Övrigt

Övrigt

Inläggav Ib-Arne 20 feb 2010 20:14

Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Övrigt

Inläggav Raptor50 23 feb 2010 18:25

Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Övrigt

Inläggav Raptor50 23 feb 2010 18:34

Jisses...
Jag sitter å bläddrar lite runt och får öga på denna..

V-342, "Höga torn för vindkraftverk"
Finansierig: 256 ksek kontant från Vindforsk III

Beskrivning:
Med högre torn enligt teknik som tillåter vägtransport finns det förutsättningar att göra vindkraft på land mer ekonomisk. Detta gäller särskilt i skogsterräng, där den höga markskrovligheten gör att vindtillgången tilltar kraftigt med höjden. En beräkning görs av materialmängder och kostnader för höga torn för vindkraftverk i storlekarna 3 MW/100 m och 5 MW/125 m turbindiameter. Arbetet inriktas mot torn i höjder mellan 100 och 175 m och i utförande som stålskal med svetsade eller skruvade förbindningar, förspänd betong, hybrider av betong och stål, olika typer av fackverk samt limträ. Arbetet avslutas med översiktlig bedömning av energikostnaden (investering/produktion) för de olika alternativen.

Dom har altså fått 256 tusen för att forska på detta....
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Övrigt

Inläggav Ib-Arne 21 mar 2010 20:10

Vindstilla för dansk vindkraft
Dansk vindkraft är i kris. Samtidigt vill två nya svenska vindkraftoperatörer in på börsen, skriver VA-börs.

I Danmark, vindkraftens hemland, brottas flera av de ledande vindkraftoperatörerna med stora ekonomiska problem, skriver VA-börs. Danska Scan Energy, en av Europas största oberoende producenter av förnyelsebar energi, har efter en misslyckad börsnotering strax före jul hamnat nära konkursens rand. Enligt uppgifter i danska media är Scan Energys likviditet så pass pressad att bolaget kämpar för att överhuvudtaget kunna betala ut löner till de anställda. Det har även lämnats in en konkursansökan mot bolaget.

Scan Energy skulle i december ifjol ha noterats på tyska Frankfurtbörsen. Trots att introduktionskursen sänktes från spannet 9-13 euro till 8 euro misslyckades introduktionen och bolaget blev utan nytt kapital. En annan dansk vindkraftoperatörer, Green Wind Energy, som är noterat på Köpenhamnsbörsen tvingades så sent som i februari i år att vinstvarna.

Den danska vindkraftmarknaden är mycket fragmenterad med få spelare i toppen. Scan Energy är den största oberoende vindkraftoperatören vid sidan av energijättarna Dong Energy och Vattenfall. Scan Energy har netto 369 MW installerad kapacitet i Danmark och på kontinenten. Näst därefter kommer Green Wind Energy på 76 MW och Greentech på 75 MW installerad kapacitet. Därefter finns många mindre spelare.

I dagarna går tiden ut för att teckna aktier i de nya, svenska vindkraftoperatörerna O2 och Arise, som är på väg mot Stockholmsbörsen
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster