3- 4m vindkraftsverk

3- 4m vindkraftsverk

Inläggav krister 28 mar 2010 22:24

Har läst men inte hittat svar så jag startar en ny tråd.


Till att börja med så undrar jag om det är så att det är bygglovsfritt upp till 2 m diameter på verket? Det förekommer uppgifter om både 2 och 3 m men det senare kan jag inte få kontrollerat någonstans. Vad gäller?

2. Bor i mitten av Sverige och har haft en tuff vinter vad det gäller snö och is. Vilka har inte haft det säg.. :)
Är isen inte något problem för mindre verk? Var går gränsen för dessa om man börjar att prata om isproblem?

3. Har tänkt :idea: (mycket löst=drömt) och funderat på om det skulle vara möjligt att koppla in ett ex 3 m verk till en 48 volts elpatron som är dockad till en ackumulatortank. Tanken jag har är att göra en ackumulatortank med 1-2 48 volts elpatroner samt solslinga. Värmen skall gå till golvet i garaget och det kommer att bli en relativt liten volym ca 300 L på tanken. Den kopplas förutom till elpatron och solslinga även till en enkel vedpanna.

Jag stannar där för denna gång men har 1000 frågor till så ...... Tacksam för era synpunkter. Tänker jag rätt??? eller är jag helt ute i tassemarkerna????
krister
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 mar 2010 15:07

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav Jeb 29 mar 2010 08:47

Tjugo meters tornhöjd samt tre meters rotordiameter. Sen får du inte heller montera på fastighet utan bygglov.
Kolla på http://www.sweden.gov.se/sb/d/108/a/122644

2. Ingen egen erfarenhet (är fortfarande oxo är en drömmare efter flera års läsning här inne :D ) men konstaterade att de riktigt stora verken härikring (90 meters rotor) stod still vid minus 24 grader nu i vinter. Läste någonstans att det gjordes för säkerhets skull? De små snurrade.

3. Verkar förnuftigt att köra direkt mot elpatron. Ju färre omvandlingar desto bättre. Finns säkert någon här på forumet som redan kör så?
Göran sålde tidigare 24 volts patroner här men vet inte varför han slutat med dom?

Nu är det dags för mig att sluta drömma och skita ner mig lite... Ska montera en mast och på denna en loggningsbar vindmätare! :mrgreen:
Jeb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 mar 2010 19:04

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav Tompaiuppsala 29 mar 2010 09:35

Jag har inte svar på dina frågor men mycket finns att läsa på energimyndighetens sida och den här länken som jag sett tidigare någostans på forumet.

https://www.vindlov.se/
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav krister 30 mar 2010 20:35

Tyvärr är det så att en proposition är ett förslag till lagändring men det är så vitt jag kan se fortfarande en gräns vid 2 m diameter på verkets yta. Vi får väl hoppas att förslaget går igenom men jag har inte kunnat utläsa när det skulle antas i riksdagen. Någon som vet??

Det där med 20 m torn var väldigt intressant. Finns här några ritningar på något torn och skall det i sådana fall stagas upp eller byggs det som ett fristående??

Finns det några problem att köra 48 v snurra och sedan via inverter ta ut 12v/220v?

Finns det erfarenhet av att koppla in en 12v vattenpump istället för en 220v? För ett golvvärme system borde inte ge så trögt system att det är nödvändigt med en 220v pump. Det finns ju bland annat 12v system i husvagnar???
krister
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 mar 2010 15:07

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav deepforest 30 mar 2010 21:13

Detta gäller från i höstas. se http://www.boverket.se/Om-Boverket/Nyhe ... vindkraft/

Reglerna om bygglov har ändrats i plan- och bygglagen. Ändringarna innebär att bygglov krävs för att uppföra vindkraftverk som
• är högre än 20 meter över markytan, OBS totalhöjd!
• placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken,
• monteras fast på en byggnad, eller
• har en vindturbin med en diameter som är större än tre meter.


Det går att ha tornet fristående eller stagat, du bestämmer. Inga problem att köra 48 volt batterier och inverter.
Det finns "vanliga" cirkulationspumpar för 12 volt, men de är dyra.
Allt detta finns i andra trådar här på forumet.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav Göran 01 apr 2010 15:52

Elpatronerna kommer tillbaka och nu från 150-1000 watt 12/24/48 volt.
Snart i din butik, eller hur man nu brukar säga. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav Jeb 01 apr 2010 19:19

Toppen! :D
Förresten Göran, kommer du ta in tremetersverk framöver? Har sett att du hade andra alternativ tidigare men slutade pga långa leveranstider eller vad det nu var.
Har frågat runt lite hos andra men svaren är allt från loja/ointresserade till direkt oseriösa. Förvånande och tråkigt... Tom på verk för över femtio. :roll:
Jeb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 mar 2010 19:04

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav TonyMontano 01 apr 2010 19:23

Göran skrev:Elpatronerna kommer tillbaka och nu från 150-1000 watt 12/24/48 volt.
Snart i din butik, eller hur man nu brukar säga. :P


sweet kanske kan lösa ens dumplast problem lite :)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav kenneth 01 apr 2010 20:02

Kommer du Göran att börja sälja elpatroner på webshopen? Pris och när kan du leverera??
Anväder min produserade el till att driva en cirkpump med inverter, men invertern drar väl oxå effekt?
Elpatronen har väl mindre effektfölust.
kenneth
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 feb 2010 15:42
Ort: Närpes FINLAND

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav Göran 02 apr 2010 17:57

Elpatronerna hinner jag nog inte få nästa vecka, men veckan efter.

Jeb, det är väl kanske så att uppgifterna om de mindre vindkraftverk som finns att köpa ofta är bristfällig. Anledningen till det är att de oftast är kinesiska och kineserna har sin egen syn på det hela. "Mycket bra kvalitet" är de uppgifter de lämnar, allt övrigt är av mindre betydelse, verkar de tycka. När jag själv köpte min Hummer följde det med en instruktions-DVD, men på filmen såg man bara en grävmaskin som grävde gropar för stagvajrar. Så var det under 9 minuter och 40 sekunder, sedan stod vindkraftverket plötsligt där och snurrade under 20 sekunder innan var filmen slut.

Jag ska se om jag kan få fram någon information om de tremetersverk jag har tillgång till nu.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav Göran 03 apr 2010 12:59

Black 1500 är vad jag kanske skulle rekommendera. Diametern är 2,7 eller 2,85 meter (olika uppgifter). Effekten 1500 watt anges vid 10,5 m/s, men vid anslutning till batterier får man ut mindre än hälften skulle jag tro, om man inte har en MPPT-regulator och en sådan bygger ju toca just nu. :wink:
Vid nätanslutning finns redan bra grejer för sådant, men bäst av allt är att det har mekanisk broms så det bör vara godkänt för Sverige.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav Jeb 04 apr 2010 08:06

Den verkar ramla precis inom mina funderingar för tillfället! :)
Eventuell prislapp, dryga tjugo?

Funderar mer och mer på nätanslutet faktiskt. Försökt läsa lite om BCI-2K som jag fastnat för, synpunkter?

Från början var detta tänkt som ett litet hobbyprojekt men ju mer man funderar desto mer börjar det likna en investering! :lol:
Nåja, ska börja med lite vindmätningar nu så får vi se om det är lönt. Känns som det ramlar iväg pengamässigt och då vill jag gärna ha så mycket på fötterna som möjligt! :wink:
Jeb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 mar 2010 19:04

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav Göran 05 apr 2010 11:18

Jag googlade på BCI-2K och fick fram bilder på en orm.
Prislappen ska jag kolla upp.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav Jeb 05 apr 2010 14:42

:shock: :mrgreen:
Felstavat av mig. Får skylla på att jag körde vänster pekfinger i en bänksåg för något halvår sedan och sen dess pekar det ner på B eller V när jag avser G!! :lol:
GCI-2K skulle det va. :wink:
Tillverkad av Ginlong. Såg den här inne först faktiskt, i denna tråd av Ulf Hansen:
viewtopic.php?f=3&t=1351&p=17685&hilit=ginlong#p17685

Men det kan ju vara en "orm" iaf, om man säger så... :wink:
Jeb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 mar 2010 19:04

Re: 3- 4m vindkraftsverk

Inläggav Göran 05 apr 2010 14:49

Ahhh... Det är ju nätväxelriktaren. Jag trodde det var ett vindkraftverk du menade.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Nästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster