Oljetank

Oljetank

Inläggav mixter 15 jul 2007 23:31

Jag var nere hos grannen (han med alla prylar på tomten) Han har en 3 m3 oljetank. En rund sådan om man klyver den på längden o svetsar ihop det hela till en savoniusrotor. Vilken idiot man är, som om man inte hade nog att fundera på redan , men tanken lockar. Hmmm :?
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Inläggav Göran 17 jul 2007 15:51

Gör det, mixter, såga isär den och bygg en savoniusrotor. Det vore intressant att få se ett sådant bygge i detalj. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav PowerMizer 18 jul 2007 02:13

Om du bara inte försakar familjen eller nått annat viktigt så vore det kul att se hur det blir med en sån Savonius! Borde ge en hel del!!

Go for it!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

såga

Inläggav Tompaiuppsala 19 jul 2007 22:58

Allt som kan skapa el mijövänligt är intressant. Det ska vara hemmanygge också förstås.



Såga itu tanken!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Karro 31 jul 2007 21:30

Jag har en fyrkantig, som står i källaren och bara tar plats. Hade väl tänkt att skära ner den. Ja det låter ju fint, men jag har aldrig skurit i metall och vet nog inte om jag vågar. Speciellt som jag är otursdrabbad och även omöjliga eller sällsynta saker ofta händer mig. Fast det finns ju en hel massa plåt i den som man kanske kan använda till något.
Är det någon som vet hur man skär ner en oljetank?
Jag har syrgas och gas och brännare.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Inläggav Göran 31 jul 2007 21:43

Att skära i oljetankar låter farligt. Den bör nog fyllas med något innan man sätter lågan i den, men jag kan inget om sådant. Jag springer om någon börjar vifta med svetsen i närheten av tankar. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav mixter 31 jul 2007 22:56

:D Hej det är ganska ofarligt att skära i en oljetank, man tar bort mannluckan o tömmer så mycket man kan innan.sedan suger man upp sista med sågspån o eldar upp det hela i pannan om man har den kvar. Visst brinner det lite o ryker en hel del om man kör med plasman eller gas . Man bör inte göra det innomhus, då är det lämpligast med en tigersåg eller en nibbler. :) Jag har sågat ner många tankar.
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Inläggav tompas11 31 jul 2007 23:11

Att använda skärbrännare eller vinkelslip för att kapa ner en oljetank är inget att rekommendera. Detta för att om det finns gaser kvar i tanken så kan det bli en explosion som heter duga.

Sug upp så mycket olja som möjligt och använd sågspån eller absol för att få tanken ren från olja och slam, vädra därefter ur den ordentligt. Använd sedan en tigersåg eller nibbler modell grövre, för att kapa upp den i lämpliga hanterbara bitar. Använder du tigersåg så satsa på blad av hög kvalitet annars lär du få byta blad titt som tätt.
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Inläggav PowerMizer 01 aug 2007 00:45

När jag kastade ut en tank (plåtarna står här hemma :D ) så gjorde jag som grabbarna sagt, men skurade ur den med såpa (tips från rörmockaren som även tyckte att såpan skulle vara Grumme grönsåpa. Varför!?) när den var torr. Sedan kastade jag ner slangen från dammsugaren som fick blåsa under tiden jag kapade med vinkelslipen. Jag gjorde ett hål på ca 30 cm i diameter nertill med tigersågen först bara för att öka luftflödet lite mera..

Bevisligen small inte tanken, men jag råder er att ta det lungt med skärande innan den är ren invändigt. Sen tror jag det är jätteviktigt med luftväxling i tanken!

Ha D!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav tompas11 01 aug 2007 13:09

Grumme grönsåpa - det skulle väl vara miljövänligt kan man tänka. :)

Ja det är viktigt att ventilera ur tanken ordentligt. Bra tips det där med dammsugaren. :D
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Inläggav mixter 01 aug 2007 23:03

Använd damsugaren bara till att blåsa med, för alla som har studerat en vanlig damsugare vet att luften kyler motorn. En damsugare är rena gnistmaskinen Jag vet en kille som sprängde sin damsugare med radar och han är nog inte den första. Men det funkar. :D
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Inläggav PowerMizer 02 aug 2007 02:33

Ja... ehh.. Asså... BLÅSA med den, d.v.s. den suger uteluft och kyler motorn och blåser _sen_ in det i tanken där det eventuellt är brännbar gasblandning. Kanske luddade till det lite!?

Ååååhhhh... Trodde du menade en radaranläggning!!! :lol: Sånt är ju spännande, mera spännande än insektsgift! 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav mixter 02 aug 2007 21:16

:D jaa naturligtvis, jag tänkte på att om någon gör tvärtom suger i stället för att blåsa då kan det bli en obehaglig överaskning :lol: .
Ja han hade sugit upp en massa getingar och kom på en sån PANG ide :lol: . Ingen kom till skada ( Förutom dammsugaren)
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Inläggav thure 12 aug 2007 10:57

Inte för att förstöra era drömmar..

Men är det inte bättre att tvätta tanken Isolera och använda en 1000wats elpatron och värma vattnet med?? det blir en fin ackumulatortank för radiatorsystemet.

Givetvis ska kraften komma från en vindsnurra ;)
thure
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2007 09:29

Inläggav PowerMizer 12 aug 2007 22:01

Hej!

Ackumulator-idén är inte dum (eller ny)!

Enda baksidan är att man måste ha ett trycklöst system där man pumpar vatten från tanken till elementen och sen tillbaks till tanken. Vattnet i elementen "hänger" (undertryck) med andra ord när pumpen stannat.

Om tankens topp är något högre än pannan så kan den samtidigt agera expansionskärl.

Glöm inte att svetsa in solslingor och andra anslutningar, kanske varmvattenslinga och sånt också!?

Men en 1000 W elpatron??? :shock: Det tar ca 8 DAGAR att värma 3000 liter vatten från 40 - 95 grader med en sån, och då är INTE förlusterna inräknade.
Med 35 kW elpatron tar det ändå 5,5 timmar (ca: 230 kr)..

Näe, hugg ved och elda! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Nästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster