Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav XRV Freddan 03 jul 2009 10:50

Någon som provat den galna iden att sätta ett litet <400W verk uppe i en trädtopp?
Man kapar av sista biten och sätter en liten mast som man fäster det lilla verket på.

/Fredrik
Bilagor
träd.jpg
Lämpliga objekt för en galen ide
träd.jpg (150.98 KB) Visad 5783 gånger
XRV Freddan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 okt 2008 21:52

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav TonyMontano 03 jul 2009 11:45

jag ska göra de! men ska först bygga klart verket ;) sen blir de att fixa trädet som den ska vara på! kommer nog att ha en ca 4m rör eller dylikt vid toppen av trädet! men man måste ju ha ett träd som står stadigt! annars förlorar man effekt skulle jag tro!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav Sverre V 03 jul 2009 12:11

Crazy ? Ja !!

Har du tenkt på følgende:
Som en tommelfinger-regel blir et 4 meter til 3 meter da den siste meter går med til øvre og nedre feste av røret.
Dernest må du tenke vind-presset på propellen, alle vindretningene rundt tredet og ikke minst stag-wire.

Er redd du etter en tid vil få et havari på grunn av turbolens eller at trestammen vil briste midt i mellom øvre og nedre feste.

Da jeg jobbet med antenne-montering for mange år siden hadde vi kun 2 antenner på et 4 meters rør (2 tommer) svt 1 svt 2 + nrk. Dette er antenner som veide max 10 kg til sammen og vinden fikk sjelden ordentlig tak i antennene.

Mvh
Sverre V
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav TonyMontano 03 jul 2009 12:17

men jag tror de kan gå om man tar bort alla kvistar så att dom inte bromsar trädet och de börjar gunga! sen så fäster man fast masten ordenligt och gör hett hål eller en skåra så att den blir stadigt också!

ska man ha ett hemma bygge i stugan som jag så är det de bästa sättet då vi inte har bilväg till stugan eller något annat att få en stor mast till platsen är inte de lättaste! men vi får se hur de hela slutar :D
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav Sverre V 03 jul 2009 13:07

Ja, jeg skal ikke være for negativ. Men jeg er nok redd for at treet (furu?) vil ha Sevje i seg i endel år etter at du har tatt vekk grenene. Etter det vil den være tørr og stiv og det er bra. :) Men da har også trestammen blitt til noe man kaller "Tyri", samme på svensk? Det vil si at stammen tar fyr bare du setter en ligther imot treet.
Tror nok du må stage opp treet inntil det har bltt til tyri.
Hva med å bruke treet til ved for så å kjøpe en brukt 9 meter telefonstolpe hvor 2 meter blir gravd ned i bakken. Da kan du også klare deg med et rør som er så langt at nedre del av propellen er minst 20-30cm over stolpen.

Uansett hva du velger å gjøre, skriv en liten historie og send med bilder.

Mvh
Sverre
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav Martin 04 jul 2009 00:31

Jag undrar lite hur du ska få upp grejorna i trädet. Även ett litet verk på ett 4 meters järnrör blir ganska svajigt att hålla i, samtidigt som man ska klättra upp i trädet. Jag tycker det låter vanskligt.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav XRV Freddan 04 jul 2009 10:44

Man hyr in en arborist som gör jobbet :-)
En trädklättrare alltså.
Såg dom i aktion hos grannen då 2 stora träd togs ned.

Dom är hur duktiga som helst.
/F
XRV Freddan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 okt 2008 21:52

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav XRV Freddan 04 jul 2009 14:38

Jag har nu i klarvaket tillstånd ransakat mig själv. ..... :oops:
Det går ju inte att anlita någon annan varje gång man vill underhålla sitt verk.
Det funkar inte. Måste kunna få ned verket och laga/felsöka utan att ringa efter hjälp varje gång.

Jag sågar ned trädet med min egen ide helt enkelt. :mrgreen:
Hos mig skulle det inte funka.
Precis som i poker måste man våga ge upp ibland 8)

Däremot berättade grannen just att en gammal flaggstång i stålrör skall tas ned vid en gård.
Där kanske vi har en början om jag kan komma över den och staga upp den i stället.

/F
XRV Freddan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 okt 2008 21:52

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav Michael 04 jul 2009 17:26

Nej nej såga inte iden tänk istället var kan jag hitta ett verk som är lätt nog för att få upp i trädet/träden, du har ju sett hur vinden påverkar dom övre grenarna mer än dom nedre.
Black 300 väger 15kg http://www.gotwind.org/diy/index.htm miniatyrerna på gotvind väger nog väldigt lite och en del människor kan stå på en skorsten för att montera tv antenn så trädet där man kan använda säkerhetslina är i alla fall säkrare än skorsten. Om du ger dig upp i trädet ta det lungt och använd skydd, det tycker jag att Tony med ska göra.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav TonyMontano 04 jul 2009 19:06

Ne iden är inte alls dåligt har man ett bra träd så går de! har själv kollar på dom träd jag har tänkt mig och de bli betydligt lättar för mig som inte har tillgång till väg och dom som bor på en plats som inte en mast är de bästa alternativet eller de lättaste att få monterad på. kommer att fixa börja fixa trädet redan på måndag då jag åker upp till stugan :) om din bil står stabilt så kanske du ska testa de :)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav Pekman 06 jul 2009 21:09

Det är inte svårt att få upp verket men stammen måste troligen kvistas om man inte skall få problem med turbulens. En stor kostnad blir kabeldragning. Är det någon som vet var man kan få kabel till hyfsat pris?
Pekman
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 okt 2008 17:05

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav Raptor50 06 aug 2009 20:11

Hur skall du få denna generatoren att stå rakt som dom flesta vindgeneratorer måste för att man skall få dom att gå upp imot vinden ? Någon ide där eller?
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Små verk i trädtoppar?? Crazy idea?

Inläggav deepforest 06 aug 2009 20:28

Är det någon som vet var man kan få kabel till hyfsat pris?

Här! viewtopic.php?f=18&t=1073
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster