En pil, där jag har ritat in vindriktningen. Rotorn roterar motsols.
I diagrammet betyder V den "vind" som skapas av rotationen. Storleken är utmärkt som -ωR, men det behöver vi inte bry oss om just nu.
Kraften som skapas av den blåsande vinden betecknas som U.
Den kraftkomposant som bildas av den blåsande vinden och fartvinden betecknas med W. Det är alltså den vind och vindriktning man skulle tycka vinden blåser med om man sitter på vingprofilen.
Den vinkel α (alfa) som visas på bilden är anfallsvinkeln, eller alltså den vindriktning som man skulle tycka att vinden blåser ifrån om man skulle sitta på vingprofilen.
Normalkraften, märkt N, är den kraft som är i riktning mot centrum. Det är lika med lyftkraften på vingprofilen och en helt onödig kraft i det här fallet, då den bara skapar vibrationer.
Eftersom vingen rör sig fortare än vinden som blåser, så är V = U * löptalet
Vid bilden längs till vänster så ligger vingen med plattsidan mot vinden och då skapas en "virtuell" vind W som blåser lite snett utifrån och in med en anfallsvinkel α framifrån.
Tittar man när vingen har gått lite längre, längst ner i höger på bilden, så har W, alltså den "virtuella" vinden bytt riktning och blåser inifrån och ut, men fortfarande med en vinkel alfa snett framifrån. Vinkeln är väldigt mycket överdriven på bilden. I själva verket är den mycket spetsigare då ju V är flera gånger större än U.
Den sista vingen är rakt upp. Där ser man att vinden fortfarande blåser inifrån, men att vinkeln alfa nästan krypt till noll. När vingen är rakt upp blir vinkeln noll och W = V + U. Vinkeln byter riktning och vi är tillbaka till bilden längst till vänster.
Vid motsatt ställe, när vingen är längst ner, så är W = V - U och alfa=0 och byter riktning. Vinden blåser där rakt bakifrån och motverkar fartvinden. Halva varvet har vingen anfallsvinkel från ena hållet och andra halvan från andra. Vändpunkterna är högst upp och längst ner.
Dessutom ligger vingen i lä av de andra vingarna på turbinen i högersidan av diagrammet, men det kan man bortse ifrån för förståelsen. Detta då man får räkna totalt på vingarna sammanlagt. Det man förlorar på en av vingarna, vinner man på de andra. Man kan bygga en H-rotor med en vinge, och det har också gjorts. Att man delar upp det på 3 vingar, där varje delvinge tar en 3:e-del av effekten, är av praktiska skäl. Inte att 3 vingar ger 3 ggr så hög uteffekt som en. Alla 3 vingarna samverkar som om de vore en, förutom att 3 vingar jämnar ut de varierande krafterna, så att de blir jämnare utåt sett.
Jag förstod inre riktigt din riktning, men om du tänkte likadant är det helt rätt.