Lysdioder

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Re: Lysdioder

Inläggav Karro 20 sep 2008 09:37

Jag har hittat en enkel koppling som verkar vara lösningen på problemet:
Bild
R1 beräknas som:
R1 = 0.064 / strömmen
Transistorn BC559 klarar bara 100mW, men man kan nog klämma in nästan vilken PNP-transistor som helst och som klarar mer effekt.
Jag hittade ingen direkt uppgift om spänningsfallet/förlusten, men 0,5V kanske?
Ökar man spänningen kan man öka R2 proportionellt. Så för 12V ca det dubbla. Men det är inte kritiskt alls. Det enda kritiska är R1 som bestämmer LED-strömmen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Lysdioder

Inläggav Martin 21 sep 2008 22:58

Karro, du kommer hela tiden med intressanta uppslag. Jag har läst på om strömspeglar och tittat på föregående krets och tror att man kan kombinera dem båda. LM 334 kostar nästan 20 kr/st så det blir lite dyrt om man ska ha en sån för varje grupp.

Men om man har en grupp med en LM 334 för att få en konstant ström och sedan speglar den strömmen till de andra grupperna. Det tror jag skulle fungera. Kretsen du föreslog till strömspegeln, LM3046 (som innehåller 5 matchade transistorer) verkar bara finnas i liten kapsel. Ej lämplig till hobbybruk tycker jag men man kan nog använda omatchade transistor. Det gör ju inget om strömmen varierar några mA mellan grupperna. Det här är definitivt värt att testa men först ska jag prova en annan idé.

led-drivare.GIF
led-drivare.GIF (2.33 KB) Visad 4307 gånger

Tanken är att zenerdioden ska ge en konstant ström till basen och då borde också Ic genom dioderna bli konstant. Vad som återstår är att laborera fram rätt värden på motsånden.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Lysdioder

Inläggav Karro 22 sep 2008 08:51

Suck, du har rätt, LM334 är sypass dyr. Jag kollade alldrig upp priset, då jag förväxlade den med en annan billig och vanlig krets. Men kopplingen är nog ändå den bästa när man vill ha minimalt med spänningsfall.

Kretsen du föreslår fungerar - någotsånär. Jag har använt den, men det blev inte så bra.

Jag har varit på jakt efter lysdiodkopplingar än längre tid nu och nyligen hittade jag ett schema på en förbättring, som använder två vanliga dioder istället för en zernerdiod. Samt en färbttring av färbättringen, med två transistorer. Kurvan visar diodens ström som en funktion av matningsspänningen. Naturligtvis kan man koppla hur många lysdioder man vill i serie, bara man har tillräckligt hög spänning.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Lysdioder

Inläggav balltip 22 sep 2008 19:38

Allvarligt talat så är jag spekulant på en eller flera av dessa kretsar om ni hittar en som funkar bra! Kan någon tänka sig att löda ihop den åt mig betalar jag naturligtvis - för det vore väldigt skönt att få något färdigt.
Elscheman funkar för mig så länge som det rör strömbrytare, sladdar och reläer. När det börjar komma med dioder, motstånd och kondensatorer blir jag genast (inte så lite) urblåst i skallen!
Per
balltip
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 21 aug 2008 09:48
Ort: Hålanda

Re: Lysdioder

Inläggav Martin 28 sep 2008 02:53

Karro! Circuit 3 i bilden känns lite överarbetad. Tittar man i diagramet så skiljer den sig inte mycket från circuit 2. Det var smart att använda två dioder i serie som referensspänning. Zenerdioder har ju en tendens att öka zenerspänningen med ökad matningsspänningen.

Jag provade att koppla upp kretsen (i princip samma som circuit 2) men använde en liten lysdiod istället för zenerdiod eller två dioder. Det fungerade bra. Vid 12 V blev det 74mA genom de tre lysdioderna och vid 14V, 76mA. Det tycker jag är helt acceptabelt.

led-drivare2.GIF
led-drivare2.GIF (2.55 KB) Visad 4186 gånger
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Lysdioder

Inläggav Martin 19 okt 2008 19:12

Det här med transistor som driver lysdioder fungerar inte så bra har jag märkt, precis som Karro sa. Några dioder har redan börjat blinka. Det fungerade bra på en exprimentplatta men efter några veckor i bruk så är strömmarna helt uppåt väggarna.

Nästa steg blir att bygga en DC-DC omvandlare. Tanken är att sätta alla lysdioder i serie och sen boosta upp spänning från 12V till ca 50V.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Föregående

Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron