Turbinblad som flygplansvingar

Turbinblad som flygplansvingar

Inläggav Karro 02 apr 2010 08:01

Länken om Fiberkompositlaminering, får mig att undra lite om ett kanske udda sätt att göra turbinblad på. Gör man hembyggen behöver man ofta tre turrbinblad. Lite för lite för att serieproducera, men också lite mycket för att individuellt forma, speciellt om bladen ska vara identiska.

Ett sätt att göra av glasfiber är väl, som jag förstå det, att först göra en vinge i trä, gjuta en honform av den för att sedan i sin tur göra glasfiberlaminerade vinghalvor i den formen, för att sedan limma ihop halvorna två och två med fyllning imellan.
I alla fall jag ryser över allt det arbetet, som också är fördubblat genom nödvändigheten att göra modell och form.

Vill man prova med olika vingprofiler så verkar arbetet ganska avsevärt.

Så jag har tänkt på en annan variant, som nu fick lite uppbackning av den artikeln:
Det är en vingbalk, i form av en trä- eller metallstav, på vilken man sätter/limmar spryglar kontursågade ur plywood. Sedan klär man det hela med glasfiber. Där undviker man helt formbyggandet. I stället för att precisionskonturslipa vingprofil på en modell i trä, så är det enbart frågan om ytslipning av de färdiga bladen.
Det hela borde nog också kunna bli både lättviktigt och starkt.

Innehållet får förbli tomt, och man gör både över och underhalvan i ett. Är det frågan om en profil för en H-turbin så är den dessutom jämntjock, så man kan helt enkelt linda glasfiberväv runt hela vingen, för att sedan plasta.

Låter det vettigt?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Turbinblad som flygplansvingar

Inläggav McB 02 apr 2010 08:34

Japp kör på, finns det inte krympplast för sånna vingar? Tänkte man kunde slippa plastandet helt under utprovningen.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Turbinblad som segelbåtsmaster

Inläggav Karro 26 sep 2010 09:02

När jag surfade runt angående kanoter, för att lista ut hur jag ska reparera den jag har, kom jag till byggmetoder för kanoter. En av metoderna är med strips av gran, 5-10mm tjocka, som är ihoplimmada och så täcks det hela med glasfiber och epoxi. Det ska tydligen bli mycket starkt och lätt.

I samma veva upptäcker jag att trämaster till segelbåtar faktiskt ofta är ihåliga. Att de är gjorda på ett liknande sätt. Ett rör av trä som är ihoplimmat och sedan lackat. Jag trodde de var gjorda av hela träd, eller åtminstone var massiva.

Så detta väcker idéer om hur man kan göra turbinblad på samma sätt till H-rotorn. Att såga till strips i gran, limma ihop dem med en kärna av luft eller frigolit, eller balsa, eller något mycket lätt. Stripsen, kanske 5-10mm tjocka, är från början ihoplimmade grovt i rätt form, så det är bara att slipa de sista millimetrarna. Sedan täcks det hela med glasfiberväv och epoxi. Om jag förstår rätt ska detta ge en lätt vinge av bra styrka och utmattningshållfasthet.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Turbinblad som flygplansvingar

Inläggav Sven-Åke 26 sep 2010 09:57

Hej testa detta program, går att göra vingar både med cellplast kärna eller bygga vingar från början med spröjs, det finns mängder med färdiga profiler, men man kan även lägga till egna.

http://www.profili2.com/eng/default.htm
Sven-Åke
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 apr 2009 17:14
Ort: Kristianstad

Re: Turbinblad som flygplansvingar

Inläggav Karro 28 sep 2010 17:42

Programmet verkar lovande - men jag får:
Bild
Efter installationen.
Gäsp! :(
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Turbinblad som flygplansvingar

Inläggav Sven-Åke 28 sep 2010 19:05

Verkar konstigt, har du laddat hem pro versionen ?
Har testat det på xp-pro och Windows 7 och där fungerar det bra.
Sven-Åke
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 apr 2009 17:14
Ort: Kristianstad

Re: Turbinblad som flygplansvingar

Inläggav Karro 05 okt 2010 09:21

Jag har provat olika versioner, inklusive pro-versionen.
Profili påstås fungera på linux med wine.
Fast i vilket fall så kostar programmet pengar, speciellt om man ska ha de mer avancerade funktionerna.

Det finns flera verktyg för den som kör linux.

* javafoil. Det enklaste programmet, Kan köras på webbsida, men också laddas ner. För enklare fall fungerar det bra. Det är också snabbt. Vill man få en känsla för vad olika modifieringar av vingprofilen ger, eller hur olika vingprofiler uppför sig, så tycker jag det här är programmet är bra.

* xfoil - Det är det vingprofilprogram som finns inbyggt i profili. Det är långsamt, och krångligt att använda, men man kan göra beräkningar i batch. Det sägs ge bättre och mer professionellt resultat än javafoil. Men man behöver mer kunskap om vad man ska göra, och det finns inget grafiskt interface där man kan klicka och prova.

* xflr5 - Det uppges vara en förbättring av xfoil och har ett grafiskt interface. En sorts profili-ekvivalent för linux. Jag har inte använt programmet, utan bara provkört, och det ser fint ut.

profili har finessen att om man är villig att köpa ett program, så finns det mesta samlat på ett ställe och inbyggt.
Eftersom jag inte kört det kan jag inte säga hur det fungerar i praktiken.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Turbinblad som flygplansvingar

Inläggav PowerMizer 05 okt 2010 10:20

Karro skrev:Programmet verkar lovande - men jag får:
Bild
Efter installationen.
Gäsp! :(
.mdb.... Är inte det M$ Access-databas? Isåfall kan det vara knöligt, gissar jag. Kolla om du kan ladda ner nån gratis (om det finns) "databas-pryttel" för Win som kan läsa o skriva Accessdatabaser och installera i Wine. Kan funka. :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster