Verktygstips

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Verktygstips

Inläggav Karro 08 okt 2010 16:04

Nuförtiden är det viktigaste med kläder inte hur de ser ut, eller hur bra gjorda de är, utan om de har ett visst märke. Typ har man Prada, har man råd med Prada, då är man jätteinne.
Fast med verktyg är skillnaden ofta mer än namnet, vissa verktyg är verkligen bättre och andra sämre.
Så jag tänkte att om någon har tips om bra märken, kanske till och med udda och prisvärda märken, så kunde vi dela det här.

  • Skruvmejslar - För mig gällde Bahco gröna, som de jag valde. Men de finns inte längre. Jag har några gröna kvar, men de går sönder och blir färre. Är Bahcos nya lika bra? De är ju inte svenska längre, men det kan tänkas att de är bra ändå? Tydligen har Bahcos olika skruvmejslar olika kvalité också. Jag använder också mycket bits-skruvmejslar.
  • Tänger - Hör gäller också Bahco för mig. Eller snarare, gamla Bahco. De är dyra, och det kanske finns billigare fabrikat som är minst lika bra?
  • Rörtång - Bahco. Gamla plockar man upp på loppisar, när de dyker upp.
  • Skiftnyckel - Bahco. Något jag använder mest för rörarbeten. Större modell plockas upp på loppis. Nästan ett måste om man ska göra det minsta rörarbete.
  • Skruvdragare - Här kör jag Bosch blå, 9,6V av en gammal modell. Den fungerar bra och ofta bättre än de man plockar upp på byggmarknaden. Betalar ungefär en hundring styck på dem. Jag borrar också lättare saker med den.
  • Blocknycklar, ringnycklar etc. - Här brukar jag köpa hela satser av billigaste kinakvalité. Det duger för de flesta fall för mig tycker jag. Bahco vore fint, men det känner jag att jag inte har nytta av högre kvalité och framför allt kanske inte har råd. Jag har ett set Kamasa också, som jag inte riktigt gillar, men det använder jag för bilen, eller när det kinkar till sig. Jag hade en gång ett set Tengtool som jag gillade väldigt mycket, bättre än Kamasa tycker jag, men det blev stulet.
  • Elektroniktänger - Här är det Lindströms, för mig. Har några stycken som jag har haft mycket länge. Svindyra om man ska köpa nya.
  • Lödverktyg - Weller. Jag har haft samma i 30 år, eller mer. Industrikvalité.
Ja så håller det på. Vissa märken håller jag mig till för de är bra, eller brukade vara bra. Så jag tänker mig att om andra har andra märken de håller sig till, så kanske vi kan tipsa varandra?

Jag behöver också utöka och komplettera mina verktyg, för jag har 3 verktygsuppsättningar. En i verkstaden, en för elektronik och rena småsaker, så en verktygslåda för bilen. När jag blir tvungen att låna verktyg från fel ställe, blir det mycket spring och dessutom hittar jag kanske inte verktyget sedan. Dessutom håller jag verktygen rena från olja, utom bilverktygen. Den enda lösningen är att ha flera uppsättningar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Verktygstips

Inläggav HJFF1969 08 okt 2010 18:50

Kan Tipsa om WERA skruvmejslar, har aldrig upplevt bättre kvalitet, en hel sats (5-6 mejslar)kostar kring 300 om jag minns rätt.
skruvdragaren heter DeWalt och är dyr men går att hitta på tradera till rätt pris.
då det gäller tänger tycker jag att Knipex håller måttet.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Verktygstips

Inläggav PowerMizer 08 okt 2010 20:19

HJFF1969 skrev:WERA skruvmejslar
Dom gillar jag också.

Knipex tänger är bra.
Bosch blå, Milwaukee, Makita, Hitachi och Metabo gör bra grejor (okej, DeWalt också). Vissa säger att Kress är bra?!

Bacho/Sandviks svarta XL-handsågar gillar jag.
XL-hammare har jag också, och är helnöjd!
Jag har en Metabo vinkelslip som går som tåget! 125's skiva och "dyng-stark" :P
Hitachi skruvdragare (och en DeWalt och en Elu vilka enligt mej är B&D-kopior, men DeWalt är inte alls dålig för det!)
Röravskärare, skruvutdragarsats, 1-tumshylsor: Rigid
Borrar: bl.a. Clas Ohlssons dyraste som är ganska okej.
Svetshjälm: Speedglas
Skiftnycklar: Bacho
Polygrip: Knipex och Kamasa och "no-name"..
Rörtänger: Bacho
Handborrmaskiner: Bosch grön och ett par Skil. Skil är skit men Boschen går fint.
Borrhammare: DeWalt
En kompis jobbar proffessionellt med att bygga ställverk. Han sa att när som inte hade reservdelar för deras Makita mutterpurra (230 V) så köpte dom en Bruksbo på Rusta för att ha tills Makitadelarna kommit. Den drar starkare och den håller!! Makitan spricker i 1/2"-tappen...

Bachos gröna mejslar gillar jag också skarpt! Jag har några kvar... :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Verktygstips

Inläggav PowerMizer 08 okt 2010 20:32

På Maskinisten finns en tråd om vinkelslipar...
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6076

...och en om skruvdragare:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6102
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Verktygstips

Inläggav RÖD@nörd 19 okt 2010 16:00

P5200017.JPG
Fru Svan med make sätter bo?
P5200017.JPG (78.51 KB) Visad 14884 gånger
Senast redigerad av RÖD@nörd 19 okt 2010 19:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Verktygstips

Inläggav PowerMizer 19 okt 2010 16:20

RÖD@nörd skrev:När jag tänker Bahco tänker jag svenska kvalitetsverktyg från Bahco i Eskilstuna. Är de här sådana?
Nja, förmodligen inte alls från Eskilstuna.... Däremot tror jag att dom håller bra kvalitet.
Jag gissar att dom är minst lika bra som Kamasa, AmPro och sånt...

I dagens läge är det svårt att veta vad som är bra eller dåligt. Det skulle vara lag på tre kvalitéer; Billigt, bra och bäst. Ibland tycker jag att man blir "lurad" att köpa något "bra", men när man väl kommer hem så är det bara "billigt"... :(

Jag tittade på en av mina avbitare från "stenåldern". Den är tillverkad i Eskilstuna, heter INTE Bacho, har inte ens en glipa i eggen! Den är i gott skick och är som ny trots många års användning... Måste vara 50-tal...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Verktygstips

Inläggav deepforest 19 okt 2010 19:35

Jag gillar Bachos svartgrå mejslar. Jag tycker de är bäst och har bara sådana, de finns i satser på bl.a Jula och ofta till extrapris.
Vera är också mycket bra men har sämre handtag, men det är ju mitt tyckande.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Verktygstips

Inläggav RÖD@nörd 19 okt 2010 19:45

Går det att slipa en slö Phillips- eller Pozidrive-skruvmejsel?

Jag har försökt förr men det har aldrig blivit riktigt bra.

Phillipsmejslar finns att köpa överallt men det är sällan jag sett Pozidrivemejslar som är minst lika vanligt som skruvskalle.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Verktygstips

Inläggav PowerMizer 19 okt 2010 20:24

RÖD@nörd skrev:Går det att slipa en slö Phillips- eller Pozidrive-skruvmejsel?
Det har jag också undrat över... En vanlig mejsel blir ju oftast bättre än ny när man slipat den, men stjärnmejslar... :? Det borde "bara" vara att få till ett slipverktyg med rätt vinklar och sen sätta mejseln i en jigg av nått slag. Jag har inte nån aning alls om hur geometrin är på dessa mejslar.
Jag tycker att man bara hittar pozidrive-mejslar när man ska skruva in en PH-skruv och vice versa..... :lol:

På nötta PH har jag ibland slipar av spetsen på klingan någon mm. Det ger bättre grepp, men är ju inte rätt.

deepforest skrev:Bachos svartgrå mejslar
Är det dom med onödigt stort handtag du menar?? Dom är bra! Man blir så grymt stark. 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Verktygstips

Inläggav deepforest 19 okt 2010 21:23

399:- normalpris är helt ok tycker jag.
http://www.jula.se/skruvmejselsats-6-delar-be-9881-124093
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Verktygstips

Inläggav PowerMizer 19 okt 2010 21:30

Jaha, dom... Dom är bra, det var några äldre jag tänkte på. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Verktygstips

Inläggav deepforest 19 okt 2010 22:03

Jag har båda. De hade helsvarta skaft från början.
Jag har några bytta eftersom de gått sönder och då jag fått de "nya" gråsvarta
Kanon med livstids garanti!
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Verktygstips

Inläggav Karro 20 okt 2010 06:59

Har Bahco fortfarande livstids garanti?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Verktygstips

Inläggav PowerMizer 20 okt 2010 22:02

Jag vet inte?! Det låter för bra för att vara sant... Jag har en stooor grön Bacho spårmejsel där skaftet gått av. :(
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Verktygstips

Inläggav HJFF1969 20 okt 2010 22:43

Jo dom stora gröna plastskaften håller inte en livstid om man bilar med mejseln :)
Kan även tipsa om MEEC+ borrhammare/bilmaskin.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Nästa

Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster