Bredband i skogen, 12 V

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Bredband i skogen, 12 V

Inläggav PowerMizer 30 jun 2007 01:20

Hej!

Har just skaffat en rolig liten låda: Trådlöst bredband via NMT450-nätet!
Med boxen följer en inbyggd antenn och grejor för 12 V (ciggtändarplugg) och 230 V AC (vägguttag).

Lådan har inbyggd 4-ports 10-100-switch _och_ WLAN (54 Mbit)!

Nu är mottagningen bara ca 500 kbit, men teoretiskt klarar den 2,4 Mbit och ungefär 1 Mbit i verkligheten. Att det går så sakta beror på mitt dåliga mottagningsförhållande, måste köpa en riktantenn för 500:- Mottagningen är 2 pluttar av 5 möjliga....

På vägen hem från posten så pluggade jag in 12 V kabeln och hade bredband i bilen hela vägen! Tufft!!

Lådan kostar 2000:- och månadskostnaden är 250.-

Bättre än mitt gamla PowerBit-modem!!! :D
Kommentar: Kul grej!
Länk: http://consumer.nmt.net/product_details ... tno=101691

Ha det gott!
/P
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Göran 30 jun 2007 01:58

Lysande! Då ska jag skaffa dator till stugan! :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav Martin 06 maj 2008 00:31

Hej PowerMizer

Det skulle vara roligt att höra vad du tycker om ditt bredband
nu när det gått en tid. Själv använder jag Telenors mobila bredband
via 3G och jag anser att det mest är en plojgrej. Det verkar intressant
att man kan koppla in en egen antenn i boxen. Det kan man inte i Telenors
modem.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav PowerMizer 06 maj 2008 09:07

Martin skrev:Det skulle vara roligt att höra vad du tycker om ditt bredband nu när det gått en tid.


Jag har skruvat fast den på väggen i serverrummet (en skrubb) och stängt av WLAN och har inte köpt någon yttre riktantenn: grannarna säger att det inte gör så stor skillnad. Den är sen kopplad till en Linuxbrandvägg (en gammal PC) och vidare ut i mitt nätverk (som redan har WLAN). Detta gör att jag aldrig provat WLAN-funktionen, men flera grannar sitter med sina bärbara och surfar med NMT-lådor och är nöjda med WLAN:et.

Tillgängligheten: Fram emot jultid gick det jättebra! Under julhelgen var det dock "totally stone dead"! Funkade lite hackande dagtid, och lite bättre när "normalt" folk sov.
Efter jul har det varit ett fasligt bekymmer till i mars ungefär. Det har oftast varit DNS-problem men även rena nätbortfall. Under den absolut sämsta perioden behövdes omstart av modemet upp till 10 ggr per dag för att den tappat bort DNS-servrarna! Jag har ringt ett par ggr till NMT, och ett jätte+ är att folk faktiskt svarar på supporten! :D Nu senast skulle dom dra bort en månadsavgift som kompensation. Bra gjort!

Jag tror att dom raggade kunder på samma dumma sätt som "Felia" gjorde när internet slog igenom hos stora massan: Modempoolen klarade t.ex. 100 användare, men Felia anslöt fleeeera ggr flera kunder och kunderna hade bara tur om det fanns något ledigt modem i poolen!! Jag tror det för att hastigheten har tidvis varit i modemfart. Nu verkar det som att dom byggt ut och byggt om nätet; lådan behöver man inte starta om, och hastigheten är nog ungefär som den var från början. Jag har inte mätat, men den är nog tyvärr lite lägre känns det som när man slangar ner några GB...

Trots allt funkar normalt surfande bra, och man har ju faktiskt en ständig uppkoppling! Telefonen störs inte av surfandet och det går att ladda ner ett par GB även om det inte är gjort på en kvart! Det är som att dra husvagn med en MB 220 diesel: det går, men kräver tålamod.. :lol:

Jag tror att det är ett hyggligt alternativ och att det är bästa täckningen. Jag spår även att teknikerna utvecklas och det kommer fler konkurrenter med liknande funktionalitet men mycket högre bandbredd, NMT har ju redan lådor med bättre prestanda.

Jag säger som jag brukar: Slå till, bara! Behöver inte vara just NMT... Tar du ett beslut så riskerar du att göra ett misstag, men är du passiv och trygg så missar du möjligheter! Lite av en livsvisdom! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav Martin 06 maj 2008 15:22

Det var intressant att höra dina erfarenheter (man kan ju inte alltid lita på reklamen :D )

Det verkar som om NMT lider av samma problem som Telenor och de andra mobila internet
leverantörerna. För många användare och för lite bandbredd. Förhoppningsvis kommer det
att lösa sig itakt med att dom bygger ut.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav PowerMizer 06 maj 2008 16:10

Martin skrev:Det verkar som om NMT lider av samma problem som Telenor och de andra mobila internetleverantörerna.

Jodå, i branschen gäller nog per praxis: "Lova runt, håll tunnt".

Tänker man "modem" med nedkopplingar, upptagen telefon, minuttaxa, låg fart, sporadiska uppkopplingar och annat så är det hur som helst ett lyft! Och med våra surfvanor blev det billigare än med modem.

Vi har sen många år en intern server som försöker hämta posten var 5:e minut. Det var otroligt praktiskt när vi hade modem: Allas post hämtades när någon kopplade upp sej. Nu är den mest kvar för för det suveräna, webbaserade Group-Office! (gratisversionen finns här) Tack vare detta kan vi läsa den privata posten vid valfri dator i hemmet. Det går att öppna servern utåt så att man kan sitta på jobbet och logga in på hemma-servern, men det känns inte bra att öppna småluckor i brandväggen..

ServerOS? SMEserver!

Brandvägg? Smootwall!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav brufen 07 maj 2008 13:17

Jeg var med som tester af nmt 450, og jeg havde inte bra tägning selv med en antenne på taget. Jag havde udemærket nedström, men upstöms var kun på 80Kb. For en normal bruger der bare browser er det OK, men jeg bruger min SME-server som Webserver og bruger IP-telefoni. Og der er 80Kb i upstrøms altså for lidt. Noget andet er at man ikke får en offentlig IP-adresse og det ville også være et problem for mig. Og IP-telefonen kørte ikke godt!. Så havde jeg en terminal server stående i Danmark, og den lavede så meget trafik på nettet at jeg meget hurtigt ville nå deres anbefalede max. Så løsningen var dårlig til mig.
Det kan være at deres nye udstyr er bedre end det jeg havde på prøve.

Er det ikke overkill både at have en brandvägg og en SME-server ?

Jeg har kun SME-serveren som borderserver, jeg ved godt at det kun er en avanceret NAT-router, men jeg har aldrig været ramt af noget og virus har jeg altid fået fra nogen som jeg havde tillid til. Jeg har haft snort og andre værktøjer kørende på nettet, og at hvad der sker af mærkelig ting er blevet afvist på det udvendige interface. Men det betyder nok meget hvad man bruger nettet til, hvor meget man skal beskytte sig. Nogen vil nok påstå jeg er meget kedelig og seriøs. Og så køre jeg en del Linux på min arbejdsstation. Så jeg er ikke så nervøs for angreb. Jeg har brugt SME-serveren i en 7-8 år nu.

Og som jeg skrev tidligere (viewtopic.php?f=23&t=271) benytter jeg en El snåll maskine som sme-server

Jeg har lavet en special aftale med Bredbåndsbolaget om en adsl2+ forbindelse, selv om jeg bor over 6Km fra telestationen. Men jeg har lige omkring 1,5Mb/0,7Mb og det kan jeg klare mig med. Men de fik mig til at skrive under på at de muligvis ikke kunne levere det de havde lovet ud på den afstand. Og jeg får nok aldrig noget hurtigere her ude i skoven, før der kommer Wimax eller lignende. Det køre faktisk utroligt godt i dag.

En af grundene til jeg ville skifte til NMT var for at slippe for Telia's strafafgift på kobber, når man ikke vil have fastnet telefon. Jeg har også haft kikket på Satelit link, men der er for stor forsinkelse for IP-telefoni, og så var det dyrt.
Senast redigerad av brufen 08 maj 2008 02:35, redigerad totalt 1 gång.
brufen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 mar 2008 10:15

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav PowerMizer 07 maj 2008 18:13

brufen skrev:Jeg var med som tester af nmt 450, . . . jeg bruger min SMS-server som Webserver og bruger IP-telefoni. . . . Det kan være at deres nye udstyr er bedre end det jeg havde på prøve.

Till IP-telefoni är det nog inget att ha, som webserver är det tveksamt... Kanske, om det bara är några få besökare per dag?!

brufen skrev:Er det ikke overkill både at have en brandvägg og en SME-server ?

Jo, det är det! :mrgreen:

brufen skrev:Jeg har kun SME-serveren som borderserver, . . . Men det betyder nok meget hvad man bruger nettet til, hvor meget man skal beskytte sig.

Korrekt! Bara genom att surfa på vissa sidor och ladda ner vissa program så får man lite extra trafik på brandväggen... Vilka som portscannar vet jag inte, men tydligen tycker vissa att en del program "för farliga" för vanligt folk!
Några exempel är BackTrack och Cain & Abel.

brufen skrev:Og som jeg skrev tidligere (viewtopic.php?f=23&t=271) benytter jeg en El snåll maskine som sme-server

Ja, jag är fortfarande avundsjuk på dej! :D

brufen skrev:Jeg har lavet en special aftale med Bredbåndsbolaget om en adsl2+ forbindelse, selv om jeg bor over 6Km fra telestationen. Men jeg har lige omkring 1,5Mb/0,7Mb og det kan jeg klare mig med.

Jo, då klarar man sej hjälpligt. Kompisen har 100 Mbit och visst är det häftigt, men inte alls nödvändigt. 10 Mbit är kanske "lagom"?!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav brufen 07 maj 2008 20:49

PowerMizer skrev:
Till IP-telefoni är det nog inget att ha, som webserver är det tveksamt... Kanske, om det bara är några få besökare per dag?!

Du burde have nok båndbredde til VOIP, vi der leger med IP-telefon plejer at sige 120/120Kbit. Problemet hos mig var at kunne høre dem der ringede bra, men kunne ikke prata med dem. Hvis du har 500Kbit er det rigelig til en webserver, men dit problem er at du ikke har nogen offentlig IP adresse. Det havde jeg i hvert fald ikke da jeg havde det på prøve.
PowerMizer skrev:Vilka som portscannar vet jag inte, men tydligen tycker vissa att en del program "för farliga" för vanligt folk!

Portscannere er ikke farlige, det er bare ikke venligt at scanne andre, men bliver du skannet udefra har du jo selv valgt det.
Jeg bruger den som de har hos http://www.ZoneAlarm.se. Til at se hvad der sker på nettet ligger installeret på Sme-serveren en program som hedder iptraf, og med det starter jeg op fra putty hvis jeg køre windows, ellers fra en terminal. Jeg har hentet en Open Source network analyzer som hedder Wireshark http://www.wireshark.org men der er mange muligheder. Jeg har haft sat Snort op på min maskine og den logger netværkstrafik ned i en database
PowerMizer skrev: 10 Mbit är kanske "lagom"?!

Ja båndbredde er godt at have, men for mig er alt over 4MBit overkill, hvis man spille og se streaming video er de høje båndbredder godt ellers er det ligegyldigt. Jeg kan logge mig på en terminalserver i danmark som sidder på en 100Mbit up/ned, så det gør jeg hvis jeg har behov for hastighed. :P
brufen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 mar 2008 10:15

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav PowerMizer 07 maj 2008 21:28

Provade lite med "Skype" men det var för låg bandbredd upp till internet. Jag hörde andra ganska bra, men ingen hörde mej.. :cry: Det ska visst gå att justera kvalitén (bandbreddsbehovet) men jag gav upp innan jag hunnit dyka in i inställningarna.

För att få kontakt med datorerna hemma använde jag mej av DDNS via "No-IP". Det finns stöd för detta i Smoothwall. Adressen blir ju typ: "powermizer.bounceme.net"(<-- bara ett exempel!), men det funkar!

Nej, det jag menade är att det plötsligt scannas från 4-5 olika håll och att det även sker andra "tester" mot systemet. Attackerna kommer från USA, Israel, Australien och andra länder, ofta universitet och mystiska företag... Luktar lite Echelon/NSA om du frågar mej. :? Känns sååå tryggt att inte köra med Windows, utan säker och fri källkod då! :wink:
Annars är ju Tor ett kanonalternativ för att slippa nyfikna!

Jag ska genast kolla in "iptraf" och "Wireshark"! :D
Jeg kan logge mig på en terminalserver i danmark som sidder på en 100Mbit up/ned, så det gør jeg hvis jeg har behov for hastighed.

Riktigt coolt! 8)
Själv kör jag med "Addidas-nätverk"! På med Addidas-skorna och bort till grannen med USB-pinnen! :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav deepforest 07 maj 2008 21:33

Jag har jättebra bredband i skogen. De är 50 mm breda och tål 3 ton.
Toppen att spänna fast virket med :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav PowerMizer 07 maj 2008 22:29

deepforest skrev:Jag har jättebra bredband i skogen. De är 50 mm breda och tål 3 ton.

Jag har ständigt ett fastspänt på frontlastaren, då är det nära till hands!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav brufen 08 maj 2008 02:01

Annars är ju Tor ett kanonalternativ för att slippa nyfikna!


Jeg har en alternativ til Tor http://www.hotspotshield.com

jeg bruger http://www.gratisDNS.dk de er meget billige med domain navne. Jeg er også på en dynamisk IP. Så har jeg et script som opdatere DDNS hos dem. Det virker fint. Jeg har 3 domains tel4all.dk, ertro.com, trollesoft.dk og det er meningen at jeg skal have en blog, webdesign/programmering, og min IT- foretag. En .com og .dk er meget billige koster knap d.kr. 100,- ~ du kan selv se deres priser.

Men da jeg ikke kan skrive svensk bliver det dansk :lol:

Hvad laver du hemsida i ? Jeg har lige installeret en Wordpress på min SME-server. Den er heller ikke startet endnu den ligger på http://tel4all.dk/blog/
Man laver en ibay hvor man unzip Wordpress filerne opretter en tom database og login på mysql, og der er laver hundrede af Themes http://theme.wordpress.org , det er utrolig enkelt at komme i gang. Det eneste jeg har ændret på det thema jeg har hentet ned er grafikken med telefonen. Når jeg ikke benytter Wordpress bruger jeg en CMS som hedder ModX. Men her er mange muligheder. Wordpress er oversat til svensk http://wp-support.se Hvis man ikke har egen server er http://One.com et godt bud, men der er mange andre muligheder.

Her er en beskrivelse for installation af Wordpress på en Mac http://www.idg.se/2.1085/1.160577
Senast redigerad av brufen 10 maj 2008 05:01, redigerad totalt 1 gång.
brufen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 mar 2008 10:15

Re: Bredband i skogen, 12 V

Inläggav brufen 09 maj 2008 06:42

Hvis man skal teste om man kan benytte IP telefoni. Her kan man hente et program.

http://alltomvoip.se/
brufen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 mar 2008 10:15


Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron