Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav deepforest 28 feb 2009 01:34

Det verkar finnas många datanördar här :roll: Så jag frågar: Mina döttrar har varsina bärbara datorer, en på 800Mhz, 512 RAM. En på 1000Mhz, 512 RAM. Perfekta för dem att surfa, skriva, mm.
Nu till problemet, det virusskydd som jag har (Telia/F-secure) kräver så mycket av datorerna numera (har funkat bra förut) så de nästan stannar. Nästan all datakraft går åt till virusskyddet!
Finns det något enkelt virusskydd?
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Matte_J 28 feb 2009 03:43

Jag tröttnade på att Norton slöade ner min dator, så jag kastade ut det och kör numer AVG Free.
Och då har jag ändå en Intel duoCore 1,83GHz m 2GB RAM... F-Secure kör vi på jobbet och erfarenheten där är att det inte är lättdrivet precis...
Prova AVG och se vad du tycker! -Jag har bara hört gott om det än så länge (och har inget att klaga på heller...)
OBS att du inte får nån brandvägg i gratisversionen, men om du har en i t.ex. din router så spelar det mindre roll, så det är bara att använda windowsbrandväggen (för skydd mot skräp som råkar komma in via andra medel och vill skicka ut saker på nätet) och "hålla god min" :wink:
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav PowerMizer 28 feb 2009 11:05

Det händer att jag startar WinXP, och då är det AVG Free som gäller även för mej. Det är enkelt och bra tycker jag.

Det kan ju komma in skräp på annat sätt också, och jag brukar köra Ad-Aware och Spybot - Search & Destroy nån gång i veckan/månaden beroende på hur man surfar.

En brandvägg är bra, och denna hade jag förut: ZoneAlarm Firewall

EDIT:
Såg att länken till AVG Free går till huvudsidan och det är nästan hopplöst att hitta gratisversionen där. Testa denna istället: http://free.avg.com/
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav KennethE 28 feb 2009 11:41

Det är alltid lika roligt att se vilka problem man får med Windows, själv har jag varit windowsfri sedan 1997 så jag slipper det bekymret. I princip samtliga andra operativsystem är skapade med säkerhet från början, i windows är det något man köper till i efterhand.

Testa att boota datorerna från en CD med någon lämplig variant av Ubuntu Linux! Man kan köra dem direkt från CDn så man kan testa utan att behöva röra den nuvarande installationen så man tar ingen risk.

Speciellt för barn och ungdomar har ju Linux fördelen att den uppmuntrar den som vill undersöka och lära sig hur datorn verkligen fungerar, något som Windows snarare försöker hindra.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Jernet 28 feb 2009 11:45

Om dom inte spelar spel på datorerna (vilket ter sig omöjligt med 800mhz) så föreslår jag att du monterer in ubuntu i burkarna så slipper du installera virusskydd.
ALLA virusskydd slöar ned en dator, även avg.
så jag håller med kennethE här. :P
Jernet
 

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav deepforest 28 feb 2009 13:36

Jo, de kör bl.a Sims (ettan) i burkarna, så Windows måste det tyvärr vara. :(
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Jernet 28 feb 2009 13:42

deepforest skrev:Jo, de kör bl.a Sims (ettan) i burkarna, så Windows måste det tyvärr vara. :(


Tanka isf ned AVG vilket jag faktist kör på alla burkana på jobbet, och det funkar utmärkt, och har så gjort dom senaste 3 åren.
GRATIS är det också :mrgreen:
Jernet
 

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Matte_J 28 feb 2009 13:44

Missförstå mig rätt när jag säger att barn/tonåringar inte gillar Linux om de inte är tokigt data-intresserade!
-Linux är överlägset windows i alla hänseenden utom ett: Enkelheten.
Det är nästan som att jämföra en Jaguar E-type med en F1... En E-type kan "vem-som-helst" meka lite med (byta däck, olja osv), medan en F1 kan inte en normal-kunnig person ens starta!

Om man inte bryr sig om att man kan justera varje detalj in absurdum, utan mest bryr sig om hur saker ser ut och att de fungerar hjälpligt så vinner windows jämt. Och de vinner därför att de har så stor marknadsandel, och barn idag vet t.ex. knappt vad icq, irc eller andra chat-program är. Fråga en 8-åring vad MSN är och han/hon vet det! (ja det är skrämmande men så är det...).

Så för hemfridens skull skulle jag då inte ta linux till barnen... Hellre då ge dem "min" dator och ta deras och köra linux själv... 8)

EDIT:
deepforest skrev:Jo, de kör bl.a Sims (ettan) i burkarna, så Windows måste det tyvärr vara. :(

se där då är det avg som gäller... :wink:
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav KennethE 28 feb 2009 16:06

Prova ifall det inte går att köra simms under wine? Jag skulle bli förvånad ifall det inte går.

Angående enkelheten så är faktiskt Linux överlägsen på det området ifall man väljer rätt distribution, t.ex. Ubuntu.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Jernet 28 feb 2009 16:23

-Linux är överlägset windows i alla hänseenden utom ett: Enkelheten.


Jag vill med det bestämdaste påstå helt tvärtom fakstisk.
Linux är kanske lite bökigt i början, men när man väl lärt sig så är det enklare än windows.
Jernet
 

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav JohanMossfeldt 28 feb 2009 16:32

Vill du absolut inte trackla med Ubuntu (vilket jag först föreslår) eller annan linux-dist så föreslår jag att du testar Avasthome.

Men jag säger äve, ge Linux en chans. Ladda hem skivan med Ubuntu och testkör. Det är bara att starta från skivan, inget installeras.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav PowerMizer 28 feb 2009 16:39

KennethE skrev:Angående enkelheten så är faktiskt Linux överlägsen på det området ifall man väljer rätt distribution, t.ex. Ubuntu.
Jernet skrev:Linux är kanske lite bökigt i början, men när man väl lärt sig så är det enklare än windows.
Håller med. Så är det med det! :D
KennethE skrev:Prova ifall det inte går att köra simms under wine? Jag skulle bli förvånad ifall det inte går.
Jag tror inte det går med bara Wine... CrossOver kan funka, men förmodligen inte på en gammal bärbar som segar pga ett AV-progg. :?

Låt tjejerna köra Win på burkarna, det är lugnast så.

Vill du mickla så är dualboot nått våra barn har. När deras datortid tar slut (programvara som styr deras datoraccess) så kan dom logga in i Linux och göra skolarbete, men utan internetaccess, Morrowind, Sims, Ages of Empires och allt vad som är.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Göran 28 feb 2009 18:30

Jag var datornörd under tio års tid fram till mitten av 90-talet, sedan tröttnade jag totalt på datorer och idag är det bara två saker som intresserar mig, det ska vara så enkelt som möjligt och skiten ska fungera, men dit finns uppenbarligen ingen strävan att komma. Det ska inte behöva vara svårare att använda datorn än TV:n och hur många skulle acceptera att TV:n började "sega", att den drabbades av virus, eller hängde sig - Ingen!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav KennethE 28 feb 2009 18:45

Det är väl största nackdelen med Linux nu för tiden, det är så tråkigt när alla bara fungerar.

Då får man ta till någon av de mer nördiga distributionerna. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Någon som vet om nåt bra virusskydd?

Inläggav Michael 28 feb 2009 20:25

Efter att ha tröttnat på några förslöande a-virusprogram hittade jag threatfire som inte stör datoranvändandet i onödan.
http://www.download.com/1770-20_4-0.htm ... %3DWindows
Jag är ingen datanörd så jag vet inte vad det håller för kvalitet, men det finns för den som vill ha gratis.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Nästa

Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron