingen hemma, åker väl förbi där nästa gång jag är där borta så får vi se då... :)
ingvar
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 feb 2008 00:49

FöregåendeNästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster