Vertikal vinge

Re: Vertikal vinge

Inläggav Sumpfan 15 feb 2011 16:26

Pilarna jag ritat på bilden visar lyftkraft och luftmotstånd vid en total hastighet (W) 100km/h. Tror det var 250rpm o 10ms. Min vinge börjar tappa lyftkraft vid ±18°(diagrammet).Kommer jag att få störst moment vid 0°±18°då lyftkraften är som störst och motståndet som minst? Alltså 18°med positivlyftkraft och 18°med negativ(pilarna).Enl. din förklaring kommer jag även få moment efter 90°pga. den virituella vinden. I mitt huvud uppstår momentet efter 90°pga det statiska övertrycket på vingytan skapat av den "blåsande vinden" och att denna kraft verkar efter rotationcentrum. I detta läge borde det funka lika bra med en brädlapp eller?. Jävligt intressant detta..
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Vertikal vinge

Inläggav Sumpfan 16 feb 2011 11:35

V-W.JPG
V-W.JPG (42.85 KB) Visad 4753 gånger
Mera spån.. Negativa värdet är när vingen färdas i vindens riktning
Senast redigerad av Sumpfan 16 feb 2011 20:06, redigerad totalt 1 gång.
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Vertikal vinge

Inläggav Karro 16 feb 2011 12:34

Jag förstår inte riktigt hur du tänker.

Med 250rpm och r=1m, så går vingen ganska konstant 94km/h framåt.
Ingenting händer egentligen. Lyftkraften = normalkraften, går mot centrum.

Men så fort det blåser lite grand och vid löptal 3, så blåser det ca 31km/h från ena hållet,
och vingens hastighet varierar mellan 94-31=63km/h och 94+31=125km/h, ganska snyggt sinusformat över varvet.
Det som skapar den framdrivande kraften är att det bildas en anfallsvinkel, som ger lyftkraften en framåtdrivande kraftkomposant.

Så länge det inte blåser är anfallsvinkeln noll, och inget händer. Vinden vrider anfallsvinkeln. Lite grand av kraften mot centrum stjäls, och blir en framåtriktad kraft som gör att man kan ta ut energi.

Nästa tanke är naturligtvis att variera vingens vinkel, för att optimera anfallsvinkeln. Men då stöter man på ett stort problem - anfallsvinkeln byter tvärt tecken två gånger på varvet, vilket gör all mekanik svårrealiserad. Visst har det provats och forskats i det, men vinsten är inte så stor som man kan tro. Det är denna teckenväxling som skapar de jobbiga vibrationerna. Det bästa är att ha anfallsvinkel noll, när teckenväxling sker, och det får man precis med en fast monterad vinge, men inte om man försöker göra en "giromill".
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vertikal vinge

Inläggav Sumpfan 16 feb 2011 13:37

Draw4.JPG
Draw4.JPG (22.25 KB) Visad 4718 gånger
Borde det inte bli så?
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Vertikal vinge

Inläggav Sumpfan 16 feb 2011 14:28

Draw5.JPG
Draw5.JPG (23.05 KB) Visad 4695 gånger
Jag har lagt till Wa och Ua. Wa är typ halva Ua. Om man har en profil som stallar vid a10°(Ua)så får du lyftkraft längre del av varvet Wa 20°innan stall. Men den symetrisk vinge borde man få lika mycket moment 20°innan som 20°efter 0°Med en asymetrisk profil kan man förskjuta momentet så allt hamnar efter 0°Detta medför att lyftkraften endast verkar i en riktning, in mot navet.
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Vertikal vinge

Inläggav Sumpfan 16 feb 2011 16:46

Draw6.JPG
Draw6.JPG (29.94 KB) Visad 4689 gånger
Nu tror jag att jag fattar..Det är vinkeln mellan lyftkraften och normalkraften som bildar momentet. L verkar vinkelrätt mot W. N tas upp av lagret och det som blir över steker man fläsk med.
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Vertikal vinge

Inläggav Karro 21 feb 2011 08:44

Visst, det är så det fungerar.

Tyvärr är det bara grunden och det finns en hel uppsjö aerodynamiska komplikationer, när man försöker optimera.

Jag tycker din vinge låter som en bra grund. Det är bara att se vad som händer och vidta åtgärder när det uppkommer komplikationer. Man får nog bara vara beredd på att det kan krävas en del experimenterande för att det ska fungera bra.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vertikal vinge

Inläggav Sumpfan 21 feb 2011 16:15

Mom.JPG
Mom.JPG (40.99 KB) Visad 4598 gånger
Har räknat lite o kommit fram till följande. Momentkurvan för en vinge genom ett varv vid TSR 3 och 10m/s(min vinge). Inte konstigt att det blir vibrationer. Med tre blad blir det tre lika kurvor med 120°förskjutning.
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Vertikal vinge

Inläggav Karro 22 feb 2011 09:10

Och kurvorna jämnar kanske ut sig mellan de tre bladen, men det blir interna krafter mellan dem?

Jag läste nyss en forskningsrapport som gör slutsatsen att den trebladiga darrieus-rotorn (H-rotorn) med symmetrisk (NACA) vingprofil alltid självstartar. Men varför säger då andra forskningsrapporter att det finns startproblem?

Vad är teori och myt och vad är praktisk verklighet?
Det är bara att bygga och se!
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vertikal vinge

Inläggav Sumpfan 22 feb 2011 13:38

TotMom.JPG
TotMom.JPG (45.38 KB) Visad 4421 gånger
Om man har oturen att bladen stannar i exakt 0,120,240° så borde den ju inte självstarta. Anfallsvinkeln relativt vinden är ju över stall på alla blad utom den i 0°. Men där får man ju ingen hjälp.En liten knuff nån grad gör ju att 0°vingen får lite lyft och borde sätta igång det hela. Men som sagt var.. Får man en fågelskit på ena vingen så gäller inga beräkningar.
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron