Minisavonius

Minisavonius

Inläggav thure 04 aug 2007 16:14

Har 12st 8x5x3 Neo35 liggandes så funderar lite på om en savonius är på plats kanske.

Vad tror ni om storlek på rotorn för de där små magneterna? Tänkte göra en miniatyrpannkaksgenerator.

Är toknöjd om jag kan få en liten lampa att lysa :D
thure
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2007 09:29

Inläggav Micke 04 aug 2007 19:45

jag har tyvärr inga svar på dina frågor, men jag tycker det ska bli så spännande att höra om hur det går för dig!!!

själv har jag en 12-volts generator som jag ska försöka få att snurra. Just nu har jag sågat isär ett vantilationsrör som är ca 80 cm långt och 10 cm diameter. Men jag måste förbi Clas Ohlson innan jag kan fortsätta bygga. behöver snurrplattor m.m.

Lycka till!
Micke
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jun 2007 22:03

Inläggav Tompaiuppsala 04 aug 2007 20:23

Klart det går, absolut.

Montera magneterna på en rund skiva som du kan fästa i borrmaskinen. Linda lite koppartråd och håll spolen nära magneterna. Mät spänningen och uppskatta vartalet.

Det är bara att testa sig fram.

Min första var en glödlampa 3W som lyste med 8 st runda magneter 10*3 mm
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Göran 04 aug 2007 20:49

Kolla den här sidan. Där finns lite tips och byggbeskrivningar för små grejer.

http://www.picoturbine.com/
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav thure 05 aug 2007 13:59

Blir att tillverka en sån där med 1.5v fast med 6magneter och sen möjligen bygga till så det blir 2 magnetskivor.

Fast de skriver Magnetic wire.. Hoppas det är vanlig koppartråd de menar??
thure
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2007 09:29

Inläggav thure 05 aug 2007 21:08

Gjorde en ny platta fast med Hårddiskmagneter som jag dela på mitten.

Skulle vilja få ut strax över 1.5v men verkar ha misslyckats med lindningen eller något och fick bara ut 0.25 :roll:

Körde 100varv runt en mindre spritopenna(5-10mm i diameter). 0.3mm tråd. Ska prova köra med 0.6 i veckan och se om jag får up volten något.
thure
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2007 09:29

Inläggav Göran 06 aug 2007 12:41

Ja, det är lackisolerad koppartråd (lindningstråd) som man använder.

Diametern på tråden påverkar inte spänningen, den påverkas bara av antalet lindningsvarv. Diametern bestämmer vilken ström spolen ger.

Att du inte får upp spänningen beror på att du lindat för små spolar. En tumregel är att hålet i spolen ska vara lika stort som magneten. En halv hårddiskmagnet är betydligt större än 5 x 10 mm, så hela dina spolar kommer att dränkas i ett magnetfält i en riktning. Du måste ha en sydpol under ena "benet" på spolen och en nord under det andra, så att strömmen drivs runt i spolen, annars kommer krafterna att motverka varandra (tumme, pek- och långfingerregeln) och ström och spänning blir noll. De 0,25 volt du ser alstras nog i det ögonblick när magneten är på väg in under spolen och bara påverkar ena halvan av den, sedan nollas spänningen innan du fått någon sprutt på den. Perioderna med noll spänning blir lång när en stor magnet ska gå under en liten spole och eftersom det här är växelström och instrumentet visar RMS-värde, blir värdet (spänningen) lågt med så långa perioder där spänningen är noll.

Gör så här istället. :P

Bild
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav thure 07 aug 2007 14:42

Göran skrev:Ja, det är lackisolerad koppartråd (lindningstråd) som man använder.

Diametern på tråden påverkar inte spänningen, den påverkas bara av antalet lindningsvarv. Diametern bestämmer vilken ström spolen ger.

Att du inte får upp spänningen beror på att du lindat för små spolar. En tumregel är att hålet i spolen ska vara lika stort som magneten. En halv hårddiskmagnet är betydligt större än 5 x 10 mm, så hela dina spolar kommer att dränkas i ett magnetfält i en riktning. Du måste ha en sydpol under ena "benet" på spolen och en nord under det andra, så att strömmen drivs runt i spolen, annars kommer krafterna att motverka varandra (tumme, pek- och långfingerregeln) och ström och spänning blir noll. De 0,25 volt du ser alstras nog i det ögonblick när magneten är på väg in under spolen och bara påverkar ena halvan av den, sedan nollas spänningen innan du fått någon sprutt på den. Perioderna med noll spänning blir lång när en stor magnet ska gå under en liten spole och eftersom det här är växelström och instrumentet visar RMS-värde, blir värdet (spänningen) lågt med så långa perioder där spänningen är noll.

Gör så här istället. :P

Bild


Tackar för ett klockrent svar!
thure
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2007 09:29

Inläggav thure 08 aug 2007 18:07

Tackar fick up volten till 1.5-1.6 ungefär dock så lindade jag bara 1 spole. :D

Antar jag kan göra 4st sånna spolar och seriekoppla dem, får jag up volten ytterligare då?
thure
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2007 09:29

Inläggav Göran 08 aug 2007 20:44

Ja, spänningen blir fyra gånger så hög då.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav thure 12 aug 2007 10:24

Vad är då fördelen med en 3fas ykoppling om jag bara kan seriekoppla 8st och få mina 12volt?
thure
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2007 09:29

Under El & VVS finns svar

Inläggav Tompaiuppsala 12 aug 2007 12:46

...statorlindning

men även under y och d koppling finns det information

:)
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Göran 13 aug 2007 12:45

Spänningens medelvärde blir högre ju fler faser man har. Resistansen blir även lägre så generatorn ger högre ström med samma mängd koppartråd, men eftersom du gör en liten generator med låg effekt så funkar det säkert lika bra. Fördelen uppstår nog snarare när man vill få ut så stor effekt som möjligt ur en generator med små mått.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron