Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav PowerMizer 06 sep 2010 19:31

Jonas L skrev:...fast det känns väldigt fel ;)
Det är där någonstans jag tänkte på kompressorlös kylanläggning... Enkel och pålitlig teknik med gratis energi. Vindsnurra (eller solceller) behövs ändå, men den blir mera sekundär i projektet.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav Raptor50 06 sep 2010 21:04

Skriv ett litet pm till mig med vart jag kan skicka filen då, så kan jag skicka den i stället.. Till den som är interreserad.
Det går inte att lägga upp den som en bilaga då den är på 902kb.

Jag ändrade lite på behörigheter också på länken, så jag vet inte om det funkar nu. Här är i alla fall länken igen.. Funkar det inte så skicka ett pm till mig.
https://cid-8a00d39b50d7d3a4.office.live.com/self.aspx/24V/PMG%20construction%20manual.pdf
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav PowerMizer 07 sep 2010 10:09

Raptor50 skrev:Jag ändrade lite på behörigheter
Jo, nu funkar det. Det är en bra .pdf, den har jag redan på hårddisken.
Tänk om det gick att ladda upp all information man har till ett "bibliotek" på nätet. Jobbigt med upphovsrätt.... :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav kristiina 07 sep 2010 10:55

Kommer åt filen nu, tack :)

Men säg att jag bygger en 4 m turbin med märkeffekt 1 kW och vill skaffa en inverter till den. Är inte de som man köper, t.ex. i webbshoppen här, som det står 1kW på redan överdimensionerade att klara av högre strömmar tillfälligt?

Tyvärr så kan jag inte meka med elektronik. Så har ingen aning om hur jag skulle modifiera en luft-luft värmepump :? Dessutom så vill jag som en sorts plan B att utifall jag inte får ut vettigt med vatten ur systemet, eller om byn lyckas fixa vatten på nåt annat sätt såsmåningom så ska de kunna använda elen från vindkraftverket rakt av utan att behöva göra något. Och utifall det blir för krångligt/brist på tid så vill jag kunna "fuska" lite och köpa en avfuktare.

Men gillar alla dessa idéer. Man lär sig så mkt :D

Ska fundera mer på absorptionstekniken. Vill helst slippa solfångare...
Användarvisningsbild
kristiina
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2010 10:44
Ort: Uppsala

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav Rikko 07 sep 2010 15:41

Jo jag håller med, en inverter ska klara av högre strömmar tillfälligt.
Är du ensam i detta projket? Men iallafall så verkar du vara tillräckligt tekniskt kunnig för att lösa det hela. Hade jag varit dig så hade jag sattsat på det smidigaste precis som du sa. Skaffa enkel luftavfuktare utöver vinkraftverkt, batteri, shuntregulator, invertor. Det visktigaste borde vara att nå ditt mål först, sedan kan du utveckla det mer. Lycka till! :)
/ Richard Nilsson
Användarvisningsbild
Rikko
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 14 nov 2009 20:56

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav PowerMizer 07 sep 2010 18:08

Satt och försökte hitta nått matnyttigt i ämnet....

Kolla och se om nått går att applicera i ditt projekt. :wink:

http://ebooks9.com/index.php?keyword=fr ... ge=results
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav kristiina 07 sep 2010 20:10

Ja, jag är ensam i det här projektet. Ska nog göra precis som du säger Rikko och göra det grundläggande först och sen bygga på om det finns tid och resurser. Men man blir ju så ivrig när man läser alla förslag.

På tal om det här med invertern, som jag har hakat upp mig på nu, så har jag märkt att det finns både billiga och dyra inverters. Är det en märkbar kvalitetsskillnad på dem?

Intressant länk, PowerMizer :D Har läst lite om andra metoder att få fram dricksvatten såsom avsaltning av havsvatten och jag har hört talas om dimfångare (fog collector) men kul att få läsa mer om det. Måste nästan bygga en mindre dimfångare när jag är där. Har hört att det kan va dimmigt ofta.
Användarvisningsbild
kristiina
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2010 10:44
Ort: Uppsala

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav Jonas L 07 sep 2010 22:43

Ursäkta att jag verkade onödigt negativ sist. Eftersom jag inte riktigt vet vilka förutsättningar du jobbar efter är det svårt att komma med rätt förslag. Jag hade fått för mig att vattnet tvunget skulle utvinnas med hjälp av en kylanordning. Om det istället handlar om att sätta upp ett vindkraftverk och utvinna vatten på valfritt sätt, då blir det helt andra förslag. Det känns dock inte meningsfullt att föreslå något utan att veta dagtemperatur, nattemperatur, luftfuktighet, marktyp, marktemperatur etc.

Det är väldigt stor skillnad på invertrar, men tro inte att de dyraste är bäst! Ett bra tecken brukar vara att det finns ett datablad på produkten. Värden att titta efter:
* Ambient temperature - kolla att den kan användas på platsen
* MTBF (Mean time between failures) alt. Lifetime
* Efficiency - högre verkningsgrad brukar tyda på bättre komponenter
* Max current, max power, etc.

Försök att sätta en siffra på hur länge systemet är tänkt att fungera. Det är onödigt att bygga ett påkostat kraftverk med en förväntad livstid på 20 år om din inverter förväntas lägga av efter 3 år!
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav kristiina 09 sep 2010 14:45

Det är absolut ingen fara Jonas :) Och tack, bra att veta vad man ska kolla på inför inköp av inverter.

I byn jag ska till bor det ca 100 personer så även om jag lyckas få ur vatten ur mitt system så räcker det inte till alla, utan i längden måste en annan lösning till för att försörja dem med vatten. AsoFénix funderar på hur de ska kunna få till ett fungerande vattenprojekt i den byn, men det kommer att dröja ett tag. Så därför handlar det om att sätta upp ett vindkraftverk och utvinna vatten på valfritt sätt (alternativt utnyttja elen till annat). Men har du bra (relativt billiga) förslag på hur jag kan utvinna vattnet ur luften med hjälp av vindkraftverket får du gärna dela med dig :D

Har tyvärr inga exakta siffror på förhållandena där. Dagstemperaturen ligger på runt 25 grader och luftfuktigheten 50-90 % under de relevanta månaderna. Det är regnperiod maj till oktober. Vet ej vad det är för marktyp. Länken nedan är klimatdata till en by ungefär 1 mil från den byn jag ska va i, det närmaste jag hittade.

http://www.climate-charts.com/Locations ... 550180.php

Som sagt, har du några bra idéer får du gärna dela med dig. Som sagt tvivlar jag på att en kylskåpskompressor eller dylikt klara av den behandlingen.
Användarvisningsbild
kristiina
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2010 10:44
Ort: Uppsala

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav Raptor50 09 sep 2010 17:02

Nu har dom ju inte någon historia på vind data som jag har hittat på det stället som du la in länk till, men dom nästa dagarna så skulle det blåsa från en 5 km/t till 9 km/t ,så förutsättningarna är ju inte helt fel för en vindgenerator i alla fall..
Så ser det ju ut till att stället ligger ganska högt, så det vill nog bara göra saken bättre..
Sidan jag hittade med vind mätning : http://freemeteo.com/default.asp?pid=23&gid=3595783&la=1
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav Karro 09 sep 2010 17:59

Raptor50 skrev:...dom nästa dagarna så skulle det blåsa från en 5 km/t till 9 km/t ,så förutsättningarna är ju inte helt fel för en vindgenerator i alla fall..

5 km/h = 1,4 m/s
9 km/h = 2,5 m/s
Alltså i princip vindstilla för en vindturbin.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav Martin 09 sep 2010 19:51

Ett annat sätt att utvinna vatten från luften är att komprimera luften. Man skulle kunna bygga om en 2-cylindrig kompressor, så att den ena cylindern fungerar som ett vanligt kompressorsteg och komprimerar luften och den andra cylindern fungerar som en luftmotor där luften får expandera. I mellan stegen tas kondensvattnet ut.

Jag har inte räknat på det men maskinen borde bli ganska effektiv. I princip behöver elmotorn bara tillföra en liten mängd energi för att överkomma friktionsförluster och värmeförluster.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav PowerMizer 09 sep 2010 20:26

Nu kan jag ju vara ute och cykla, men det verkar inte helt optimalt (faktiskt helt kasst!) med vindkraft där i krokarna....

Såvitt byn inte ligger på ett perfekt ställe så ser det inte ut som om det är något att räkna med. Tyvärr..... :cry:

http://www.nrel.gov/wind/pdfs/nicaragua.pdf
http://www.encocentam.com/images/1_windmap.jpg
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav Sven-Åke 09 sep 2010 20:40

Absorptions-system eller Platen-Munters system behöver bara en värme källa inga rörliga delar alls, solen kan stå för värmen dagtid och vindkraften och batterier på natten, dessa kylskåp används i dag i husvagnar mm och körs på gasol, batteri eller nät.


http://books.google.se/books?id=N65vQ5M ... &q&f=false
Sven-Åke
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 apr 2009 17:14
Ort: Kristianstad

Re: Examensarbete - Bygga vindkraftverk i Nicaragua

Inläggav Raptor50 10 sep 2010 08:06

Karro skrev:5 km/h = 1,4 m/s
9 km/h = 2,5 m/s
Alltså i princip vindstilla för en vindturbin.


Tänkte ganska fel jag då ju.. :( Tänkte m/s medan jag läste km/t..
Nej Karro, då skall jag vara enig.. :)
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

FöregåendeNästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster