Regler- Batterihus???

Regler- Batterihus???

Inläggav krister 10 mar 2011 18:35

Finns det några regler eller lagar som man måste ta hänsyn till när det gäller hur man förvarar batteribanken?

Är det tex aktuellt med någon form av förebyggande brandtillsyn mm om man har dem inne i ett garage till ex?Vad behövs för att få det att fungera på bästa sätt? Batterier tappar ju effekten av kyla det är alltså ett hinder som man borde lösa på bästa sätt.
Jag håller på att fundera på en tillbyggnad till garaget där man redan nu skulle kunna lägga ner ett antal grövre vp-rör för kommande eldragningar men är detta optimalt osv?

Vad kan hända med ex batteri regulator mm? Hur troligt är det att något händer?

Tacksam för råd

Krister
krister
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 mar 2010 15:07

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav PowerMizer 11 mar 2011 20:27

Det beror lite på vad det är för batterier. Vanliga våta batterier kan avge knallgas, så då är en korrekt ventilation jätteviktig..
Temperaturen är ju lite hit å dit med... Har du för varmt så håller dom kortare tid, men kan lagra mera energi. Har du å andra sidan för kallt så är förhållandena omvända. Lite pest eller kolera där, alltså.

Lagregleringen består i en författning från elsäkerhetsverket.

Det mest tillämpliga som jag hittat just nu är nog "Föreskrifter och allmänna råd ELSÄK-FS 1999:5"
Kolla in sidan 130. Det är kapitel 55.
551.1.1.2
Råd: Föreskrifterna kan tillämpas för generatoraggregat med följande drivkällor
– förbränningsmotorer,
– turbiner,
– elmotorer,
– solceller,
– batterier,
– andra drivkällor.



Det är dom gamla föreskrifterna, men dom kanske duger?!
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/F%C3%B6reskrifter/%C3%84ldre%20f%C3%B6reskrifter/1999-5.pdf

Sen finns det en massa information på svk.se och fmv.se, men det är lite "sådär" att hitta nått matnyttigt. Många guldkorn finns dock! :D
Sök på försvarets sidor... Kanske där dom lägger ut regler för byggande av skyddsrum och liknande?! (Jo, dom sidorna finns helt öppet.)

Sorry, men det är den ynkliga information jag hittat just nu. :(
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav krister 12 mar 2011 08:54

Det var ganska mycket info- PowerMizer. Stort tack.

Hur tänker de som bygger ett fristående batterihus då? Det finns ju några trådar med ex vindkraftverk där de har en fristående batteribank i något litet hus på gården. Ni som har gjort så- är det bara för att det är enklaste vägen att bygga eller finns det flera orsaker???
krister
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 mar 2010 15:07

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav Karro 12 mar 2011 11:34

Batterier ska helst inte stå kallt, för det blir inte bra.
De tappar inte bara i kapacitet, de gasar mycket mer och får sämre verkningsgrad.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav PowerMizer 12 mar 2011 14:52

Karro skrev:. . . de gasar mycket mer och får sämre verkningsgrad.
Åhå... Det har jag ingen erfarenhet av. Tack för infon!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav jack 13 mar 2011 11:44

krister skrev:Hur tänker de som bygger ett fristående batterihus då? Det finns ju några trådar med ex vindkraftverk där de har en fristående batteribank i något litet hus på gården. Ni som har gjort så- är det bara för att det är enklaste vägen att bygga eller finns det flera orsaker???


Jag ville inte ha batterier i huset. Pannhuset var inget bra ställe heller därför byggdes ett separat ”förråd”.

Fördelen i mitt fall var att slippa dra för långa kablar mellan verket och batterierna. All ström skulle omvandlas till 230V.

Växelriktaren placerades i ”förrådet” och 30 meter kabel drogs till huset.

Jack
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav Göran.W 17 mar 2011 05:10

Batteri ska helst förvaras vid 15-25 grader i ett väl ventilerat utrymme samt vara åtskilt från antändnings källor så där faller väl ett garage bort.
Ska man vara riktigt korrekt får du inte koppla in det själv om strömmarna överstiger 10A eller spänningen är över 70 volt.
Är lite osäker på max spänningen men runt 70 volt är det iaf.
Att koppla in själv är inte så svårt men man ska använda sunt förnuft och säkra av det ordentligt.
Här finns en tabel med batteri kapacitet vid olika temperaturer http://www.accuoerlikon.com/pdf/datenbl ... 070514.pdf Min stora batteri bank består av 24st sådana batteri kopplade i 4 paket som är ihop kopplade till 24 volt.
Nu är det lite speciela batteri men kapaciteten vid olika temperaturer bör ge en ledtråd iaf.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav Karro 17 mar 2011 07:47

Det finns en liten kurva där, och den är heldragen mellan 0 och 30 grader, streckad under och över noll. Jag tycker det är en bra ledtråd, och motsvarar väl också ungefär vad jag har förstått.
Håll temperaturen mellan 0 och 30 grader.
Dvs. i Sverige innebär det att ha dem frostfritt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav Blåst 17 mar 2011 08:25

Göran.W skrev:Ska man vara riktigt korrekt får du inte koppla in det själv om strömmarna överstiger 10A eller spänningen är över 70 volt.
Är lite osäker på max spänningen men runt 70 volt är det iaf.


Förordning (1957:601) om elektriska starkströmsanläggningar

1 § Med elektrisk starkströmsanläggning förstås elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom. Spänning som nominellt uppgår till högst 1 000 volt växelspänning mellan fasledare eller högst 1 500 volt likspänning mellan poler benämns lågspänning. Är den nominella spänningen högre än vad som nu sagts, benämns den högspänning.

Med elektrisk svagströmsledning förstås ledning för telekommunikation (telefon, telegraf eller radio) eller för signalering, manövrering, mätning eller annat liknande ändamål, i vilken den elektriska strömmen inte har sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom. Förordning (1994:300).


Med andra ord är det tillräckligt med pulver i anläggningen så det kan börja brinna så är det i lagens mening lågspänning alltså krävs allmän behörighet
Är man inte "riktigt säker" så bör man nog inte ge råd i sådana frågor annat än att säga ring elektriker.
Blåst
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 jul 2008 04:57

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav Göran.W 17 mar 2011 09:52

Blåst skrev:
Göran.W skrev:Ska man vara riktigt korrekt får du inte koppla in det själv om strömmarna överstiger 10A eller spänningen är över 70 volt.
Är lite osäker på max spänningen men runt 70 volt är det iaf.


Förordning (1957:601) om elektriska starkströmsanläggningar

1 § Med elektrisk starkströmsanläggning förstås elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom. Spänning som nominellt uppgår till högst 1 000 volt växelspänning mellan fasledare eller högst 1 500 volt likspänning mellan poler benämns lågspänning. Är den nominella spänningen högre än vad som nu sagts, benämns den högspänning.

Med elektrisk svagströmsledning förstås ledning för telekommunikation (telefon, telegraf eller radio) eller för signalering, manövrering, mätning eller annat liknande ändamål, i vilken den elektriska strömmen inte har sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom. Förordning (1994:300).


Med andra ord är det tillräckligt med pulver i anläggningen så det kan börja brinna så är det i lagens mening lågspänning alltså krävs allmän behörighet
Är man inte "riktigt säker" så bör man nog inte ge råd i sådana frågor annat än att säga ring elektriker.


Nu är det ju så att det räknas som starkström om om ström styrkan är högre än 10 Ampere oavsätt spänning

Över 10 Ampere krävs behörighet oavsätt spänning

Svagspänning kräver ingen behörighet om strömen är under 10 Ampere
Gränsen för svagspänning ligger runt 70 volt.

Över 10 Ampere eller över 70 volt krävs behörighet.

Lågspänning och högspänning kräver behörighet.

Jag pratade om svagspänning dvs spänning under 70 volt och inte låg spänning som du.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav Karro 17 mar 2011 10:09

Från föreskrifterna "ELSÄK-FS 2007:2":
Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undantagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations arbete som utförs i miljöer som är explosiva.

3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.


Så undantaget gäller för mindre än 50V 200W 10A
Man kan använda ett 24V-system med 8A säkringar, om man vill vara på den säkra sidan.
Har man ett 12V-system, så är med max 10A, maxeffekten 120W, vilket är ganska lite. Med 24V-system kan man nå maxeffekten 200W inom reglerna.

Man behöver inte behörighet för installationer i fordon.

Det här borde vara en FAQ.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav M8e 17 mar 2011 12:11

Men sen kan någon råka tappa en skiftnyckel på batteripolerna och då går det betydligt mer än 10A och 200W. Sen är det farligt för "person, husdjur eller egendom".

Om det ska vara riktigt rätt så ska väl en behörig göra all installation fram till och med säkringarna?
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav Karro 17 mar 2011 13:49

Det står "ström begränsad av säkring", så även om man tappar en skiftnyckel ska en säkring begränsa till 10A. Ja, som jag tolkar det, så ska man ha en elektriker som kopplar till säkringsboxen och i säkringsboxen.

Om en icke-behörig gör en installation, så nekas man inkoppling på elnätet. Men har man sin egen generator, så kommer man in i en sorts gråzon, då man inte behöver behörighet för inköp av generator. Eventuellt kanske det kan bli ett krav för bygglov.

Fast jag tror inte polisen rycker ut för att åtala en för "illegal elinstallation"......

Ska man ha sin anläggning nätinkopplad, så är det nog krav på att en elektriker står för den. Dvs. man pratar med sin elektriker och frågar om han kan stå för de klenspänningsinstallationer man gör.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav Göran.W 18 mar 2011 02:52

Karro skrev:Från föreskrifterna "ELSÄK-FS 2007:2":
Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undantagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations arbete som utförs i miljöer som är explosiva.

3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.


Så var det jag var nära men nåde inte riktigt fram iom jag var osäker på spänningen.

Jag tycker för övrigt att denna kommentaren från Blåst var ganska onödig och specielt när han hade fel dessutom "citat" Är man inte "riktigt säker" så bör man nog inte ge råd i sådana frågor annat än att säga ring elektriker. "slut citat"
Om man tror sig veta att någon har fel kan man utrycka sig lite mer taktfullt istället för att försöka dum förklara någon.

När det gäller elverk är det precis samma regler som gäller för det vanliga nätet även om man kör det i tex ett separat nät helt skilt från kraft drakarnas nät.
Men kollen på privata nät som inte är kopplade till det vanliga el nätet är obefintlig men man ska inte tumma på säkerheten för man kan bli utan ersättning om huset brinner ner om man inte kopplat in det på ett korrekt sätt eller så kan någon i värsta fall dö.
Sen tillkommer det lite regler ang brand säkerhet och bränsle förvaring.
Något bygglov för att sätta in ett elverk behövs inte om man nu inte bygger en byggnad som kräver bygglov till det.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Regler- Batterihus???

Inläggav Raptor50 22 mar 2011 05:41

Oavsätt om man har en egen diesel generator som man får strömmen i från så får man väl inte koppla in den till fasta installationer utan behörig elektriker? Samma sak med utgången på en inverter här ju..
Man kan inte koppla in en kontakt från generatoren och in i elskåpet utan att få detta godkänt av någon behörig.. Så jag håller med Göran.W..
Oavsätt hur man än vänder och vrider på sig, är man osäker, så ring en elektriker som kan koppla sakerna.
Som dom säger på "Fuskbyggarna" så står man ansvarig om någon skulle dö efter att ha tagit i dina kopplade elkablar..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Nästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster