Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav Göran 07 nov 2009 18:16

Här är min lista över tre av nästa års mest intressanta svensktillverkade vindkraftverk och vad de kan tänkas producera inom ramarna för bygglovsfritt, alltså max 3 meter turbindiameter. Det här är inte bara en kvalificerad gissning, det är ett experttips. :wink:

Högst effekt vid 12 m/s
1:a EnergyTower - 3,5 kW (vertikalaxlat torn)
2:a Windforce - 2,3 kW (H-rotor)
3:a 24 volt - 2 kW (Snabblöpare)
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav Sven-Åke 07 nov 2009 18:45

Hej Göran

Ska bli kul att se om någon klarar utmaningen, vi slutade tillverka vårt lilla 2,2kW verk på grund av dålig lönsamhet, för oss...
Turbinen var 3,5m och verket i Laholm levererade 2,4kW i snitt med toppar på 2,7kW vid en vind på 10-15m/s men turbinen var som sagt då 3,5m

Själv tror jag på snabblöparen och vertikalsnurran med rätt styrning, Energy tower tror jag bara är en ren bluff, läste ett reportage att "Energy tower gillar hög vind det ger 1440kW redan vid 14-15 m/s" då visades bilder på verket när det var monterat på ett släp.

Sven-Åke
Sven-Åke
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 apr 2009 17:14
Ort: Kristianstad

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav TonyMontano 07 nov 2009 21:31

Då jag själv är mer för snabblöpare så säger jag att de blir 3:an :) sen så kan jag ju hoppas på att alla klara det bra, vi behöver små verk som ger hög effekt! men ET tycker jag själv inte är något snygg med ett torn som lutar, men jag tror ändå inte att dom luras dock kanske dom beräknar något fel :P men ger den effekt så vist! H-rotorn är ju ett intressant altenativ som kan slå ut snabblöpan men jag tror ändå mer på 3:an ännu :P
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav Sven-Åke 07 nov 2009 21:55

Ja snabblöparen vinner, men vertikalverken har sitt segment
Sven-Åke
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 apr 2009 17:14
Ort: Kristianstad

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav Göran 07 nov 2009 23:19

Ja, visst måste man upp i storlek om man ska tjäna pengar, Sven-Åke, men bygglovsfria modeller är ändå intressanta för folk. Visst torde också snabblöparen ha högst verkningsgrad sett till svept area, men H-rotorn sveper även hörnen och det ger 27% extra area och EnergyTower kan ju med sin konstruktion svepa väldigt stor area. Att EnergyTower gillar hög vind ska nog tolkas som att det klarar hög vind, men det funkar även vid 3 m/s. En poäng hos EnergyTower är att det kan ha vilket utseende som helst.

När det gäller snabblöparen och H-rotorn är jag inte så säker på att snabblöparen vinner. H-rotorn levererar effekt över vad jag trodde att den skulle göra och den fungerar förvånansvärt bra i tubulent vind nära marken.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav TonyMontano 07 nov 2009 23:53

h rotorn är ju en fördel kanske i villa områden då man inte vill ha för hög mast! så de kan ju vinna på folk som har lust att ha den närmare marken!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav Sven-Åke 08 nov 2009 08:14

Hej Göran

Visst ska det finnas bygglovs fria verk det finns mängder med kunder som efter frågar dem, men för vår del tar dom för mycket resurser, dessa små verk monterar ju ofta kunden själv och då blir det ibland lite fel, detta drar med sig telefon samtal och ibland reparationer.
Vi börjar på 5,5kW idag och testar 30kW verket om ca: två till tre veckor, detta tar tid men om allt blir bra ger det mer klirr i kassan både för oss och kunden.
Det finns rätt många tillverkare i 100W till 2kW segmentet så nog finns det verk att välja på, vertikal verken passa bra i tätbebyggda områden och kommer därför att synas mer och mer.

Sven-Åke
Sven-Åke
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 apr 2009 17:14
Ort: Kristianstad

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav Göran 08 nov 2009 13:04

Ja, det är sant att det är mycket jobb utan förtjänst med de små vindkraftverken, men jag håller på för att det är kul. De vertikalaxlade har säkert en marknad i tätbebygda områden, men också på platser där man inte kan få upp någon högre mast.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav McB 08 nov 2009 22:43

Hur mycket skiljer underhållet på små verk? Om vi nu tar dom som nämts tidigare i tråden.
Vilket kräver mest kontra minst?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav Oscar-sand 09 nov 2009 09:55

HAWT har ju generatorn där uppe så den kräver ju mer på det viset
Användarvisningsbild
Oscar-sand
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 20 aug 2009 19:30

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav TonyMontano 09 nov 2009 15:02

bror ju på lite hur bra konstruktion du har och vad du använt dig av för material :P :D
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Bygglovsfria vindkraftverk med högst effekt - Vem vinner?

Inläggav KennethE 09 nov 2009 15:20

Ingen som funderat på att sätta en VAWT på en mast men generatorn längst ner och en axel emellan?

Man behöver då antagligen någon form av lager i båda ändarna av axeln, där nere skulle jag kunna tänka mig en kula som vilar i gropar med en markant större radie än kulans. Alltså en sorts spetslager ungefär som i äldre rubinlager i små klockor. Hård metall krävs i alla ytorna och bra smörjning, men det bör ge väldigt låg friktion. Ett alternativ är lager från framgaffel eller vevlager från en gammal cykel.

Speciellt skulle det vara en fördel på en experimentell anläggning där det är generatorn och elektroniken man experimenterar med.

En HAWT skulle kunna ha en vinkelväxel och vertikal axel enligt ovan, då slipper man oroa sig för att sladden skall tvinnas. En förutsättning då är att man hittar någon bra och billig färdig vinkelväxel med låg friktion och lagom storlek. Jag tror inte att t.ex. en bakaxel till bil skulle vara något bra alternativ annat än till mycket stora anläggningar. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron