Kombination av Solceller och Vindgenerator?

Kombination av Solceller och Vindgenerator?

Inläggav sm6vtt 01 aug 2010 12:46

Jag har idag en 200watts solcell med en batterikapacitet på 270Ah. Använder endast 12volt.

På vinterhalvåret räcker det inte till så jag funderar på att komplettera med vindkraft. Troligtvis behöver jag inte någon stor snurra, kanske runt 2-400watt.

Ett system med bara vindgenerator eller solceller är ju relativt lätt att installera men en kombination av bägge väcker en del frågor hos mig...

Jag har idag motsvarande regulator som i shop'en. http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... ucts_id=43 CMP45 12-24volt 45 Ampere. Den står specificerad för solceller men går den att använda till en vindgenerator också? Har läst om denna på andra sidor och på något ställe står det att laddströmmen är max 12A men att man kan plocka ur 45A i belastningström....?? Någon som vet hur det är...??

Kan man använda samma regulator för både solcell och vindgenerator? (Har sett dom som skall klara båda men dom flesta är specificerade för solceller) Antar att man i så fall behöver någon backdiod för att skydda generator / solcell för backströmmar från dom olika systemen?

Ett alternativ kan vara att ha två regulatorer. Skulle det fungera med två likadana som den jag har idag anslutna till samma batteri? Förutsatt att den klarar laddströmmen från vindgeneratorn. Regulatorn bygger på PWM teknik...
Senast redigerad av sm6vtt 08 aug 2010 11:34, redigerad totalt 1 gång.
sm6vtt
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jul 2010 22:08

Re: Kombination av Solceller och Vindgenerator?

Inläggav Ib-Arne 15 nov 2010 15:31

Har samma fråga som ovan. Samma regulator. Tänkte köpa 1 Black 600 12 volt. Har 2 grova aluminium kablar från sol taket till batterierna i badrummet. ca. 25 m. ca.200 watt solceller. Kan ja koppla Black 600 på samma kabel? Eller måste ja gå upp på taket (solaltanen) stänga av solcellerna o koppla på Black 600??? När det e mulet men blåser???

IB
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Kombination av Solceller och Vindgenerator?

Inläggav Göran 20 nov 2010 14:19

Man kan inte använda solcellsregulatorer till vindkraftverk. Vindkraftverket kommer att skena och regulatorn kommer troligen att brinna upp. Till Black 600 (och 300) följer det med en regulator avsedd för vindkraftverket, så man får använda två regulatorer, en för solpanelerna och en för vindkraftverket. Ett alternativ är en shuntregulator, men en sådan kostar några tusen och överskottsenergin måste kunna dumpas i något, ett element, en elpatron, eller liknande.

Ib, dina två kablar från taket låter inte som någon bra idé. Det kommer tre kablar från vindkraftverket som ska in i regulatorn och den bör sitta i närheten av batterierna och inomhus är ett måste. Elektronik tål inte fukt, om kapslingen inte är sådan att det är ok och det är det inte här.

Black är bra vindkraftverk, men man får inte ha övertro på så små vindkraftverk. Det är bladens yta mot vinden som räknas och vid svag vind, som det oftast handlar om, får man inte ut så många watt. Det är alltså vinden som avgör hur bra vindkraftverket fungerar. Varje fördubbling av vindhastigheten ökar effekten 8 gånger så det gäller att sätta vindkraftverket så högt man kan och att undvika turbulens från träd och hus i närheten. Samma vindkraftverk kan fungera hur bra som helst på en plats och rent bedrövligt på en annan, just på grund av dåliga vindförhållanden.

För att få ut 600 watt krävs rejält med vind, minst 14 m/s och halverar man den vindhastigheten får man ut 1/8 av den effekten och halverar man vindhastigheten en gång till får man dela med åtta en gång till. Därför kanske man ser 600 watt från vindkraftverket någon gång, men det normala torde vara något helt annat. Det här kanske låter dystert, men oavsett typ av vindkraftverk och fabrikat gäller naturens lagar alla vindkraftverk.

Har man bra vindförhållanden bör man ändå få ut skapligt med effekt ur vindkraftverket. Det kan dock aldrig sommartid mäta sig med solpaneler för samma pengar, men när hösten kommer blir vindkraftverket effektivare. Jag har några kunder med bra vindförhållanden som är mer nöjda med sina vindkraftverk än med sina solpaneler, så jag vill med detta bara dämpa alltför höga förväntningar på vad små maskiner kan göra.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster