Inverter från Rich Electric

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Inverter från Rich Electric

Inläggav toca 07 jan 2009 14:31

Tänkte bara push'a lite för dessa produkter.

Har egen erfarenhet av CombiPlus varianten som jag motvilligt sålde då jag gick från 24 volt till 48 volt.
Extremt driftsäker och mångsidig enligt min erfarenhet och tycke.

Funkar speciellt bra om man vill ladda med elverk då invertern swing both ways så att säga :shock:
Alltså, man kan ladda batterierna med nästan samma effekt som man kan plocka ut från invertern i driftläge.

Ex. på data och funktioner på 24/1500 varianten
- 1500 W uteffekt ren sinus, kan belastas med 3000 W i några minuter.
- 40 A batteriladdning från nätet/elverk.
- Laddning sker i fyra steg med individuell programmering av varje stegs spänning. Detta göra att man kan anpassa till ex. AGM-batteribank.
- UPS-funktion när man kopplar in extern 230 V. (inget avbrott av utspänningen)
- Programmerbar logik för att styra externa reläer (tre st.) efter förutbestämda regler, ex. låg batterispänning, bulkladdning klar m.m.
Dessa kan användas för att starta ett elverk.
- Avancerat sätt att styra hur och var energin ska tas ifrån genom 4 olika energi lägen. Ex. finns ett "Renewable energy mode" som gör att så länge batterierna inte sjunker under en programmerbar nivå tas energin från batterierna, sjunker spänningen under kopplas AC in från nätet.
Man kan väl inte kalla detta för grid-tied men kanske semi-grid-tied...
- m.m m.m m.m

En intressant grej som kommit på senaste varianten är en databuss som används till att styra dels externa laddare för sol och vind. Dels för att styra varandra om man ex vill koppla ihop tre stycken enheter för att generera 3-fas. Flera enheter kan sedan kopplas ihop för högre effekt. Ex. två stycken 24/1500 blir 24/3000 med 80A laddning!

Direktlänk till produkterna hos tillverkaren:
http://www.rich-electric.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=10

Det finns ett säljkontor i Svergie enligt deras hemsida. Har dock aldrig varit i kontakt med dom.

Jag köpte min genom företaget Scansigma som brukar annonsera om denna på blockets båtsidor ibland.
http://www.scansigma.se/
(Obs, dessa produkter finns inte på deras hemsida...)

Priset ligger på 10500:- inkl/moms för värstingvarianten "SuperCombi" i 24 volt 1500 W utförandet.
24-volts varianterna finns i lager dock är det 3 månader leveranstid på 48 volt.

Jag har begärt och väntar pris på dom enklare varianterna "Combi 3" och "Combi Plus" också.

Min erfarenhet av Scansigma är gott!
Hade en lång diskussion med dom några år efter köpet då jag trodde att den hade gått sönder. Då fick jag i princip tal del av dialogen med tillverkaren i Taiwan som gav mig ideér och tips.
Sortin blev pinsam då det visade sig att ett av mina batterier var "halvt" kass :oops:

Jag kommer att köpa någon av dessa produkter till våren, då med 48 volt systemspänning.
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster