Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Matte_J 28 feb 2009 21:10

Jernet skrev:
-Linux är överlägset windows i alla hänseenden utom ett: Enkelheten.


Jag vill med det bestämdaste påstå helt tvärtom fakstisk.
Linux är kanske lite bökigt i början, men när man väl lärt sig så är det enklare än windows.

Definitivt, jag jobbar dagligen med unix/linux system och älskar det som jobb-plattform med alla kommandorad-verktyg; ta en så enkel sak som att jämföra 'grep' med windows' "sök i filer efter fras"-funktion. Den tid det tar att få upp explorer och leta sig fram dit man ska, så har man inte bara skrivit färdigt sin grep-rad, utan man har hunnit ta en kaffe, svarat på 5 mail och hunnit med sin lunchrast :mrgreen:
Faktum kvarstår: hemma gör jag sällan mer än ritar, surfar, "excel'ar" eller ser på film, och då är det windows som gäller ( i min värld...).
-Och att be ett barn som bara vill surfa och chatta att klara av "böket" som är instegshindret med Linux, tycker jag är på gränsen till barnmisshandel :wink:
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav KennethE 28 feb 2009 22:13

Faktum kvarstår: hemma gör jag sällan mer än ritar, surfar, "excel'ar" eller ser på film, och då är det windows som gäller ( i min värld...).


Det där är väl saker som man gör exakt lika bra i linux? Eller snarare bättre.

Och vill man få friska och normala barn att köra Linux är förmodligen det bästa sättet att förbjuda dem att köra Linux! ;-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Karro 01 mar 2009 09:32

Göran skrev:Jag var datornörd under tio års tid fram till mitten av 90-talet, sedan tröttnade jag totalt på datorer och idag är det bara två saker som intresserar mig, det ska vara så enkelt som möjligt och skiten ska fungera, men dit finns uppenbarligen ingen strävan att komma. Det ska inte behöva vara svårare att använda datorn än TV:n och hur många skulle acceptera att TV:n började "sega", att den drabbades av virus, eller hängde sig - Ingen!

Jag håller med dig - det ska fungera!
Tyvärr är det en funktion som inte många verkar vara intresserade av idag. Allt ska vara nytt, krytt, blinka och slöa ner datorn så at det inte fungerar längre. Så måste man köpa snabbare dator, varvid det blinkar ännu mer och går ännu långsammare. Jag försöker konstant stänga av allt blinkande, men det är en ojämn kamp, då tillochmed banker blinkar och slutar fungera om det inte gör det.
Vem fan gillar blinkandet?

När väl allt blinkandet är avskalad, så behövs det inte en supersnabb dator längre och man kan ha en enklare, långsammare, som drar lite ström. En som gör vad den ska, när man ber den.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav KennethE 01 mar 2009 11:31

Och skall man kunna skala av allt blinkande krävs ju att det inte är en hårt integrerad del av operativsystemet, vilket ju diskvalificerar Windows.

Jag kör Linux med fönsterhanteraren Fluxbox som ha många stora fördelar, t.ex.: Den är minimalistisk och drar därmed mindre resurser från datorn, den har väldigt få likheter med Windows.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Karro 01 mar 2009 12:38

Jag kör hellre KDE3, då jag vill ha saker att fungera med minsta besvär och tankearbete.
I botten har jag en customiserad Archlinux. Archlinux är lite rå, jämfört med debian/ubuntu, men gör exakt vad jag tycker. Dvs. försöker inte överlista mig bakom min rygg, som debian gör.

Om jag däremot kör på en gammal dator, med för lite minne, så blir det fluxbox, eller något annat smått.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav KennethE 01 mar 2009 12:55

Karro, det går att tämja Debian också. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Karro 01 mar 2009 13:15

Jag använde debian förut, men bytte till archlinux, för att jag blev osams med policyn in debian.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav STB 01 mar 2009 15:17


Lite Info!


http://www.virus.gr/portal/en/content/2 ... -1-21-june

http://www.matousec.com/projects/firewa ... esults.php

***

Prova programmet Avast som också en annan person har framfört i detta Forum.

Programmet har goda testresultat när det gäller Heuristiska
egenskaper.

Program
http://www.avast.com/eng/download-avast-home.htm

Reg
http://www.avast.com/eng/home-registration.php

***

Nyttja ett avinstallationsprogram för ditt Antivirusprogram.
***
Har själv kört AVG för något år sedan. Men jag fick falska
rapporter om vissa filer. Samma sak var det med Antivir.
***
Så AVAST, Antimalware och Superantispyware står för säkerheten när jag nyttjar Win.
Som brandvägg nyttjar jag Online Armor ver 2.1.0.131. Free.

Stig B
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav PowerMizer 02 mar 2009 11:28

Göran skrev:hur många skulle acceptera att TV:n började "sega", att den drabbades av virus, eller hängde sig - Ingen!
Göran! Den tiden är förbi! När vi hade analog TV så startade den direkt (bilden kom ju inte direkt, men ljudet), kanalbytena var blixtsnabba, ljudet följde bilden, man såg bilden vid svag signal (om än med brus). TV-antennen var i bästa fall på taket och i sämsta en bit elkabel som hängde på väggen bakom TV'n.

Nu ska det vara boxar med processorer, gärna en för varje kanal och en uppsättning för varje TV. Till vår TV har vi en "Thomson 4200 DSI", vilket ska vara en hyfsat bra box. Den hänger sej några ggr/ve och då drar man ut sladden och får vänta nån kvart på bild efteråt, den segar ibland (i minuter) vid byte av listor och är inte alls snabb.
Vi har en "Vantage X221TS CI" som klarar Viasat, CanalDigital och Boxer samtidigt och sänder ut vanlig antennsiganl till andra TV-apparater. Det går att ladda ner nycklar och byta programvara. Den är snabbare än den andra, men är också buggig. Nu är det nog en konding som pajat i nätdelen, för den "kickar" inte igång. :(

Det är bara att acceptera att TV:n började "sega", att den drabbas av virus, eller hänger sig. Vi har drabbats av teknikutveckling. TV-tittandet ser med kvantitet och inte med kvalitet.

Det var bättre förr. :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav KennethE 02 mar 2009 12:41

Det finns boxar som kör Linux, dem tror jag inte man behöver starta om för att de hänger sig. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav KennethE 02 mar 2009 12:43

Jag har för övrigt aldrig behövt starta om min telefon heller, och det enda jag behöver göra för att undvika virus i den är att torka av den med lite sprit emellanåt. :-)

Den enda gången det var problem med den löste jag det med en ny sladd.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Göran 02 mar 2009 13:52

Jag har 15 kanaler, men ingen box och trycker jag på knappen går den tills jag stänger av den. Så funkar min TV. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav PowerMizer 02 mar 2009 13:53

Göran skrev:Jag har 15 kanaler, men ingen box och trycker jag på knappen går den tills jag stänger av den. Så funkar min TV. :wink:
Så funkar det i en hyresrätt?! Hyresvärden matar hyresgästen med bekvämligheter mot en kostnad... :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav KennethE 02 mar 2009 16:06

Min TV fungerar som så att jag får leta fram länken till programmet jag vill se, eller en torrentfil, laddar hem det och tittar sedan när det passar mig. Kan dessutom snabbspola eller spola tillbaka ifall det är något jag vill se igen.

Någon annan TV har jag inte haft på över tre år nu. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Föregående

Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster