Fast med verktyg är skillnaden ofta mer än namnet, vissa verktyg är verkligen bättre och andra sämre.
Så jag tänkte att om någon har tips om bra märken, kanske till och med udda och prisvärda märken, så kunde vi dela det här.
- Skruvmejslar - För mig gällde Bahco gröna, som de jag valde. Men de finns inte längre. Jag har några gröna kvar, men de går sönder och blir färre. Är Bahcos nya lika bra? De är ju inte svenska längre, men det kan tänkas att de är bra ändå? Tydligen har Bahcos olika skruvmejslar olika kvalité också. Jag använder också mycket bits-skruvmejslar.
- Tänger - Hör gäller också Bahco för mig. Eller snarare, gamla Bahco. De är dyra, och det kanske finns billigare fabrikat som är minst lika bra?
- Rörtång - Bahco. Gamla plockar man upp på loppisar, när de dyker upp.
- Skiftnyckel - Bahco. Något jag använder mest för rörarbeten. Större modell plockas upp på loppis. Nästan ett måste om man ska göra det minsta rörarbete.
- Skruvdragare - Här kör jag Bosch blå, 9,6V av en gammal modell. Den fungerar bra och ofta bättre än de man plockar upp på byggmarknaden. Betalar ungefär en hundring styck på dem. Jag borrar också lättare saker med den.
- Blocknycklar, ringnycklar etc. - Här brukar jag köpa hela satser av billigaste kinakvalité. Det duger för de flesta fall för mig tycker jag. Bahco vore fint, men det känner jag att jag inte har nytta av högre kvalité och framför allt kanske inte har råd. Jag har ett set Kamasa också, som jag inte riktigt gillar, men det använder jag för bilen, eller när det kinkar till sig. Jag hade en gång ett set Tengtool som jag gillade väldigt mycket, bättre än Kamasa tycker jag, men det blev stulet.
- Elektroniktänger - Här är det Lindströms, för mig. Har några stycken som jag har haft mycket länge. Svindyra om man ska köpa nya.
- Lödverktyg - Weller. Jag har haft samma i 30 år, eller mer. Industrikvalité.
Jag behöver också utöka och komplettera mina verktyg, för jag har 3 verktygsuppsättningar. En i verkstaden, en för elektronik och rena småsaker, så en verktygslåda för bilen. När jag blir tvungen att låna verktyg från fel ställe, blir det mycket spring och dessutom hittar jag kanske inte verktyget sedan. Dessutom håller jag verktygen rena från olja, utom bilverktygen. Den enda lösningen är att ha flera uppsättningar.