Mitt tredje verk

Inläggav Tompaiuppsala 13 nov 2007 23:53

Det var bara en fråga.. men man ska inte fundera så mycket, huvudsaken är att det fungerar. :)
Nu har jag åstadkommit något jag är mäkta stolt över. Det må vara helt åt fanders men vackert att titta på. Om jag inte lyckas med 3-fas ska jag i alla fall rama in det här och hänga upp på väggen :lol:



Bild
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Tompaiuppsala 14 nov 2007 00:01

Fast det här är inte Y-koppling ser jag.. *skrattar hög* eller??
Nu är jag verkligen ute på gungfly och blottar min svagaste sida!! :lol:
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav PowerMizer 14 nov 2007 00:04

Tja!
Du får ju en låg utspänning; bara det en spole ger. Om du seriekopplar alla 1or e.t.c. så är det ju 3*spolspänningen ut ur generatorn. Som du ritat (parallellkopplade spolar) ger den låg spänning men hög (3 ggr) ström, men det kanske du redan klurat ut! :D

Hur som: rätt ritat är det!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav PowerMizer 14 nov 2007 00:10

Känner mej otydlig....

Om "in-tråden" på den första av "fas ett"-spolarna kopplas in till nollpunkten och "ut-tråden" kopplas till nästa "fas ett"-spoles "in-tråd" o.s.v. så liggre ju alla "fas ett"-spolar seriekopplade från nollpunkten och "ut-tråden" på den tredje "fas ett"-spolen är en av de tre faserna ut ur generatorn.

Kanske blev det bara ännu mera krångel nu!? :oops:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Göran 14 nov 2007 00:16

Nästan rätt, Tompa. Spolarna ligger som de ska, det är bara trådarna...
Så här blir det.

Bild
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav PowerMizer 14 nov 2007 00:21

Tack Göran!

Det är så knöligt att bara tvär-rita nått... Det ska ritas, förminskas, FTP:as till hemsidan, skrivas meddelande och länkas..... Lättare för dej, kanske?

Är det krångligt/kostnader att få till nån bilduppladdning på detta forum? *nyfiken*
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Tompaiuppsala 14 nov 2007 00:33

PowerMizer skrev:Tja!
Du får ju en låg utspänning; bara det en spole ger. Om du seriekopplar alla 1or e.t.c. så är det ju 3*spolspänningen ut ur generatorn. Som du ritat (parallellkopplade spolar) ger den låg spänning men hög (3 ggr) ström, men det kanske du redan klurat ut! :D

Hur som: rätt ritat är det!


Ja faktiskt, i friskluften på hundpromenaden insåg att det där var parallelkopplat. 3 spolar ska ju vara i serie,
Så hög spänning får jag inte ut att jag har råd att parallellkoppla.
Senast redigerad av Tompaiuppsala 14 nov 2007 00:53, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Tompaiuppsala 14 nov 2007 00:44

Precis Zigge! det där var precis vad jag ville se, det som PM beskrev i ord tidigare.

Märkligt hur bra du kan få till det av en kluddig JPGfil
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Göran 14 nov 2007 01:05

PM, jag ska fixa så att bilder kan läggas in direkt i forumet, det har bara inte blivit av. Kostnaden är inga problem än så länge för trafiken på hemsidan är bara 3% av det jag betalar för, så visst finns det utrymme. :P

Tompa, det finns heller ingen anledning att parallellkoppla. Strömmen blir tillräckligt stor ändå.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

generator till vindkrafyverk

Inläggav Mirzet Kuckovic 22 dec 2007 21:59

:lol: Jag behover lite hjälp ang. generator och magneter, jag har en stor magnet från hogtalarna kan jag använda den, klipa ex en cm djup spår i magnet för att skapa olika pol ex, tack för hjälp.
Mvh Mirre
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

magnet i rotor

Inläggav Mirzet Kuckovic 22 dec 2007 22:04

Vilka magneter använder ni och finns något billig och bra alternativ
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav tompas11 22 dec 2007 22:25

Neodymmagneter, kolla denna länk.
http://www.coolstuff.se/p146/Supermagneter.html
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Inläggav Göran 22 dec 2007 23:31

Näe, om du skär ett spår i magneten hjälper inte, du kommer ändå att ha samma pol hela vägen runt. Neodymmagneter från hårddiskar är ett bra gratisalternativ annars.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

vindkraftverk

Inläggav Mirzet Kuckovic 24 dec 2007 11:34

:twisted: magneter till vindkraftverk, på rotor skivan de är klistrat N-S-N-S osv, är det positiv och negativ polariter, en som drar mot sig ( N ) en som trycker bårta ( S ), hur i verkligheten ser ut, har jag rät eller fel.
God jul och gott nyt år.
Mvh. Mirre
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav Göran 24 dec 2007 14:03

Vad som är nord och syd på magneten, vet man inte. Man får testa genom att hålla magneterna mot varandra. Nord mot nord, eller syd mot syd stöter bort varanda och olika poler (nord mot syd) dras till varandra.

När man lägger den första magneten på skivan vet man alltså inte om den har nord, eller syd uppåt. Nästa magnet som man lägger vid sidan om den ska stötas bort när man håller den ovanför, då vet man att den hamnar rätt. Nästa magnet man lägger dit ska också stötas bort av den föregående och så gör man hela varvet runt.

Man kan göra en extra test innan man limmar fast dem genom att hålla en magnet i handen och föra den över alla magneterna. Varannan magnet ska då vilja dra till sig magneten man håller i handen, varannan ska stöta bort den. Om magneterna har nord, eller sydsidan uppåt vet man fortfarande inte och det behöver man inte veta. Huvudsaken är att magneterna växelvis har olika poler uppåt.

Gör man en generator med två rotorskivor kan man göra den andra skivan exakt likadan om man kör med 4 bulthål. De båda skivorna med magneter ska dras till varandra och gör de inte det är det bara att vrida den ena skivan 1/4 varv.

Gott nytt år! :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

FöregåendeNästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster