Skystream 3.7, fortlöpande erfarenheter

Skystream 3.7, fortlöpande erfarenheter

Inläggav AKI 02 jul 2009 22:57

Tråden The real shit av jonasforssell sön 14 sep 2008, 20:15 handlar om Skystream 3.7. Men jag tänkte att det kan vara bra att samla växande erfarenheter under ett mer officiellt namn. Vi hade en Whisper 500 i masten (24m) tidigare. Den var, j@drar anamma, riktig skit! Nu snurra Skajstrimen sen två dygn. Fick ett sms av importören på plats att den momentant som mest klämde in ca 3800W i den friska vinden på dagen. Detta är alltså på jobbet, och jag är på semester nu. Men sen ska jag uppdatera denhär tråden med produktionsdata vartefter jag besöker stället. Vi har 2100W solpaneler på samma ställe, så det ska bli intressant att jämföra de båda.

I södra Finland snurrar en sen två år, en annan sen halvannat år. Producerar el utöver förväntan.

Under utvecklingens gång hade tillverkaren tydligen div småkrångel med mjukvaran i början. Bla blev det strul då tempen gick till 0°. Då försökte den dividera med noll, vilket matematikerna satt stopp för (för att vårt talsystem ska funka). Så då blev det stopp på elproduktion också. Sen har det varit några problem med den trådlösa dataöverföringsutrustningen. Men den europeisktillverkade USB-mojicken funkar stabilt. Senaste programversionen (2.0, tror jag) är också en definitiv förbättring stabilitetsmässigt. Whisper 500 gav intrycket ojdå-nämen-jahha-jasså-ja ja... Skajstrimen ser grymt proffsig ut i jämförelse. Som ett 70 kilos svartvit flugsnapparägg utrustat med tre böjda liar i grovändan.
AKI
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 okt 2008 19:13
Ort: Den österbottniska skärgården

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster