Är det lönt - gårdsverk!

Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav BMK 25 mar 2010 00:39

Jag kollar lite på ett gårdsverk vertikalt V3 på ca 5kw och skulle gärna vilja veta vilka kringkostnader en hel anläggning kostar. Verket med en liten mast, kommer förmodligen att kosta ca 90 000kr. Men allt det andra vad kostar det? Elcentral, kabel, arbete, fundament etc.

I så fall blir placeringen på den högsta punkten i området på egen mark och ca 200 meter till huset.
Bild
Bild
BMK
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 mar 2010 23:06

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav BMK 28 mar 2010 19:23

Upp! Är det ingen som har synpunkter eller kunskap om detta? :?
Bild
BMK
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 mar 2010 23:06

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav Martin 28 mar 2010 19:35

90000:- låter mycket tycker jag för ett 5kW verk och 5kW är antagligen effekten vid märkvind. Antag att du har en mdelvind på 3,5 m/s då kommer du bara få ut några hundra watt i genomsnitt.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav Tompaiuppsala 28 mar 2010 19:35

Har du mätt vinden, tagit reda på förutsättningarna. Sånt avgör ju lönsamheten i verket.
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav BMK 29 mar 2010 17:28

Martin skrev:90000:- låter mycket tycker jag för ett 5kW verk och 5kW är antagligen effekten vid märkvind. Antag att du har en mdelvind på 3,5 m/s då kommer du bara få ut några hundra watt i genomsnitt.


De här utlovade 12-14 000kwh/år vid bra förhållanden, är det helt fel? Jag har inte mätt någon medelvind, men enligt vindkartan skall här blåsa mest i hela kommunen.
Bild
BMK
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 mar 2010 23:06

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav Tompaiuppsala 29 mar 2010 17:38

Kolla vad bra vindfärhållanden är coch vad vindkartan säger hos dig och på vilken höjd.
På fotot tycker jag förutsättningarna ser bra ut
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav BMK 29 mar 2010 19:51

Tompaiuppsala skrev:Kolla vad bra vindfärhållanden är coch vad vindkartan säger hos dig och på vilken höjd.
På fotot tycker jag förutsättningarna ser bra ut


Jag tror vindmätningar är gjorda på 50 meters höjd. Grannen har haft uppe ett vindmätartorn och det visade mest vind i hela kommunen. Arise windpower har prospekterat i området och på min mark hade de planerat in 2-3 verk på 2,0mw, men det hela sket sig eftersom militären har ett övningsfält i närheten och stoppade hela projektet.

Någon som vet hur stor strömförlusten blir på 200 meter?
Bild
BMK
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 mar 2010 23:06

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav deepforest 29 mar 2010 20:50

12-14000 kWh/år låter mycket om inte verket ger 5 kW vid 7-8 m/s, men de brukar uppge effekten vid 10-12 m/s.
Jag bor mycket bra till, sluttning från sjön i väster, inga träd och mitt verk blir 8 m i diameter med 16 m mast, jag räknar med ca 5 kW vid 8 m/s och hoppas på 10-12000 kWh/år :roll:
Förlusten beror på spänningen, strömmen, enfas/trefas, och grovlek på kabel.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav Göran 01 apr 2010 17:23

5 kW-verket kommer att få en diameter på 5 meter med 4 meter långa blad, så det kommer att svepa en yta på 20 kvadratmeter och enligt mina antaganden kommer det att ge 5 kW vid 12 m/s (målsättning 24% verkningsgrad vid nätanslutning med nätväxelriktare). Hur mycket du skulle få ut beror helt och hållet på de vindförhållanden du har och är din medelvind 5 m/s får du i snitt ut ca: 400 watt, eller strax därunder. Har du inte mer än 3 m/s handlar det bara om 100 watt. Detta är verkligheten, men köper du ett vindkraftverk där jag har ett finger med i spelet behöver du i alla fall inte vara rädd att bli lurad. Vindkraftverken kommer sedan att bli större och större, men först blir det "V3:an" med en diameter på 3 meter och en märkeffekt på 2 kW vid 12 m/s. Om vi når dit får vi se när mätningarna är gjorda. Blir vi nöjda med den maskinen skalar vi omgående upp till större modeller.

Även om jag är delägare i bolaget kan jag inte svara på alla frågor än. Det är full fart inom alla områden, men det är mycket som inte är klart. Priserna och vad som ingår har vi inte diskuterat än. Det finns väl vissa uppfattningar om var det landar och jag ska ner om några veckor och då får vi se vad vi kommer fram till.

Inom kort kommer för övrigt en nyemission att ske, bara som en liten upplysning för dem som tror att Windforce kommer att växa till en miljardindustri. :wink:
Det blir den svenska marknaden först, men sedan när tiden är mogen är det dags för export. Lars Linde är inte rädd för att tänka miljardaffärer och som komplement till hans solsterlingkraftverk ska nog det här bli bra. Herrarna i ledningen har goda erfarenheter av global affärsverksamhet, så som aktieägare i Windforce ser jag fram emot att framöver få pensionera mig på en solstol i Spanien. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav BMK 03 apr 2010 16:29

400 w vid 5 m/s.... Då blir det bara några glödlampor som kan vara tända! :wink:

Jag fick fram 14600 kwh/år om medelvinden är 5 m/s. Vår årsförbrukning ligger i samma härad... Nu har jag säkert räknat fel eftersom jag inte har en susning om el. :lol:
Bild
BMK
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 mar 2010 23:06

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav Göran 03 apr 2010 21:44

Jag får det till 3.500 kWh, så du behöver fyra stycken vindkraftverk. :wink:
Det blir 80 m2 svept yta vilket motsvarar ett verk med en diameter på ca: 10 meter.
Vindkraftverk lönar sig sällan, men snart kanske det kan göra det, det beror på elpriserna.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav BMK 04 apr 2010 17:43

Göran skrev:Vindkraftverk lönar sig sällan, men snart kanske det kan göra det, det beror på elpriserna.


Gäller det bara de mindre verken? Vid vindförhållanden 5-6 m/s i medelvind, hur stort verk i KW behöver jag då? Diametern på 10 m läste jag... Om vi är några grannar som går ihop och köper ett större, borde det väl ändå vara lönsamt, eller?
Bild
BMK
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 mar 2010 23:06

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav Göran 05 apr 2010 11:34

Vid 6 m/s får man ut 73% högre effekt än vid 5 m/s (vid 6,3 m/s är det 100% upp) så vinden är helt avgörande för den eventuella lönsamheten. Sedan hänger det även på elpriserna. Börjar de gå upp kan läget bli ett annat, men att mäta sina egna vindförhållanden är nog den bästa början man kan göra, då vet man exakt vad som lönar sig, eller inte.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav deepforest 05 apr 2010 13:54

att mäta sina egna vindförhållanden är nog den bästa början


Jag har mätt vinden i 2 år nu och fått skiftande uppgifter :shock: Medelvinden senaste året är mycket lägre än i fjol.
Jag vet inte vad det beror på, men en gissning är nog den kalla vintern.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Är det lönt - gårdsverk!

Inläggav Göran 05 apr 2010 14:26

deepforest, vilka siffror har du att redovisa?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Nästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst