Parallellkoppla shuntregulatorer?

Parallellkoppla shuntregulatorer?

Inläggav kristiina 15 nov 2010 22:53

Undrar om det är möjligt att parallellkoppla 2 st shuntregulatorer? Vill sätta upp ett vindkraftverk i en by där det redan finns ett och använda samma batteribank som för tillfället är alldeles för stor för det verket som finns. Men undrar om det fungerar att ha 2 shuntregulatorer parallellkopplade som sedan kopplas till samma batteribank (24 volts system)? Eller finns det något annat man kan göra för att utnyttja samma batteribank?
Användarvisningsbild
kristiina
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2010 10:44
Ort: Uppsala

Re: Parallellkoppla shuntregulatorer?

Inläggav PowerMizer 15 nov 2010 23:18

Heeej! :D

Har hittat din blogg, du verkar ha det bra där nere!

Jag kan inte se att det finns några hinder att parallellkoppla två regulatorer. Möjligen om det finns nån mätning på den ena över laddningsstatusen i batteriet: då kommer den att visa fel eftersom den inte "ser" vad den andra regulatorn gör.

Batteritekniskt så kommer det att fungera ändå.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Parallellkoppla shuntregulatorer?

Inläggav kristiina 17 nov 2010 01:46

Hehe, jasså du! Kul att du läser min blogg.

Okej, det var lite av det svaret jag hade hoppats på. Tänkte maila Xantrex och Morningstar och fråga dem. Man tycker att de borde veta definitivt hur det fungerar. Men tack! :)
Användarvisningsbild
kristiina
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2010 10:44
Ort: Uppsala

Re: Parallellkoppla shuntregulatorer?

Inläggav PowerMizer 17 nov 2010 09:20

Ja, det är klokt. Dom har bästa kuskapen om prylarna.
Hoppas det löser sej. :)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Parallellkoppla shuntregulatorer?

Inläggav Göran 07 dec 2010 01:20

kristiina skrev:Undrar om det är möjligt att parallellkoppla 2 st shuntregulatorer? Vill sätta upp ett vindkraftverk i en by där det redan finns ett och använda samma batteribank som för tillfället är alldeles för stor för det verket som finns. Men undrar om det fungerar att ha 2 shuntregulatorer parallellkopplade som sedan kopplas till samma batteribank (24 volts system)? Eller finns det något annat man kan göra för att utnyttja samma batteribank?


Jag tror att Morningstar uppger att de kan parallellkopplas, men jag kan minnas fel.

Välkommen till forumet föresten!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron