Batteriladdare

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Batteriladdare

Inläggav Karro 31 okt 2010 09:17

Bild
Det här är en batteriladdare som finns på Biltema. Jag köpte min för flera år sedan. I själva verket köpte jag 2, med en i reserv. Den klarar inspänning 230V, 12V, 24V. Så står det i beskrivningen i alla fall.
Batteriladdaren har jag använt för att ladda allt som inte är enstaka 1,2V-celler, ja typ verktygsbatterier etc. och den har visat sig ganska användbar.

Jag plockade ganska snabbt bort 230V-sladden och den inbyggda transformatorn och använde den endast för 24V.
Men ganska snart gick min ena sönder, och så den andra.
Efter lite undersökning visar det sig att det sitter en effekttransistor i den, som brinner upp. Den har en alldeles för liten kylfläns, så när man kör den på 24V så blir transistorn så het att den går sönder.

När jag först upptäckte det bytte jag transistor och satte sedan en aningen större kylfläns. Men det räckte inte, så jag har använt den på 0,5A-läget ganska länge nu.

Nu bestämde jag mig att jag ville ha den på 1A-läget, för att ladda batteriet till min skruvdragare lite snabbare. Så jag plockade sönder det hela igen och satte in en så stor kylfläns som jag kunde få in i lådan. Eftersom transformatorn inte är kvar finns det en hel del plats.
Bild
Det silvriga är kylflänsen jag hittade i någon annan apparat som jag skrotat och sparat delar ifrån. Transistorn sitter på den och jag har förlängt sladdarna lite grand. Den lite långsmala grejen med vitt på, som ligger i nedre vänstra hörnet, är en säkring som jag satt in i apparaten. Annars blir det tråkigt om transistorn brinner upp igen.
Bild
Skruven på utsidan håller fast kylflänsen. Den blir så varm så jag bränner mig, så jag får se om transistorn tål det. Annars blir väl nästa steg att montera in en liten fläkt. Går den sönder även med den stora kylflänsen, så säger det kanske något om hur alldeles för liten originalkylflänsen var.

Kanske inte världens bästa lösning, men det verkar vara svårt att få tag på grejer som fungerar på 24V. Ibland kan man modifera något.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Batteriladdare

Inläggav Ola 13 jul 2012 14:46

Köpte denna och är supernöjd. Rekonditionerar djupt urladdade batterier även i 24 volt. Drar max 300 watt. Min batteribank brukar titta argt på mig varje gång för att jag inte har tagit hand om dem, men efter denna laddarens införande har vi en bättre relation.
Bild
Frisk kopplat, hälften brunnet!
Användarvisningsbild
Ola
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 jun 2011 21:51
Ort: Örebro


Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron