Hyvel

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Hyvel

Inläggav Karro 10 nov 2010 13:13

Jag saknar verkligen min rikt- och planhyvel, men 2-tons-kolossen står oflyttbar i Stockholmstrakten går på 3-fas och allt sådant där. (dessutom anser nog lokalägaren att den är hans nu).

Nu behöver jag en liten träbit med specialmått, för att byta ut en rutten bit på ett fönster och jag känner mig ganska rådlös hur jag ska få till en träbit av rätt tjocklek och bredd. Handhyvling kommer inte på fråga, då träbiten då blir skidbacke och dessutom inte av jämn tjocklek, även om en skicklig snickare nog kan handhyvla till en träbit.....

Så jag har länge undrat över en mindre ersättning för den stora rikt- och planhyveln. Den behöver ju inte vara 60 cm bred. Kanske det en dag blir en liten kombinationsmaskin från Kina, som jag säkert kommer att känna mig besviken över då jag använt "riktiga" verktyg.

Hur är de handhållna elhyvlarna? Går det att få räta vinklar och exakt tjocklek med dem, eller blir det bara skidbacke, som på ostar? Jag föreställer mig att om jag inte kan hantera en rubank, och få det rakt och fint, då kan det bli ännu värre med en elhyvel. Eller är det inte så, utan det är lätt att få till en träbit med en elhyvel?

Eller så går det att få handlag med en rubank med lite övning kanske? Fast varje hyvlingsövning jag har gjort har slutat i spånor och sneda bredbitar. Tack och lov brinner även sneda brädbitar :D

Tips?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav Gunnar lindgren 10 nov 2010 15:09

[quote="Karro"]Jag saknar verkligen min rikt- och planhyvel, men 2-tons-kolossen står oflyttbar i Stockholmstrakten går på 3-fas och allt sådant där. (dessutom anser nog lokalägaren att den är hans nu).

Nu behöver jag en liten träbit med specialmått, för att byta ut en rutten bit på ett fönster och jag känner mig ganska rådlös hur jag ska få till en träbit av rätt tjocklek och bredd. Handhyvling kommer inte på fråga, då träbiten då blir skidbacke och dessutom inte av jämn tjocklek, även om en skicklig snickare nog kan handhyvla till en träbit.....

Så jag har länge undrat över en mindre ersättning för den stora rikt- och planhyveln. Den behöver ju inte vara 60 cm bred. Kanske det en dag blir en liten kombinationsmaskin från Kina, som jag säkert kommer att känna mig besviken över då jag använt "riktiga" verktyg.

Hur är de handhållna elhyvlarna? Går det att få räta vinklar och exakt tjocklek med dem, eller blir det bara skidbacke, som på ostar? Jag föreställer mig att om jag inte kan hantera en rubank, och få det rakt och fint, då kan det bli ännu värre med en elhyvel. Eller är det inte så, utan det är lätt att få till en träbit med en elhyvel?
Om du har en eliktrisk cirkelsåg montera den underifrån i en skiva,sen kan du göra anhåll av en bräda som du håller fast med skruvtvingar (OBS ALLA SKYDD SATT UR FUNKTION SÅ MATA INTE MED FINGRARNA NÄRA KLINGAN) Om du har råd köp dig en klyvsåg med den kan du fixa det mesta som du behöver.När du väljer trä till fönster ta tall titta på årsringarna i änden skall helst likna en psalmbok stort avstånd är dålig . efter sågning kan du putsa med sandpapper.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Hyvel

Inläggav Karro 10 nov 2010 17:26

Gunnar lindgren skrev:Om du har en eliktrisk cirkelsåg montera den underifrån i en skiva,sen kan du göra anhåll av en bräda som du håller fast med skruvtvingar (OBS ALLA SKYDD SATT UR FUNKTION SÅ MATA INTE MED FINGRARNA NÄRA KLINGAN) Om du har råd köp dig en klyvsåg med den kan du fixa det mesta som du behöver.När du väljer trä till fönster ta tall titta på årsringarna i änden skall helst likna en psalmbok stort avstånd är dålig . efter sågning kan du putsa med sandpapper.

Det låter som en bra idé att montera handcirkelsågen uppochner. Jag ska prova det.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav PowerMizer 10 nov 2010 20:19

Karro skrev:Nu behöver jag en liten träbit med specialmått, för att byta ut en rutten bit på ett fönster och jag känner mig ganska rådlös hur jag ska få till en träbit av rätt tjocklek och bredd.
Där har jag också varit... :)
Karro skrev:Kanske det en dag blir en liten kombinationsmaskin från Kina . . .
Jag har också funderat i dessa banor, men jag har inte vågat mej på nått "Jula-klipp"... Ibland ser man nån liten rikt- och planhyvel på Blocket, men det ska ju sammanfalla med att plånboken inte är tom också... Det finns ju nått märke på S.. Shweppers, Scroll, Swettband eller nått :roll: Dom tror jag är hyfsat bra?!
Karro skrev:Hur är de handhållna elhyvlarna?
Minst Bosch grön... Meec, "Rusta-heavyDuty" och sånt går bort.
Karro skrev:Går det att få räta vinklar och exakt tjocklek med dem, eller blir det bara skidbacke, som på ostar?

Det jag tycker är svårast är att inte hyvla "diken" för att man tar för mycket åt gången och vinglar så att stålet inte tar hela bredden... Jag brukar bara ge mej på bitar som är smalare än kuttern och bara ta nån millimeter eller mindre åt gången.
Sen har jag utvecklat en "Hyvling for dummies"-metod: träbiten kapar jag minst en decimeter för lång på varje sida och sen försöker jag ändå vara noga med anliggningen i början och slut. Jag har tappat räkningen på alla "kutterhack" jag fått i början och slut på arbetsstycket... :oops:

Oftast har elhyveln också en liten kant på ena sidan kuttern så att man kan hyvla en fals på ca 10 mm. Det var det jag utnyttjade när jag bytte lite bitar i ett fönster i hönshuset. Om man är försiktig, ser till att anliggningen är rätt och är allmänt noga så tycker jag att en elhyvel är kanonbra! Jag har en rubank och några andra handhyvlar, men dom har jag inte ens slipat stålen på! Elhyveln gör jobbet, men en liten plan-/rikthyvel är såklart bättre!

När jag var barn så körde jag ganska mycket på en Luna W59 som är en hyfsad kombimaskin för hobbybruk. En sån är för utrymmeskrävande för oss nu, men den finns kvar i släkten och drömmarna finns att få kasta ut lite bråte och ställa den där den en gång stod. Den brukar jag låna om det är mera kritiskt eller ett större projekt, för att försöka planhyvla flera brädor med en handhyvel är ju bara dumt... :lol:
Karro skrev: Tack och lov brinner även sneda brädbitar :D
Ja, det får vi vara glada över! :D

Gunnar lindgren skrev:Om du har en eliktrisk cirkelsåg montera den underifrån i en skiva,sen kan du göra anhåll av en bräda som du håller fast med skruvtvingar
Hmmm... Jag har själv skruvat fast en cirkelsåg i en plywoodskiva med ett uppsågat hål för klingan. Livsfarligt och djuriskt opraktiskt är min erfarenhet... Senare fick jag tag på en sån där liten arbetsbänk där man kan sätta cirkelsågen eller handöverfräsen upp-o-ner. Det tyckte jag verkade skitbra. Jag vet inte vad som händer, men när jag sågar så är det som att det hugger till och smäller. Inte kul.. Jag tror inte att såna bord är prisvärda.. Kanske dom dyraste?! Eller också kanske jag gör fel?? :?

Trä är jätteroligt att jobba med, men jag är så himla okunnig så jag går i alla fällor som finns när jag snickrar! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hyvel

Inläggav Karro 11 nov 2010 14:20

Ok, om en cirkelsåg är lösningen, kanske den här kan hjälpa, tänkte jag:
Bild
Den har stått utomhus i flera år, så den är inte i sådär jättebra skick. Dvs. rostig. Skälet till denna misshandel av museipjäsen har varit att den är för tung för mig att lyfta, så den mer eller mindre bara vräktes av flyttlastbilen när jag flyttade hit.

Men nu har jag en kärra till min trädgårdstraktor, så jag vräkte över den till kärran och fick den hit.
Nu är det nästa hinder som ska övervinnas:
Bild
Den ska alltså lyftas av från kärran, ner för källartrappen, och in genom dörren.
Det är här jag tänkte mig bygga en minihissanordning, så att jag kan hissa upp den, skjuta den till dörren och sedan hissa ner den på en vagn och rulla in den i källarverkstaden.
Så sågen får stå där tills jag fixat färdig den anordningen. Det är många fler saker som ska ner i källaren, så även om jag på något sätt kan baxa ner den, så är minitraversen ändå något jag måste göra, och snart, innan allt som ska ner blir täckt av snö.
Mittendelen av mitt vedskjul, som har högre höjd än resten, är gjorde med denna hissanordning i åtanke.
Nu blir det åka till järnhandeln och skaffa någon form av balk för kontraptionen, för jag har en plan. :D
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav Gunnar lindgren 11 nov 2010 14:50

Karro skrev:Ok, om en cirkelsåg är lösningen, kanske den här kan hjälpa, tänkte jag:
Bild
Den har stått utomhus i flera år, så den är inte i sådär jättebra skick. Dvs. rostig. Skälet till denna misshandel av museipjäsen har varit att den är för tung för mig att lyfta, så den mer eller mindre bara vräktes av flyttlastbilen när jag flyttade hit.

Men nu har jag en kärra till min trädgårdstraktor, så jag vräkte över den till kärran och fick den hit.
Nu är det nästa hinder som ska övervinnas:
Bild
Den ska alltså lyftas av från kärran, ner för källartrappen, och in genom dörren.
Det är här jag tänkte mig bygga en minihissanordning, så att jag kan hissa upp den, skjuta den till dörren och sedan hissa ner den på en vagn och rulla in den i källarverkstaden.
Så sågen får stå där tills jag fixat färdig den anordningen. Det är många fler saker som ska ner i källaren, så även om jag på något sätt kan baxa ner den, så är minitraversen ändå något jag måste göra, och snart, innan allt som ska ner blir täckt av snö.
Mittendelen av mitt vedskjul, som har högre höjd än resten, är gjorde med denna hissanordning i åtanke.
Nu blir det åka till järnhandeln och skaffa någon form av balk för kontraptionen, för jag har en plan. :D
Öppna dörren till källaren lägg två plankor i trappen och du kan hasa ner den i källaren.du kan hålla emot med ett rep så att det sker lungt och sansat.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Hyvel

Inläggav PowerMizer 11 nov 2010 18:31

Karro skrev:Ok, om en cirkelsåg är lösningen, kanske den här kan hjälpa, tänkte jag:
Den ser både liten och gedigen ut! Tänk vad man kan fynda på sin egen gård ibland!! :mrgreen:
Karro skrev:Den har stått utomhus i flera år, så den är inte i sådär jättebra skick. Dvs. rostig.
Med lite stålull och en flaska 5-56 funkar den nog! Kolla bara så att motorn inte är full med rost mellan rotorn och statorn, för det kan skada lindningarna när det slås loss och åker runt. :wink:
Karro skrev:Nu blir det åka till järnhandeln och skaffa någon form av balk för kontraptionen, för jag har en plan. :D
Det var ett mycket vackert ord för "grunkan"/anordningen! :P Får jag ta ordet till mej och använda det? :oops:

Gunnar lindgren skrev:Öppna dörren till källaren lägg två plankor i trappen och du kan hasa ner den i källaren.du kan hålla emot med ett rep så att det sker lungt och sansat.
Borde funka klockrent! 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hyvel

Inläggav Karro 11 nov 2010 19:53

6 meter galvad 25-mm L-balk är införskaffad. Jisses vad galvat stål är dyrt!! Eller så blev jag totalt lurad.
Finessen är nog att jag inte behöver så många upphängningspunkter då balken i sig är förhållandevis stark.
Undrar just hur mycket vikt en 25mm L-balk tål mitt på om den är 2 meter lång och upphängd i båda ändar?
Önskar jag kom ihåg något från hållfasthetsberäkningar av balkar från skolan, men det gör jag inte.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav PowerMizer 11 nov 2010 21:09

Karro skrev:6 meter galvad 25-mm L-balk är införskaffad.

Vaddå L-balk?? Menar du ett V-järn?? Är det 25x25x5 eller nått sånt?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hyvel

Inläggav Karro 11 nov 2010 22:16

Jag gjorde ett besök i en min antika Karlebo handbok, och den säger det kallas likflänsig vinkelstång.
Så fräschade jag också upp lite hållfasthetsberäkningar, och tur var det, för annat hade det hela nog rasat ihop.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav PowerMizer 11 nov 2010 23:12

Karro skrev:Jag gjorde ett besök i en min antika Karlebo handbok, och den säger det kallas likflänsig vinkelstång.
Så fräschade jag också upp lite hållfasthetsberäkningar, och tur var det, för annat hade det hela nog rasat ihop.
Ja, ibland slår det slint! :lol:
Jag kollade in bilden över din källarnedgång och tänkte lite på om det skulle gå att använda bandjärn eller spikplåtar så att du kan hänga en träbalk mellan regeln på husets vägg och regeln som håller upp taket där ytterst.. Hur man sen ska ordna en löpvagn som kan rulla på balken vet jag inte på rak arm...

Bäst vore förstås att ha en H- eller I-balk i stål, men dom är dyra och otympliga. Jag har en polare i Sollefteå som kanske kan ordna fram en till skrotpris.
Det skulle vara snyggt med en enkel löpvagn gjord av några kullager och sånt... Bild Dom är dyra om man handlar på Swedol i alla fall: 620:- :shock:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hyvel

Inläggav Gunnar lindgren 11 nov 2010 23:13

Karro skrev:Jag gjorde ett besök i en min antika Karlebo handbok, och den säger det kallas likflänsig vinkelstång.
Så fräschade jag också upp lite hållfasthetsberäkningar, och tur var det, för annat hade det hela nog rasat ihop.

Hur tungt behöver du kunna lyfta du hr ju redan reglat med 50 x 100 som det verkar mitteregeln som plåten ligger på duger väl att sätta en liten vinch i syns inte hur du förankrat i huset ,trä är lätt att jobba i och lätt.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Hyvel

Inläggav Karro 12 nov 2010 07:32

Jo, tanken var en järnbalk och så göra en egen liten löpvagn, ungefär som på bilden, men i mycket mindre format.
Fast att järn är så dyrt, hade jag ingen aning om. Jag trodde det skulle vara billigt. Det finns en skrot i närheten, så det går att få tag på begagnat järn, men jag ville inte ha några gamla, otympliga, tunga och rostiga saker just här.

Jag trodde det skulle bli enkelt, men det verkar finnas oanade krångligheter.

Så idag åker sågen ner på sluttande plan - dvs, rutschas ner på plankor. Så får jag tänka på hur jag ska få ner andra tyngre saker senare.

Sedan får jag se hur sönderrostad sågen egentligen är.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav Karro 12 nov 2010 09:48

Gunnar lindgren skrev:Hur tungt behöver du kunna lyfta du hr ju redan reglat med 50 x 100 som det verkar mitteregeln som plåten ligger på duger väl att sätta en liten vinch i syns inte hur du förankrat i huset ,trä är lätt att jobba i och lätt.

Jag det är en möjlighet, och enkel, att hissa rakt upp på mittbalken och sedan liksom vingla in saken. När jag tänker på saken kanske det inte är en dum idé alls. Jag kör det istället idag, så får jag prova på hur praktiskt det är.

Konstruktionen kan lätt förstärkas i trä. Till exempel så kan jag lätt sätta pelare från betongfundamentet, så att tyngden inte vilar på husväggen.

Så visar det sätt att det är enkelt att göra enkla hållfasthetsberäkningar i spreadsheet. Jag kommer bara ihåg med fasa hur det var att räkna i skolan, med papper, penna och räknesticka, men jag antar att mitt mattekunnande är bra mycket bättre nu än då, samt att det kanske finns svaga minnen kvar också. Spreadsheet gör ju saken så mycket enklare. (undrar just om man får lära sig det i skolan istället för räknesticka?)
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hyvel

Inläggav Karro 12 nov 2010 15:37

Den där sågen visar sig vara vansinnigt idiottung. Jag tänkte att jag kunde knuffa ner den från kärran, men jag klarade inte av att lyfta upp den ens såpass att jag kunde knuffa av den via ett lutande plan. Så till slut gjorde jag såhär:
Bild
Inte ens det var lätt, för den fastnade i plankan, som var det lutande planet, och vägrade rubba på sig, om jag inte lyfte upp den helt (en annan planka än den på bild).

Sedan bar det av ner för rampen. Tur jag inte försökte mig på något som att bara knuffa ner den och hålla emot. För det hade blivit rasande fart nedåt utan att jag skulle kunna hålla emot. Eller kanske till och med saken över mig.
Men på det här viset gick det:
Bild
Den fastnade i dörröppningen och trappen först, men med lite lirkande och hissande fram och tillbaka kom den igenom.

Såhär gjorde man saker förr i tiden; extremt gedigna i gjutjärn. Jämför det med maskiner man kan köpa idag, som ofta är gjorda av plast och pressad plåt. Men det här är alltså inte en träsåg, utan en metallsåg för ett specialändamål. Därför ser den ut som den gör. Den fungerar dock fint med trä också.

Motorn, som är 3-fas, tänkte jag byta ut mot en 24voltare jag har. Så det får också bli ett experiment att bygga on en maskin för 24V-drift.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Nästa

Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster