Martin skrev:Det skulle vara roligt att höra vad du tycker om ditt bredband nu när det gått en tid.
Jag har skruvat fast den på väggen i serverrummet (en skrubb) och stängt av WLAN och har
inte köpt någon yttre riktantenn: grannarna säger att det inte gör så stor skillnad. Den är sen kopplad till en Linuxbrandvägg (en gammal PC) och vidare ut i mitt nätverk (som redan har WLAN). Detta gör att jag aldrig provat WLAN-funktionen, men flera grannar sitter med sina bärbara och surfar med NMT-lådor och är nöjda med WLAN:et.
Tillgängligheten: Fram emot jultid gick det jättebra! Under julhelgen var det dock "totally stone dead"! Funkade lite hackande dagtid, och lite bättre när "normalt" folk sov.
Efter jul har det varit ett fasligt bekymmer till i mars ungefär. Det har oftast varit DNS-problem men även rena nätbortfall. Under den absolut sämsta perioden behövdes omstart av modemet upp till 10 ggr per dag för att den tappat bort DNS-servrarna! Jag har ringt ett par ggr till NMT, och ett jätte+ är att folk faktiskt svarar på supporten!
Nu senast skulle dom dra bort en månadsavgift som kompensation. Bra gjort!
Jag tror att dom raggade kunder på samma dumma sätt som "Felia" gjorde när internet slog igenom hos stora massan: Modempoolen klarade t.ex. 100 användare, men Felia anslöt fleeeera ggr flera kunder och kunderna hade bara tur om det fanns något ledigt modem i poolen!! Jag tror det för att hastigheten har tidvis varit i modemfart. Nu verkar det som att dom byggt ut och byggt om nätet; lådan behöver man inte starta om, och hastigheten är nog ungefär som den var från början. Jag har inte mätat, men den är nog tyvärr lite lägre känns det som när man slangar ner några GB...
Trots allt funkar normalt surfande bra, och man har ju faktiskt en ständig uppkoppling! Telefonen störs inte av surfandet och det
går att ladda ner ett par GB även om det inte är gjort på en kvart! Det är som att dra husvagn med en MB 220 diesel: det går, men kräver tålamod..
Jag tror att det är ett hyggligt alternativ och att det
är bästa täckningen. Jag spår även att teknikerna utvecklas och det kommer fler konkurrenter med liknande funktionalitet men mycket högre bandbredd, NMT har ju redan lådor med bättre prestanda.
Jag säger som jag brukar: Slå till, bara! Behöver inte vara just NMT... Tar du ett beslut så riskerar du att göra ett misstag, men är du passiv och trygg så missar du möjligheter! Lite av en livsvisdom!