Grejer för automation

Grejer för automation

Inläggav nordkvasen 16 jan 2010 18:06

Hej jag har kommit över en air-x 400w på ebay för bara 2000 kr, jag inbillar mig att det är ett kap.
I alla fall så ska det driva en liten server som kräver ca 20W.

Jag undrar vad det är jag behöver ytterligare för grejer för at koppla ihop det på bästa sätt.

Måste jag ha någon batteriladdare emellan vindkraftverket och batterierna ? Jag hade tänkt använda 2 st 12V 70Ah bilbatterier.

Jag skulle också vilja ha någonting som hindrar strömen från batteriet tills batteriet är så passa laddat att det orkar driva ordentligt. Ifall det inte blåst något på några dagar typ. Nånting som släpper på strömen när den känner av hur laddat batteriet är.

Kan jag ha hur många batterier som hälst ?
Användarvisningsbild
nordkvasen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jan 2010 00:36
Ort: Sågmyra

Re: Grejer för automation

Inläggav Tompaiuppsala 16 jan 2010 18:19

nordkvasen skrev:Jag skulle också vilja ha någonting som hindrar strömen från batteriet tills batteriet är så passa laddat att det orkar driva ordentligt. Ifall det inte blåst något på några dagar typ. Nånting som släpper på strömen när den känner av hur laddat batteriet är.


För att förhindra utladdning finns på Biltema denna för 99.90 kr.
Sök på batteriskydd.

Bilbatteriskydd
För 12 V cigarettändaruttag. Stryper automatiskt strömtillförseln till den anslutna apparaten när batterispänningen hotar att bli för låg. Detta försäkrar att det alltid finns tillräckligt med ström kvar i batteriet för att kunna starta bilen. Inspänning: 12 V. Ansluten spänning: 12,5 V ± 0,3 V. Strypspänning: 11,2 V ± 0,3 V. Max. driftström: 10 A.
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Grejer för automation

Inläggav nordkvasen 16 jan 2010 20:21

Vad sjyst.
Fast jag skulle vilja ha det åt andra hållet också, att när det väl gått så långt att batteriet är för dåligt så vill jag att det laddar upp sig med lite buffert innan den släpper till ström till datorn igen.
Användarvisningsbild
nordkvasen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jan 2010 00:36
Ort: Sågmyra

Re: Grejer för automation

Inläggav Tompaiuppsala 16 jan 2010 20:54

nordkvasen skrev:Vad sjyst.
Fast jag skulle vilja ha det åt andra hållet också, att när det väl gått så långt att batteriet är för dåligt så vill jag att det laddar upp sig med lite buffert innan den släpper till ström till datorn igen.


i den andra änden sätter du en regulator som styr när vindgeneratorn ska ladda batteriet eller avbryta laddningen.
Olika typer hittar du här i webshopen.
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Grejer för automation

Inläggav nordkvasen 17 jan 2010 01:44

Olika typer hittar du här i webshopen.


Jag kollade regulatorerna, det står att dom är till solpaneler. Spelar det nån roll ?
Användarvisningsbild
nordkvasen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jan 2010 00:36
Ort: Sågmyra

Re: Grejer för automation

Inläggav Karro 17 jan 2010 04:57

Jag tror Air-X har inbyggd regulator och kan kopplas direkt mot batterierna.

Ett "bilbatteriskydd" är nog en bra idé. Inte för att det ska gå att starta bilen, men väl för att skydda batterierna från djupurladdning. Det är nämligen det som tär mest på batterierna.

Det är inte helt problemfritt att driva en server som drar 20W om den ska gå dygnet runt. Blåser det konstant varje dag, är det inte mycket problem, men de perioder det inte gör det är när problemen kommer. Om servern drar 2A och du kan ta ut 70Ah (50%) ur dina batterier, är det bara att dividera och få att det hela fungerar 35 timmar utan laddning. Tar du ut mer, så tar dina bilbatterier slut väldigt fort. Bilbatterier tål inte den här typen av driftsförhållanden och man kan inte räkna med att de håller mer än typ ett år.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Grejer för automation

Inläggav nordkvasen 17 jan 2010 11:20

Attans då ...
Jag ska göra ett försök i alla fall. Det är ett gansak blåsigt område högt upp i fjällen.
Med en mast strax över trätopparna uppe på kullen där stugan står, så kommer generatorn ligga på 700 m över havet.

Blir det bättre med 4 batterier kanske?
Användarvisningsbild
nordkvasen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jan 2010 00:36
Ort: Sågmyra

Re: Grejer för automation

Inläggav Göran 19 jan 2010 14:24

Ja, det är som Karro säger, Air-X har inbyggd regulator. Ett djupurladdningsskydd är nog att rekommendera annars är det nog lätt hänt att man laddar ut dem mer än de tål. Legoelektronik har djupurladdningsskydd, annars kan en solcellsregulator också användas.
Jag fick också ett schema på ett djupruladdningsskydd som ska vara strömsnålt och klara 80 ampere, så att det även kan kopplas mellan växelriktare (upp till 500 watt) och batteri. Man ska tydligen även kunna lägga dit fler komponenter så att det klarar ännu högre strömmar. Jag ska höra med han som ritat det om det är ok att lägga ut här.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Grejer för automation

Inläggav nordkvasen 21 jan 2010 00:01

Jag ska höra med han som ritat det om det är ok att lägga ut här.


Sweet :)
Användarvisningsbild
nordkvasen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jan 2010 00:36
Ort: Sågmyra

Re: Grejer för automation

Inläggav Raptor50 23 jan 2010 10:03

nordkvasen skrev:Hej jag har kommit över en air-x 400w på ebay för bara 2000 kr, jag inbillar mig att det är ett kap.

Måste jag ha någon batteriladdare emellan vindkraftverket och batterierna ? Jag hade tänkt använda 2 st 12V 70Ah bilbatterier.

Kan jag ha hur många batterier som hälst ?


För att svara lite på denna..
2000 är ju rätt billigt om den funkar som den skall. Dom brukar ligga på allt från 6500 och uppåt..

Om du skall använda en annan laddregulator än den som är inbyggt i Air-X'n så måste du justera den skruven som sitter på sidan av fenan bak helt (nu kommer jag inte ihåg om det var vänster eller höger) till den ena sidan..

Det som southwest vindpower säger om batteribanken denna generatoren SKALL ha, är minimum 400Ah batteribank.. Om den har mindre än detta så vill regulatoren känna av att batterierna är full laddade före dom värkligen är det.. (Under varig hög vind).

Jag vet inte om du kan ha hur många batterier som helst, men tyvärr lite fler än vad du tänker ha..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Grejer för automation

Inläggav nordkvasen 23 jan 2010 11:31

Det som southwest vindpower säger om batteribanken denna generatoren SKALL ha, är minimum 400Ah batteribank..


Det där var ju faktiskt en positiv nyhet. Jag kan dock se hur lusentapparna flyger sin kos, men vad gör man inte för att mäta lite temperatur ute i bushen.
Användarvisningsbild
nordkvasen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jan 2010 00:36
Ort: Sågmyra

Re: Grejer för automation

Inläggav Raptor50 06 feb 2010 00:49

Den inbyggda Regulatoren funkar faktisk rätt bra om någon inte har varit å skruvad på den...
Men det som sägs om Air-x 400 är at den producerar 400Watt vid 12 m/s.. Om jag inte kommer ihåg helt fel.. Men här är et lite utdrag från Southwest :
Air-x.jpg
Air-x.jpg (57.5 KB) Visad 6859 gånger

Monthly Energy: 38 kWh/mo at 12 mph (5.4 m/s)
Rotor Diameter: 46 in (1.15 m)
Voltage:12, 24, and 48 VDC
Turbine Controller:Built-in
Warranty:3 year limited warranty
Survival Wind Speed 110 mph (49.2 m/s)
Rated Power 400 watts at 28 mph (12.5 m/s) (ja ja... 12,5meter i sekunden då... )

För dom som vill veta mer om denna så kan man kolla denna http://www.windenergy.com/documents/spec_sheets/3-CMLT-1339-01_Air_X_Spec.pdf
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster