Hur skulle ni vilja köpa ett vindkraftverk?

Hur skulle ni vilja köpa ett vindkraftverk?

Inläggav michael_tm 02 dec 2010 16:01

Hej!

Jag heter Michael och arbetar med ett universitetsprojekt där vi hjälper ett nystartat vindkraftverksbolag att utveckla sin säljprocess.

Eftersom det här forumet verkar sitta inne med en del kompetens om ämnet så undrar jag om det är någon som har köpt ett vindkraftverk eller som funderar på att göra det som skulle vilja berätta hur det var att köpa eller hur de skulle vilja köpa det.

T.ex. skulle ni kunna svara på nedanstående frågor, men all input är välkommen.

Vad skulle få dig/fick dig att köpa ett eget vindkraftverk?
Vad skulle vara/är bra/dåligt med att ha ett eget vindkraftverk?
På vilket sätt skulle du vilja köpa ett personligt vindkraftverk? Tex i butik, hemförsäljare, internet etc
Hur skulle du vilja få information om vindkraftverket innan köp?
Vilken information och tjänster relaterade till att köpa ett vindkraftverk skulle du vilja ha på internet?
Skulle du föredra att leasa en sånhär produkt?

Mvh
Michael
michael_tm
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 nov 2010 10:29

Re: Hur skulle ni vilja köpa ett vindkraftverk?

Inläggav Karro 02 dec 2010 17:10

Efftersom det finns en hel del lurendrejeri i branchen, speciellt med utlovad efffekt, ser i alla fall jag att man sätter ut gedigen data på prestandan etc.

Som exempel finns det de som säljer 500W vindturbiner, med det finstilta som säger att det är vid 12 m/s. Men hur ofta är det egentligen 12 m/s på en viss plats i Sverige?

Så finns det de som säljer vindturbiner som har 200% verkningsgrad, eller mer, om man analyserar vilka uppgifter det anges.

Men man vill sälja också, kanske någon säger, att man då måste ljuga lite grand....
Har oärliga bilfföräljare gett sig på att kränga vindturbiner?

Sedan har man alltid frågan - fungerar det verkligen i -25 grader?

En vindturbinfirma som själv har det de säljer uppmonterar, med en logg av vindhastighet och uteffekt för ett år tillbaka, tycker jag verkar gediget.

En del säljer billiga vindturbiner från Kina som dels aldrig uppnår uppgiven prestanda, och som dels blåser sönder vid första höststorm, eller om den verkligen skulle klara hösrstormen, så är lagren och allt utslitet effter ett år.

Speciellt vertikallagrade vindturbiner verkar vara älsklingsobjektet i lurendrejeribranchen.

"There is no such thing as a free lunch". Dvs, en bra vindturbin har nog alltid ett mycket gediget utvecklingsarbete och många tester bakom sig.

Det går tydligen också att lura kommuner och konsulter, om man tittar i pressen från det gångna året.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hur skulle ni vilja köpa ett vindkraftverk?

Inläggav Martin 03 dec 2010 06:47

michael_tm skrev:Jag heter Michael och arbetar med ett universitetsprojekt där vi hjälper ett nystartat vindkraftverksbolag att utveckla sin säljprocess.


Lite fräckt att använda Görans forum för att hjälpa ett företag som kommer att konkurrera med 24volt :?
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Hur skulle ni vilja köpa ett vindkraftverk?

Inläggav OlleP 03 dec 2010 11:16

michael_tm skrev:Hej!



Vad skulle få dig/fick dig att köpa ett eget vindkraftverk?

Tillgång till ett bra vindläge.
Vad skulle vara/är bra/dåligt med att ha ett eget vindkraftverk?

En till manlig leksak :D /troligen ekonomin och för grannar surret.

På vilket sätt skulle du vilja köpa ett personligt vindkraftverk? Tex i butik, hemförsäljare, internet etc

Jag gynnar alltid mina lokala butiker om det är rimligt.

Hur skulle du vilja få information om vindkraftverket innan köp?

Glättiga broschyrer i fyrfärgstryck :D Framför allt saklighet.
Vilken information och tjänster relaterade till att köpa ett vindkraftverk skulle du vilja ha på internet?

Oberoende tester och tillgång till ett forum som detta.

Skulle du föredra att leasa en sånhär produkt?

Jag (långtids)leasar aldrig.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster