12 volt eller 24 volt

12 volt eller 24 volt

Inläggav Sundvik 10 nov 2010 13:14

Anta att jag har en 24 volts snurra som börjar ladda vid sådär en 5 m/s, bara ungefär alltså. För det mesta blåser det ändå inte så mycket utan man kollar på voltmätaren och den visar allt mellan 0 och 20 volt. Finns det något som talar emot att strunta i 24 volts batterierna utan koppla in 12 volt som då kan "ta hem" energin redan när snurran ger över 12 volt. Vi utgår också ifrån att kabelförluster inte finns, avståndet är kort eller kabeln är grov.

Egentligen gäller frågan 6 volt eller 12 volt men principen är väl densamma, min hembyggda snurra ger för det mesta inte 12 volt utan 7 - 9 volt i medeltal, jag har 6 st 2 volt riktigt stora ups-celler seriekopplade. Varför inte seriekoppla 3 x 2 volt till 6 volt i stället och sedan parallellkoppla dessa 2 st 6 volts moduler och ta hem energin nästan hela tiden ?

En följdfråga kommer här, det blåser passligt, generatorn laddar mot 12 volts batterier ca 4 ampere, vi svitchar om till 6 volts batterier, börjar den då ladda med 8 ampere ?
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar....
Sundvik
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2009 10:58
Ort: Korsholm, Finland

Re: 12 volt eller 24 volt

Inläggav Martin 10 nov 2010 15:45

Om snurran är byggd efter konstens alla regler för 24 volt, så kan man inte koppla den till ett 12 voltsbatteri. Den kommer att stalla.

Har man byggt snurran själv och inte lyckats matcha turbinen och generatorn till 100%, så kan man exprimentera med olika batterispänningar men man får inte automatiskt dubbelt så hög ström om man halverar batterispänningen.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: 12 volt eller 24 volt

Inläggav Sundvik 10 nov 2010 16:58

Om snurran är byggd efter konstens alla regler för 24 volt, så kan man inte koppla den till ett 12 voltsbatteri. Den kommer att stalla


Tack för svaret men varför stallar den ? Är det så att man genom att ha 12 volts systemspänning begär att snurran skall leverera mera ampere för bibehållen effekt än om man kör med 24 volt. Tycker själv att det låter logiskt efter att ha tänkt en stund, det skulle också betyda att min snurra har för stora vingar eftersom den snurrar med till synes samma fart oberoende vilken spänning den körs emot. Kunde jag optimera min anläggning med mindre och smalare blad eventuellt.
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar....
Sundvik
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2009 10:58
Ort: Korsholm, Finland

Re: 12 volt eller 24 volt

Inläggav Martin 10 nov 2010 17:50

Kopplar man en 24 volts snurra till ett 12 voltsbatteri, så kommer cut-in varavtalet att sänkas till hälften. Vid så svaga vindar finns det inte tillräckligt med kraft i turbinen att driva generatorn. Stor risk för stallning.

Även om snurran orkar igång så är genratorns Emk och resitans för hög. En stor del av effekten kommer att brännas bort i statorn.

Man kan höja varvtalet med en mindre turbin och på så sätt nå cut-in vid svagare vindar men tänk på att man fångar mindre vind så eventuellt behöver du en serieresistans mellan likriktaren och batteriet.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: 12 volt eller 24 volt

Inläggav Sundvik 11 nov 2010 11:54

Vad skulle denna resistans ha för uppgift.
Hela möllan fungerar egentligen riktigt bra där den är menad att vara, nämligen vid sommarstugan vid havet, där är vinden bra och den laddar för det mesta några ampere mot 12 volts batterier, jag har inte mätt vid riktigt hårda vindar så mera är 6 A har jag dock inte sett på mätaren men det räcker till. Jag tog hem den till vintern och tanken var att få det lilla som fanns ur de svaga vindarna här hemma. Kan det bli direkt skadligt för statorn, och i så fall vid vilken "nivå", att låta den ladda mot 6 volts batterier, effekten är ju ändå så låg. Resistansen mellan 2 faser är 0,5 Ohm och tråden är 1,5 mm. Jag har annars på gång en autoswitch mellan 6 volt och 12 volt som skall styras av vindhastigheten.
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar....
Sundvik
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2009 10:58
Ort: Korsholm, Finland

Re: 12 volt eller 24 volt

Inläggav Göran 07 dec 2010 01:26

Jag kör själv mitt 24-voltsverk mot 12-voltsbatterier och den startar tidigare, men den ger som max 200 watt trots en turbindiameter på 2,5 meter. Jag får ut ungefär 1/3 (knappt det) av vad den ger mot batterier på 24 volt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster