Collexin

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Collexin

Inläggav Karro 16 dec 2010 21:12

Hittade en burk Collexin tätning. Någon som vet vad man kan använda det till eller vad man inte ska använda det till?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Collexin

Inläggav RÖD@nörd 18 dec 2010 07:08

"Collexin" är en sådan produkt jag kallar för "packningscement". Jag är ingen vän av sådana preparat men ibland är det nödvändigt som t.ex. på gamla Zündapp moped- och motorcykelmotorer där vevhalvorna och transmissionskåpan hade planslipade tätningsytor som ersatte papperspackning. För att få fullgod tätning var man dock tvungen att stryka ett tunt lager med t.ex. Collexin på tätytorna. Zündapps motorer var för det mesta torra under och läckte sällan olja.

Produkten tillverkades av företaget Dinol AB i Hässleholm. Jag tror det var samma företag som levererade Dinitrolprodukterna för underredsbehandling av bilar.

När jag ändå var i garaget tog jag med några andra produkter som visas på bilden nedan. Kännetecknande för dem är att de alla tål värme mer eller mindre.

Den stora burken innehåller aluminiumsmörjmedel och tål 1250 grader. Har precis testat den på lucklåsanordningarna på förugnen och det verkar funka mycket bra. Jag är ofta lite "gammeldags" så tidigare har jag smort med grafitpulver i olja men det här medlet verkar funka väl så bra.

Kopparpastan känner väl de flesta igen idag men den fanns faktiskt redan på 1970-talet då jag jobbade på en Fiat-verkstad. Verkstaden servade Fiat, Alfa-Romeo och Lancia. Vi använde pastan till glidytorna på skivbromsoken. Under tiden jag var där presenterade Alfa-Romeo sin modell "Alfasud" vilket betydde att den var tillverkad i Syd-Italien. Bilen hade två kännetecknande sidor. Den postiva var att bilen hade en fruktansvärt bra väghållning. Den negativa var att bilen rostade något fruktansvärt.

Den ljusblå tuben innehåller monteringspasta för avgassystem. Funkar kanon och blir tätt direkt men när jag läste på tuben märkte jag att jag nog inte ska stryka på den med fingrarna i fortsättningen....

Den lilla burken är aluminiumfärg som tål 800 grader och inte bara det för den har utmärkta rostskyddande egenskaper trots den är "tunn som vatten". Färgen användes ofta förr i pannrum på rör, luckor m.m. Jag har t.ex. målat många cykelnav med den. Färgen är dryg och räcker mycket länge. Burken på bilden är från 60-talet. När jag var i mopedåldern kallade vi den färgen för "tattarkrom". I dag är jag osäker på om den finns att köpa. Bra är den i alla fall.

PC170011.JPG
PC170011.JPG (47.39 KB) Visad 15422 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Collexin

Inläggav Karro 18 dec 2010 11:16

Mina burkar
Bild
Att jag frågar är för att min burk med Unipak är nästan, och när jag hittade burken med Collexin hoppades jag att den kunde ersätta Unipaken. Jag använder Unipaket tillsammans för lin för rörgängkopplingar.
Nu kanske någon säger gängtejp. Med lin så läcker inte kopplingen lika lätt, dvs., den misslyckas sällan, dessutom kan man justera gängkopplingen utan att den börjar läcka. Det är väl en smaksak vad man använder.

Fast nu är jag lite osäker om Collexin fungerar som ersättning för Unipak. Jag får intrycket av att Collexinet är bra till tätningar i bilar, och kanske kan anv'ändas för flänskopplingar.

Unipaket går att köpa nytt, tror jag, men antingen en liten mängd i dyra plasttuber eller en rejält dyrare burk.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Collexin

Inläggav Gunnar lindgren 18 dec 2010 11:57

Karro skrev:Mina burkar
Bild
Att jag frågar är för att min burk med Unipak är nästan, och när jag hittade burken med Collexin hoppades jag att den kunde ersätta Unipaken. Jag använder Unipaket tillsammans för lin för rörgängkopplingar.
Nu kanske någon säger gängtejp. Med lin så läcker inte kopplingen lika lätt, dvs., den misslyckas sällan, dessutom kan man justera gängkopplingen utan att den börjar läcka. Det är väl en smaksak vad man använder.

Fast nu är jag lite osäker om Collexin fungerar som ersättning för Unipak. Jag får intrycket av att Collexinet är bra till tätningar i bilar, och kanske kan anv'ändas för flänskopplingar.

Unipaket går att köpa nytt, tror jag, men antingen en liten mängd i dyra plasttuber eller en rejält dyrare burk.


Du använder ju lin varför inte använda linolja som man använde förr . Skruvar du isär en gammal koppling så finns ingen rost
där man använt linolja ,sen blir du mjuk i huden på köpet.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Collexin

Inläggav Karro 18 dec 2010 13:10

Jag har lärt mig att skruva i rör genom att titta på hur rörmokare gör och ibland ställa dumma frågor. Jag har sett ett antal olika, av varierande grad av skicklighet. Därför använder jag kanske inte alltid den bästa eller enklaste metoden, utan istället den jag sett "proffsen" använda. Linolja har jag aldrig sett någon använda. Är inte risken att det bränner fast, så att man aldrig kan få isär kopplingen igen?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Collexin

Inläggav Gunnar lindgren 18 dec 2010 18:35

Du är ung Karro och var glad för det,när du lindar på blånor (lin) dra med baksidan av kniven snett över gängorna så att du får små grader och blånorna fäster bättre.Röd är nog bättre på det här om linolja rörkrökarna använde inget annat fram till mitten av 60talet.När dom skulle böja järnrör så fyllde dom röret med torr sand satte en träplugg i varje ände värmde i ässjan och böjde till önskad form .Önskar alla på forumet en fridefull jul.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Collexin

Inläggav M8e 18 dec 2010 19:33

Det perfekta verktyget för att göra dessa skåror är ett gammalt bågfilsblad. :wink:
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Collexin

Inläggav Karro 18 dec 2010 19:39

Rörmokaren som visade mig använde en fil.
Så fförbaskat ung är jag inte, men strunt samma.
Jag har lustigt böjda järnrör i min värmeanläggning.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Collexin

Inläggav PowerMizer 18 dec 2010 19:53

Jag hade en rörkrökare här för dryga tio år sedan som mockade all VVS i kåken. Han använde lin och linolja. Linoljan hade han i en oljekanna med en liten pensel runt pipen.
Själv använder jag samma. Är det en kallvatteninstallation så går det med gängtape också, men med lin kan man vrida till rördelarna senare utan att det börjar läcka. Jag rispar gängorna med nån gammal morakniv eller ett trasigt bågfilsblad.

Karro skrev:Så fförbaskat ung är jag inte, men strunt samma.
Jodå, det har vi bestämt! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Collexin

Inläggav RÖD@nörd 18 dec 2010 21:20

Gunnar lindgren skrev:....när du lindar på blånor (lin) dra med baksidan av kniven snett över gängorna så att du får små grader och blånorna fäster bättre....Önskar alla på forumet en fridefull jul.

Det där var ett bra tips som jag ska anamma. Linet glider lätt på utvändiga mässingsgängor och följer inte med in i muffen. Kan också hända någon enstaka gång på svart/galvat som man gjort rent på roterande stålborste.

Karro,
Jag tror "blånor" uttalas: blånåår

Önskar dig en God Jul också Gunnar! :wink:

(Tänker ibland på ditt backströmsproblem. Finns nog många lösningar. Såg Emil hade något intressant på en tråd....)


PA090070.JPG
PA090070.JPG (83.36 KB) Visad 15027 gånger

Här är min utepump till bevattning. Allt tätat med blånor och (motor)olja från smörjkannan. Kopplingen (32 mm) till plaströret, ett grått avloppsrör, heter ISIFLO-X. Det är den bästa kopplingen tycker jag. Den fäster och tätar med en O-ring på utsidan av röret. Därför har rörets (slangens) godstjocklek ingen betydelse. Köpte ett mindre parti sådana kopplingar för länge sedan men nu är de tyvärr slut. Har själv använt dem och även sålt till dem som behövt.


PC180009.JPG
PC180009.JPG (41.15 KB) Visad 15060 gånger

När jag känner på den utvändiga mässingsgängan så känns den skrovlig och lite taggig. Det verkar som den är bearbetad för att linet ska fästa. På den övre (32 mm) kopplingen saknas mässingsbrickan. De här två var de enda av den här typen jag hade kvar.


PA090068.JPG
PA090068.JPG (94.25 KB) Visad 15048 gånger

Nytt för i år är röret mellan tunnan och pumpen. Nytt är också att jag för allra första gången har badat i tunnan. I somras, i början av juli, och under värmeböljan, hade vattnet perfekt badtemperatur framåt eftermiddagen/kvällen. 8)
Sedan tappa ur, skölja ur och fylla upp igen och ett bad igen nästa kväll....
Jag samlar flata stenar. De är mycket bra att ställa grejer på mot mark. Det är stadigt och trä mot stenen ruttnar inte. Inte är det särskilt dyrt heller....


PA090071.JPG
PA090071.JPG (119.76 KB) Visad 15106 gånger

Hann tyvärr inte med de fina äpplena. :( Det kom oväder med regn, blåst, storm och sedan direkt vinter. De ligger under snön.... Veden och bilen fick gå före...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Collexin

Inläggav RÖD@nörd 18 dec 2010 22:13

Karro skrev:...osäker om Collexin fungerar som ersättning för Unipak. Jag får intrycket av att Collexinet är bra till tätningar i bilar, och kanske kan anv'ändas för flänskopplingar.

Skillnaden är att Collexinet härdar liksom linolja också gör efter en längre tid.

Har man som jag under åren sysslat med att gänga isär gamla grejer är det lätt att bli motståndare till både linolja och annat som härdar i gängor. En gång för länge sedan skulle jag skruva loss en plugg i en kompressortank. Tror pluggen var R 4" och fastdragen med lin och linolja. Tanken spände jag fast med kraftiga spännband i en gaffeltruck. Sedan for jag till kommunens vattenverk och bad att få låna en stor rörtång. Det var en s.k. kedjerörtång som vägde massor av kilo. Jag satte den om pluggens sexkant och förlängde sedan rörtången med ett 2 ½ meter långt rör. Jo, jag fick ta i riktigt ordentligt och pluggfan släppte inte förrän på sista gängan. Av friktionen blev den något varm. Jag har mycket stor tilltro till naturprodukter och särskilt linolja men på rörgängor säger jag nej.

Jo, jag vet det går att värma men lukten av bränd färg, brinnande galv m.m. Dessutom så skadas föremålet om det målat behandlat etc.

Vad vet man vad det är för gaser som sprider sig när man hettar upp en petrokemisk produkt som Collexin?


Karro skrev:....kan anv'ändas för flänskopplingar.

Förr användes alltid packning påstruken med grafitpulver.
Ser du en gammal burk med grafitpulver någonstans så försök lägga beslag på den. :wink:
Mycket vanligt förr men mycket svårt att få tag på idag.
Röd@nörd har bunkrat upp. Tips: Det som har med gamla verkstäder att göra men ej bil o. traktor. Även hos människor som jobbat inom sådant typ rörkrökare, varvsarbetare, lokreparatörer, gammalt som har med ånga att göra m.m.


Karro skrev:Unipaket går att köpa nytt, tror jag, men antingen en liten mängd i dyra plasttuber eller en rejält dyrare burk.

http://www.jula.se/vvs/kopplingar-och-v ... ngtatning/
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Collexin

Inläggav Karro 18 dec 2010 22:25

Jag köpte skitbilliga kopplingar på billigvvs, och trodde jag skulle få plastkopplingar typ Plasson, men fick istället kopplingar i mässing som är ungefär som isolflo, med hullingringar och O-ringar, fast med utanpåliggande mutter istället för inuti.
Bra!
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Collexin

Inläggav Karro 18 dec 2010 22:33

RÖD@nörd skrev:http://www.jula.se/vvs/kopplingar-och-ventiler/gängtatning/

Just det, en liten skittub för 65kr..
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Collexin

Inläggav RÖD@nörd 18 dec 2010 23:33

Karro skrev:
RÖD@nörd skrev:http://www.jula.se/vvs/kopplingar-och-ventiler/gängtatning/

Just det, en liten skittub för 65kr..

Karro,
Det är en komplett sats med en liten rulle lin och UniPak tätningsmedel i en tub. Det är inget högt pris i ett sammanhang där du ska göra ett rörjobb. Tror faktiskt det gott och väl skulle räcka vid t.ex. byte av en värmepanna.

Vad får du betala för en tub tandkräm? ....eller en tub kaviar??

För min egen del har saken ingen betydelse eftersom jag vid sådana här tillfällen endast använder oljekannan och det har funkat bra hittills... Tror det finns en burk UniPak i garaget men jag har aldrig använt den...

Av livsmedelsskäl måste UniPak vara bättre då den baseras på tvål. Motorolja ska man helst inte dricka men vid en rörskarv blir det så lite som kommer i kontakt med vattnet och det lilla spolas bort ganska snart tror jag. Har bara fått för mig att mineraloljan gör att inte linet i skarven ruttnar men jag vet inte säkert...

Å andra sidan kan man väl inte äta tvål eller kan man det???? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Collexin

Inläggav Karro 19 dec 2010 07:11

En norrman kallade Unipak för "Norsk lera". Inte vet jag vad det innehåller. Tvål? Man blir hemskt smutsig av det i alla fall.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland


Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron