Hyvel

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Re: Hyvel

Inläggav PowerMizer 12 nov 2010 15:53

Bra kvinna reder sej själv! :wink:

Vilket litet monster till cirkelsåg! Bara motorn verkar ju hur tung som helst..
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hyvel

Inläggav Karro 13 nov 2010 16:51

Sågbladet tror jag skulle må bra av en omslipning, men jag vet inte riktigt. Det är 15cm diameter och har 16 tänder i hårdmetall. 2 hårdmetalltänder verkar saknas. Spånvinkeln verkar vara 0 grader. Hur vet jag om omslipning behövs?
Någon verktygsexpert här?

Sågbladsaxeln verkar vara orostig. Lagret snurrar, men aningen trögt. Jag vet inte riktigt om det ska tas isär och omfettas, eller bara låtas vara som det är?

Jag tittade lite i en katalog med sågblad. Det verkar vara ett standardblad för icke-järnhaltiga metaller, så det går att få tag på ett nytt sågblad. Mycket praktiskt, tycker jag, att kunna såga annat än trä. Men jag misstänker att ett sådant där sågblad kan vara fruktansvärt dyrt.
Jag antar att det också går att köra med det som finns i, som det är, tills......,
Vad händer om sågbladet är slött?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav Karro 16 nov 2010 12:07

Sågen är nu i bitar. Jag har tänkt använda den till lite mer än att bara såga, för den har en precisionsgjutgärnsyta och så är halva ytan förskjutbar med ett linjärlager. Dessutom kan nog ytan användas för mätändamål och inriktningsändamål och annat som kräver en stadig yta. I värsta fall går det att fräsa/slipa om ytan, men det endast om jag finner att ytan har blivit för ojämn av rost.

Jag antar att testen är att sätta en mätklocka (som jag inte har ännu) på ena sidan och så se hur mycket vagnen slår när man kör den fram och tillbaka.

Men först totalrengöring av allt. Jag vet ännu inte riktigt hur ytan ska rengöras, men jag ska prova med citronsyrelösning och borste, och se om det räcker. Jag startade en annan tråd om rostborttagning.
Linjärlagret är oskadat av rost, tack och lov, och jag hoppas att en avfettning och normalrengöring ska få det som nytt igen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav Karro 17 nov 2010 15:54

Sågen behöver en stadig ställning att stå på, så jag bestämde mig att bygga av trä. Hur gör man en stadig träställning? Inte vet jag, men jag har börjat med 4 ben, en träplatta, så får de bli 8 stycken horisontella träbitar.
De horisontella bitarna tänker jag mig göra tappar på och så fyrkantiga hål i benen.
Så jag plockar fram min handöverfräs + fräsbord, som jag köpte på Jula tidigare, när de hade en drive.
Så börjar jag fräsa tapparna. (Jo jag vet att de går att såga, men jag ville prova fräsen, dessutom kan jag inte såga rakt med handsåg och cirkelsågen är i bitar)

Oj, oj, aj, aj, det är något helt annat än en riktigt snickerivertikalfräs.
Jag hade förväntat mig små kutterspån. Som från en vertikalfräs, men lite mindre. Men en handöverfräs gör dammande sågspån!
Vad gör den egentligen, nöter den bort trät, eller vad?
Jag börjar få onda aningar om hobbyvariantar av riktiga maskiner.
Kinagrejerna glappar och vickar och har sig.
Fast sådant går ju att förbättra senare. Någon har beskrivit kinamaskiner som halvfabrikat. En sorts råmaterialsats.

Fyrkantiga tappar blir det i alla fall.
Frågan är bara nu hur man gör fyrkantiga hål?
Jag ska nog komma på något.
Runda hål + stämjärn antar jag.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav Gunnar lindgren 17 nov 2010 16:22

Karro skrev:Sågen behöver en stadig ställning att stå på, så jag bestämde mig att bygga av trä. Hur gör man en stadig träställning? Inte vet jag, men jag har börjat med 4 ben, en träplatta, så får de bli 8 stycken horisontella träbitar.
De horisontella bitarna tänker jag mig göra tappar på och så fyrkantiga hål i benen.
Så jag plockar fram min handöverfräs + fräsbord, som jag köpte på Jula tidigare, när de hade en drive.
Så börjar jag fräsa tapparna. (Jo jag vet att de går att såga, men jag ville prova fräsen, dessutom kan jag inte såga rakt med handsåg och cirkelsågen är i bitar)

Oj, oj, aj, aj, det är något helt annat än en riktigt snickerivertikalfräs.
Jag hade förväntat mig små kutterspån. Som från en vertikalfräs, men lite mindre. Men en handöverfräs gör dammande sågspån!
Vad gör den egentligen, nöter den bort trät, eller vad?
Jag börjar få onda aningar om hobbyvariantar av riktiga maskiner.
Kinagrejerna glappar och vickar och har sig.
Fast sådant går ju att förbättra senare. Någon har beskrivit kinamaskiner som halvfabrikat. En sorts råmaterialsats.

Fyrkantiga tappar blir det i alla fall.
Frågan är bara nu hur man gör fyrkantiga hål?
Jag ska nog komma på något.
Runda hål + stämjärn antar jag.

Du gör det svårt för dig i onödan ,sätt benen i hörnen på insidan av sargen 22mm lägre än sargen sen kan du såga till en spånskiva och lägga i ,benen skruvar du fast i sargen då kan du skruva från två håll sen kan du göra en sarg på halva höjden göra en hylla skruva benen i sargen.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Hyvel

Inläggav Karro 17 nov 2010 17:46

Mitt stora arbetsbord vinglar. Varför? Jo, när jag reparerade det, då delar av det hade ruttnat bort, så förenklade jag och gjorde inte tappar i trät, utan skruvade bara ihop det. Resultatet - det vinglar! Annars är bordet superbastant (och supertungt). (Jag ska förstärka upp det lite senare)

Det här bordet ska vara till sågen, som i sig väger 100-150kg och det ska banne mig inte vingla en millimeter ens.
Så jag klämmer till med något riktigt rejält från början!

Dessutom tycker jag det är mycket roligare såhär :D

Förr i tiden gjorde man alla trägrejer på krångligt vis.
Jag tycker om gamla tekniker och försöker lära mig.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav deepforest 17 nov 2010 20:09

Enklaste sättet att få det stadigt är att tänka trianglar :shock:
Staga upp benen med en snedsträva åt varje håll! Alternativt, sätt en trekantig plywoodskiva på benen.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Hyvel

Inläggav Karro 01 dec 2010 21:13

Mitt sågbord blev en smärre katastrof. Nåja, jag limmade ihop den i alla ffall med lite modiffierringar. Så lyfte jag upp sågen, med hjälp av en vän; den är strippad på allt tungt så den har nog bara halva vikten,
Efter en hel del rostavlägsnande, var det dags att sätta ihop linjärlagret igen och vagnen.
Ha!
Jag gjorde många olika försök, och alla slutade på samma sätt - kullagerkulorna ramlade ut.
Till slut provade jag att skruva fast linjärlagerhalvorna, och stoppa i kulorna tillsammans med vagnen. Första försöket gav samma resultat. Mitt slutliga fförsök var att tömma en halv tub fett på lagerhållaren sittande på vagnen, kleta fast alla kullagerkulor i fettet, vända uppochned då det hela med kulorna nedåt, med en bön att inget ramlar loss, och sedan passa in det i sågen.
Kletigt som bara den!
Men jag fick vagnen på plats. Sedan var det bara att försöka lista ut hur man justerar lagret med justerskruvarna.

När vagnen går emot sina ändlägen dansar sågen rumba på sitt bord!
Imorgon blir det förstärkning av bordet, antingen med diagonaler, eller helt enkelt hela sidor. Ett stadigare bord får jag göra senare. Men då sågar jag med sågen för noggrannhet.
Så ska 24V-motorn in. Så blir det spännande att se vad som händer.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Föregående

Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron