Neomagnetfråga

Neomagnetfråga

Inläggav Sundvik 11 feb 2010 12:18

Kan någon säga om det i praktiken är någon skillnad på N35 och N42. Skillnaden i Tesla är väl ca 10 %, ger då N42 10 % mera spänning än N35. Har någon erfarenhet av att köpa från Supermagnete.de ?
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar....
Sundvik
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2009 10:58
Ort: Korsholm, Finland

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Oscar-sand 11 feb 2010 17:20

Jag har för mig att de är ganska dyra ett exempel http://www.supermagnete.de/eng/Q-50-25-10-LN. de kostar ca 53kr st om du beställer 24st men om du köper av mig kostar de 45.5kr st.
Användarvisningsbild
Oscar-sand
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 20 aug 2009 19:30

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Tompaiuppsala 11 feb 2010 21:22

...sen finns ju Solbergavind och Magnetfabriken i Hallstahammar också
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Jernet 11 feb 2010 21:46

Sundvik skrev:Kan någon säga om det i praktiken är någon skillnad på N35 och N42. Skillnaden i Tesla är väl ca 10 %, ger då N42 10 % mera spänning än N35. Har någon erfarenhet av att köpa från Supermagnete.de ?


Varför ska du köpa där ifrån när det är billigare att köpa i sverige?
Jernet
 

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Sundvik 12 feb 2010 11:09

Jag har för mig att de är ganska dyra ett exempel http://www.supermagnete.de/eng/Q-50-25-10-LN. de kostar ca 53kr st om du beställer 24st men om du köper av mig kostar de 45.5kr st.


Har du nå´t i lager då?


Varför ska du köpa där ifrån när det är billigare att köpa i sverige?


Jag har hittills använt runda magneter men börjar nu fundera på fyrkantiga, 40x20x10 mm. Solberga har 5 mm i lager och priset är 2,39 euro för minst 20 st N35 kvalitet. 2 magneter kostar alltså 4,78 euro. Supermagnete.de tar 4,15 för 10 mm av kvalitet N42 + frakt 9 euro. Eftersom jag bor i Finland så blir frakten från Solberga långt över 9 euro. Jag har dessutom mailat dem en förfrågan men inte fått svar ännu.
Nu tror jag knappast att jag köper från Tyskland eftersom en firma här i Finland gick ner till samma pris som Supermagnete.de när jag konfronterade dem lite med tyskarnas priser, dock är det så att de finska magneterna är N35 och tyskarnas N42, därför vill jag veta hur stor skillnaden är i praktiken.
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar....
Sundvik
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2009 10:58
Ort: Korsholm, Finland

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Oscar-sand 12 feb 2010 17:06

Sundvik skrev:
Jag har för mig att de är ganska dyra ett exempel http://www.supermagnete.de/eng/Q-50-25-10-LN. de kostar ca 53kr st om du beställer 24st men om du köper av mig kostar de 45.5kr st.


Har du nå´t i lager då?


Varför ska du köpa där ifrån när det är billigare att köpa i sverige?


Jag har hittills använt runda magneter men börjar nu fundera på fyrkantiga, 40x20x10 mm. Solberga har 5 mm i lager och priset är 2,39 euro för minst 20 st N35 kvalitet. 2 magneter kostar alltså 4,78 euro. Supermagnete.de tar 4,15 för 10 mm av kvalitet N42 + frakt 9 euro. Eftersom jag bor i Finland så blir frakten från Solberga långt över 9 euro. Jag har dessutom mailat dem en förfrågan men inte fått svar ännu.
Nu tror jag knappast att jag köper från Tyskland eftersom en firma här i Finland gick ner till samma pris som Supermagnete.de när jag konfronterade dem lite med tyskarnas priser, dock är det så att de finska magneterna är N35 och tyskarnas N42, därför vill jag veta hur stor skillnaden är i praktiken.



Nej. Kineserna firar deras nyår så det är stängt på den fabriken ( slutar 19 februari).
Ett tips är att vänta med att köpa magneter. För att priserna på neodym har stigit väldigt mycket. Så det kan bli billigare om du väntar. Men köp inte av mig om du inte vill vänta ca 1 och en halv månad. För annars är det väldigt svårt att hålla nere priserna. Det tillkommer en avgift på 650kr för att det ska gå snabbare. Efter 19 februari tar det ca 2 veckor för dig att få dem. Men som sakt jag skulle vänta med att köpa och göra det så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
Oscar-sand
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 20 aug 2009 19:30

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Martin 12 feb 2010 21:22

Sundvik skrev:Kan någon säga om det i praktiken är någon skillnad på N35 och N42. Skillnaden i Tesla är väl ca 10 %, ger då N42 10 % mera spänning än N35. Har någon erfarenhet av att köpa från Supermagnete.de ?


Ja, det är skillnad. När otherpower gick från N35 till N42 så kunde de ta bort några lindningsvarv. Jag kommer inte ihåg om det var exakt 10% färre varv men ungefär skulle jag tro.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Sundvik 13 feb 2010 09:42

Oscar-sand skrev:
Ett tips är att vänta med att köpa magneter. För att priserna på neodym har stigit väldigt mycket. Så det kan bli billigare om du väntar.

Menar du att priserna just nu är så höga att de inte stiger mera utan sjunker?
Utan att nu kolla på deras hemsida vill jag minnas att Solbergas nya modeller med hål verkade förmånligare än de gamla modellerna räknat per material.

En annan sak som jag funderat över angående generatorkalkylatorn under "Bygga själv" fliken (är det Göran som ligger bakom den kanske) , nog måste det väl ha en stor betydelse hur tjock en magnet är för generatorns effekt, jag hittar ingen sätt att lägga in den parametern i kalkyleringen. Eller ger en tjockare magnet endast möjlighet att ha ett större luftgap?
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar....
Sundvik
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2009 10:58
Ort: Korsholm, Finland

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Göran 13 feb 2010 12:33

Ja Sundvik, det är jag som gjort kalkylatorn och den är långt ifrån perfekt.
Ca: 0,5 Tesla förutsätter ett gap mellan magneterna som är lika stort som magneternas tjocklek tillsammans och beräknat på den tiden man nästan uteslutande använde N35. Kalkylatorn tar ingen hänsyn till magneternas kvalitet om de är N35, N42, N50, eller något annat, den ger bara en uppskattning av antalet lindningsvarv, om de exempelvis ska ligga runt 40, eller 100. Diametern på tråden blir också mindre än vad man kan, eller bör använda. Jag har börjat göra nya kalkylatorer som ska bli lite bättre än de som finns nu.

Solbergavind´s tårtbitsformade magneter med hål i är bara 8 mm tjocka, men trots det krävs det färre antal lindningsvarv än vad det gör med de 10 mm tjocka blockmagneterna 46 x 30 mm. Med dem kan man göra generatorn lite mindre, annars har det ingen betydelse.
Ska du bygga ett vindkraftverk rekommenderar jag Hugh Piggot´s bok "A wind turbine recipe book". Där finns väldigt bra byggbeskrivningar av vindkraftverk i olika storlekar. Jag har den inte själv till försäljning eftersom jag håller på med en svensk översättning av den, men det går sakta för tiden vill inte räcka till.

Vilken storlek på vindkraftverket ska du bygga?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Oscar-sand 13 feb 2010 15:04

Sundvik skrev:
Oscar-sand skrev:
Ett tips är att vänta med att köpa magneter. För att priserna på neodym har stigit väldigt mycket. Så det kan bli billigare om du väntar.

Menar du att priserna just nu är så höga att de inte stiger mera utan sjunker?
Utan att nu kolla på deras hemsida vill jag minnas att Solbergas nya modeller med hål verkade förmånligare än de gamla modellerna räknat per material.

En annan sak som jag funderat över angående generatorkalkylatorn under "Bygga själv" fliken (är det Göran som ligger bakom den kanske) , nog måste det väl ha en stor betydelse hur tjock en magnet är för generatorns effekt, jag hittar ingen sätt att lägga in den parametern i kalkyleringen. Eller ger en tjockare magnet endast möjlighet att ha ett större luftgap?


Det är min gissning!
Priset för mig har stigit ca 10kr per magnet( 40H 50x25x12mm).
Användarvisningsbild
Oscar-sand
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 20 aug 2009 19:30

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Sundvik 15 feb 2010 11:32

Göran skrev:
Vilken storlek på vindkraftverket ska du bygga?

Eftersom jag är nybörjare har jag börjat smått och dessutom börjat med generatorn enligt vad material som funnits tillgängligt, 24 st runda 20x5 mm N35 använder jag och statorn gjöt jag i lördags i polyester. Vingarna tillverkas senare efter behov av plaströr. Det går dessutom ganska långsamt eftersom det är en helghobby.
Trots att jag är långtifrån färdig med första generatorn har jag inte kunnat låta bli att planera nästa, tänkte först använda 40x20x10 men efter att Solberga börjat ha 46x30x10 och dessutom förmånligare så lutar det nog åt dessa.
det finns inga dumma frågor, bara dumma svar....
Sundvik
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2009 10:58
Ort: Korsholm, Finland

Re: Neomagnetfråga

Inläggav Göran 15 feb 2010 13:44

Ok! 5 mm tjocka magneter tillåter inte mycket mer än en ostskiva till stator, men 46 x 30 x 10 mm blir lättare när du kommer dit.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron